שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 9 שנות מאסר: שפך חומצה על פניה של נערה שסירבה להינשא לו והתעוורה

חדשות

9 שנות מאסר: שפך חומצה על פניה של נערה שסירבה להינשא לו והתעוורה, צילום: חומצה הידרוכלורית, צילום: Danny S
9 שנות מאסר: שפך חומצה על פניה של נערה שסירבה להינשא לו והתעוורה
10/11/2013, עו"ד אורי ישראל פז

בן 51 מהצפון, נשוי ואב לחמישה ילדים, יכלא על ששפך על פניה של נערה בת 17 חומצה הידרוכלורית בגלל שסירבה להינשא לו ואיים עליה בהריגה ושריפה. שפיכת החומצה גרמה נזק לעיניה: היא לא רואה בעין אחת כלל, ובעין השנייה היא רואה במטושטש. שופטי המחוזי: "מעשיו של הנאשם מהווים פגיעה בערך החברתי הראשון במעלה, והדברים מכוונים לחירותה של אישה לבחור עם מי תחלוק את חייה"

תשע שנות מאסר גזרו הבוקר הרכב של שלושה שופטי בית המשפט המחוזי בנצרת על נאשם בן 51, נשוי ואב לחמישה ילדים, שהורשע בהתאם להודאתו על פי הסדר טיעון בעבירות חבלה בכוונה מחמירה ובאיומים, עת שפך על פניה של קטינה חומצה הידרוכלורית בגלל שסירבה להינשא לו ואיים עליה בהריגה ושריפה.

מגזר הדין עולה כי בשנה שעברה ביקש הנאשם להינשא למתלוננת, וזו סירבה. במהלך תקופה של כשנה שבאה לאחר מכן איימו הנאשמים על המתלוננת כי יפגעו בה, יהרגו או ישרפו אותה. בתוך אותה שנה שב הנאשם וביקש את ידה של המתלוננת, אך אִמָּהּ סירבה. הנאשם השני בפרשה הוא קטין, ואביו פנה לנאשם הראשון וביקשו לחזור בו מהצעת הנישואין ולהתרחק מהמתלוננת.

חודשים אחדים אחר כך, בפברואר 2013, נודע לנאשם כי המתלוננת עומדת להתארס. כיוון שכך איים עליה הנאשם, בבוקר יום ה-18.02.2013, כי יהרוג וישרוף אותה. באותו יום, סמוך לשעה 23:30, הקיש הנאשם מספר פעמים על חלון חדרה של המתלוננת, וכשזו פתחה את החלון שפך הנאשם חומצה הידרוכלורית לעבר פניה, וברח מהמקום. בני משפחתה שנזעקו למקום פינו אותה לבית החולים כשהיא סובלת מכוויה פנימית בדרכי הנשימה העליונות, שגרמה לבצקת שחייבה את הרדמתה משך כשבוע ימים. שפיכת החומצה גרמה נזק לעיניה, והיא נזקקה לניתוחים שנעשו בניסיון להציל את מאור עיניה. כתב האישום מציין כי בעת הזו רואה המתלוננת בעין אחת, ועינה האחרת מצויה בטיפול ובשיקום.

מתהלכת כשהיא "שונה ואחרת" מבני גילה

השופטים סגן הנשיא ד"ר אברהם אברהם, אסתר הלמן ובנימין ארבל התירו לפרסום את גזר הדין, והבהירו כי בגדרו של הסדר הטיעון לא ניתנה לפרקליטות הזכות לדרוש פסיקתם של פיצויים למתלוננת, ובטיעוניה היא אכן לא ביקשה כי בית המשפט יפסוק כך, והרכב השופטים כיבד זאת, אולם פתוחה בפני המתלוננת הדרך לתבוע פיצויים על נזקיה מהנאשם בתביעה אזרחית.

