שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לבני: בכינוס הוועדה לקידום שופטים נעיין בכל התלונות שהוגשו לנציב

חדשות

לבני: בכינוס הוועדה לקידום שופטים נעיין בכל התלונות שהוגשו לנציב, צילום: צילום: Tamar Matsafi
לבני: בכינוס הוועדה לקידום שופטים נעיין בכל התלונות שהוגשו לנציב
13/11/2013, עו"ד אורי ישראל פז

שרת המשפטים ציפי לבני מחזקת את מוסד הביקורת של נציב תלונות הציבור על השופטים, ומבטיחה להשתמש בתלונות שיוגשו ובדו"חות שייתן הנציב הנכנס אליעזר ריבלין בכל כינוס של הוועדה לבחירת שופטים, כי "מדובר בגורם חשוב בשיקולים לקידום ומינוי שופטים". בכוונתה לתקן את החוק כך שיורחבו הסמכויות של הנציב

"התלונות והדו"חות שכותב נציב תלונות הציבור על השופטים הם גורם מאוד חשוב בשיקולים של הוועדה לבחירת שופטים ביחס לקידומו של שופט". כך הצהירה אמש שרת המשפטים, ציפי לבני, בטקס חילופי נציב תלונות הציבור על שופטים שהתקיים במשרד המשפטים בירושלים.

השרה לבני הודתה לנציב הפורש, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, שלדבריה "היה מחמיר – וטוב שכך. הוא ראה קלה כחמורה, לא הקל ראש בתלונה ובדק כל דבר לעומקו". השרה לבני בירכה את הנציב הנכנס, השופט בדימוס אליעזר ריבלין, ואמרה שהיא משוכנעת שגם הוא ינקוט בגישה מחמירה.

החוסן התמידי שמייצר את אמון הציבור

היא הודתה לשופט ריבלין על ש"הסכים לקבל על עצמו תפקיד מאוד לא פשוט, שלעיתים מייצר אי-נעימויות מול עמיתים למקצוע". לדברי השרה, "אנו זקוקים לאותם אלה שיש בהם גם את החוסן התמידי והאמונה שאיכותו של המקצוע כולו נקבעת על-פי הפרטים הבודדים שנבחנים לעיתים בזכוכית מגדלת, אבל הם מייצרים את סך כל אמון הציבור בבית המשפט בכלל, ובמערכת המשפט כולה".

שרת המשפטים עמדה כאמור על חשיבות השימוש בתוצרי הביקורת של הנציב, ואמרה כי "כיום בכל דיון של הוועדה לבחירת שופטים שבה נידון קידומו של שופט, אני מבקשת שיובאו בפנינו לא רק ההמלצות הרגילות שהורגלנו לקבל, אלא גם את כל התלונות והדו"חות של הביקורת. אנו מחזיקים אצלנו את כל המידע שהתקבל מהנציב, וחומרים אלה מהווים גורם חשוב בשיקולים אם לקדמו".

המערכת מידרדרת ונעשית יותר קיצונית באולמות המשפט

"החודשים האחרונים גם גורמים לי לחשוב האם אנחנו צריכים כלים נוספים", שיתפה השרה לבני את משתתפי כינוס חילופי גברי, "שאינם רק כלי הקיצון של הבאת שופט בפני הוועדה או לייצר מצב בו הוא פורש מרצונו, אלא אולי עוד כלים אחרים, אבל זה נושא ששווה לדון עליו בנפרד", הוסיפה.

השרה לבני אמרה עוד כי "בשיחותיי עם פרקליטים לאחר הפיצוץ במכוניתו של הפרקליט מתל אביב, התוודעתי לבעיה שמתרחשת בעיניהם באולמות בתי המשפט. הם דיברו על כך שהמערכת מידרדרת ונעשית יותר קיצונית בתוך אולמות המשפט, הן בהתנהלות של עורכי הדין והן בהתנהלות השופטים מולם". היא הזכירה בהקשר זה כי "חלק מהסמכות שיש לנציב היא גם להסתכל על התנהלות השופט באולם, מול עורכי הדין שמופיעים אצלו ומול הנאשמים והעדים. כיום זה חשוב יותר מתמיד. הנציב מחזיק בידיו סמכות שנוגעת גם ליחס השופטים לעורכי הדין באולם בית המשפט עצמו, ולכן לתפקיד חשיבות מיוחדת דווקא בימים אלו".

אמון הציבור כיום בבתי המשפט צריך להדיר שינה מעינינו

הנציב היוצא השופט גולדברג הצר על כך שבחלוף 11 שנים מחקיקת חוק הנציבות, שורה של הצעות לתיקונו הוקפאו בהליכי החקיקה בכנסת, והזהיר מפני הותרת מצב זה על כנו. "יש מקום לתיקונים משמעותיים בחוק. כך למשל, מוצע לתת לנציב סמכות לבדוק מיוזמתו מצב נתון כשיש בידו תלונות על תופעה כללית בבתי המשפט. תיקון זה מאוד חשוב, כיוון שמלבד בדיקת התלונות על-ידי הנציב, אין למעשה ביקורת מנהלית של ממש על מה שנעשה בבתי המשפט".

הנציב היוצא גולדברג הוסיף כי "אמון הציבור איננו דבר מובן מאליו. יש לעמול עליו הרבה כדי שניתן יהיה להתברך בו. המצב היום איננו כך, וזה צריך להדיר שינה מעינינו. אחרי שסיימתי את תפקידי אני יכול לומר שאני אזרח מודאג בנושא זה. התנהלות בלתי ראויה של שופט עלולה לפגוע קשות באמון במערכת. בתפקידי ראיתי לא אחת מקרים של סטייה מן השורה מצד שופט, ואמרתי לעצמי 'הנה, זו דוגמא מדוע נפגעת תדמית בתי המשפט או בתי הדין'. כאן נכנס הנציב לתמונה, עליו לדאוג שהלקחים יופקו על ידי המערכת ועל ידי השופט עצמו".

הנציב הנכנס, השופט ריבלין, אמר כי "מערכת בתי המשפט – לרבות הפרקליטויות השונות מערכת הייעוץ המשפטי ומשרד המשפטים – היא מערכת שככלל עושה עבודתה נאמנה, לעיתים בתנאים קשים והמאורעות המצערים של הימים האחרונים רק ממחישים את הקושי שיש בעבודה המשפטית". השופט ריבלין הוסיף כי "מוסד הביקורת נועד רק לחזק את האמון שקיים במערכת הזו, ולהוסיף לו נדבך נוסף. תפקיד הנציב אינו פשוט, והדבר היה ברור לי מראש. אמלא את התפקיד בדחילו ורחימו. אני מקנא בשופט גולדברג שכבר סיים את התפקיד ואני רק מתחיל".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:39
קומיט וכל טופס במתנה