במסגרת הסדר הטיעון הודה הנאשם והורשע בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום המתוקן, ללא הסכמה לגבי העונש שיש להשית עליו, פרט להסכמה ולפיה הפרקליטות תבקש לשכנע את השופטים כי העונש הראוי לגזור על הנאשם הוא 15 שנות מאסר בפועל לצד מאסר על תנאי, בעוד שסנגורו יוכל לטעון כרצונו.

מצבה הרפואי, הנפשי והחברתי של המתלוננת כתוצאה מהאירוע הוא כמתואר בתסקיר קורבן העבירה שרק חלקו הוזכר במסגרת גזר הדין מפאת צנעת הפרט. כך, המתלוננת לא רואה בעין אחת כלל, ובעין השנייה היא רואה במטושטש. עין אחת שלה גם בולטת בצורה שאינה נעימה למראה. בנוסף לכך, המתלוננת סובלת מכאבים קשים, נדודי שינה וסיוטי לילה. מבחינה נפשית וחברתית התרשמה עורכת התסקיר מנערה שאיבדה את שמחת החיים, מתקשה לשהות בקרבת אנשים זרים וסובלת מפגיעה בדימוי העצמי.

המתלוננת הפסידה את שנת הלימודים הקודמת, ובשנת הלימודים הנוכחית (יב') היא נעדרת רבות מבית הספר, בשל טיפולים שעליה לעבור ומשום כאבים מהם היא סובלת. היא מתהלכת כל העת כשלעיניה משקפיים כהים, המדגישים את היותה "שונה ואחרת" מבני גילה.

כפה נישואין על נערה עולת ימים

השופטים אפיינו בגזר הדין כיצד "מעשיו של הנאשם מתאפיינים בחומרה יתרה. לאחר מסכת איומים שנמשכה תקופה ארוכה הוא כילה את חמתו בנערה כבת 17, ושפך לעבר פניה חומצה שפגעה בעיניה, והכול משום שסירבה להינשא לו, אדם נשוי ואב לחמשה ילדים. מעשיו לא נעשו ברגע אחד של התלהטות יצרים, לא כל שכן בעקבות התגרות מצד קורבנו, ופשיטא כי נעשו מתוך תכנון מוקדם, שבגדרו הצטייד הנאשם מבעוד מועד בחומצה, ובאישון לילה דפק בחלון חדרה של המתלוננת על מנת שתגלה את פניה, משלא נענה הוא לא אמר נואש, לא חזר בו ממזימתו, כי אם שב ודפק על חלונה עוד פעמיים עד כי גילתה את פניה, שאז שפך לעברה הנאשם את החומצה, כפי שתכנן".

בית המשפט קבע בגזר הדין כי "חומרת מעשיו של הנאשם מתעצמת גם משום שביקש לכפות על המתלוננת, נערה עולת ימים, את רצונו להינשא לה, חרף סירובה וסירוב משפחתה. הוא עומד בניגוד גמור לזכותה של אישה לחיות את חייה כרצונה, שלא לומר לדחות בקשה של אדם כנאשם, נשוי ואב לחמישה, להינשא לו. מעשיו של הנאשם מהווים פגיעה בערך חברתי ראשון במעלה, והדברים מכוונים לחירותה של אישה לבחור עם מי תחלוק את חייה. נוסף על כך פוגעים מעשיו של הנאשם, אין צריך לומר, בערך שבשמירה על שלמות גופו של אדם, ואת הדברים הללו יש לראות על רקע האלימות הנמשכת שפשטה בחברה כלפי נשים".

עוד הבהירו השופטים כי בהתחשב בערכים החברתיים בהם פגע הנאשם במעשיו, פגיעה העומדת בדרגה גבוהה במיוחד, בהתחשב במדיניות הענישה הנהוגה, ובנסיבות הקשורות בביצוע העבירה, מתחם העונש ההולם לאירוע שפיכתה של החומצה על פניה של המתלוננת צריך שיעמוד על שש עד 12 שנות מאסר בפועל.

 

תפ"ח 16325-03-13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:57
קומיט וכל טופס במתנה