שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תזכיר חוק: על ראש הרשות להשעות עצמו במקרה של הגשת כתב אישום חמור

חדשות

תזכיר חוק: על ראש הרשות להשעות עצמו במקרה של הגשת כתב אישום חמור, צילום: גדעון סער. צילום: באדיבות ליטל אפטר-יוצר, יועצת תקשורת לשר הפנים
תזכיר חוק: על ראש הרשות להשעות עצמו במקרה של הגשת כתב אישום חמור
06/11/2013, מערכת תקדין

שר הפנים גדעון סער מחלץ את שופטי בג"ץ מהבוץ הפוליטי: הפיץ תזכיר חוק ממשלתי להשעיית ראשי רשויות במקרה של הגשת כתב אישום חמור. על פי הצעת החוק, ראש רשות שהושעה יהיה זכאי במהלך ששת החודשים הראשונים למחצית משכרו ותנאיו, והחל ממועד זה ואילך יהיה זכאי ל-70% משכרו

בהתאם להצהרת שר הפנים, גדעון סער, על כוונתו לקדם הסדר חקיקתי שייתן מענה לסוגית כהונת ראשי רשויות שהוגש נגדם כתב אישום, הפיץ אמש (ג', 5.11.13) השר סער תזכיר חוק בנושא. תזכיר החוק גובש לאחר דיונים מקצועיים עם נציגי משרד המשפטים, מרכז השלטון המקומי ומשרד הפנים. לטענת משרד הפנים, תזכיר החוק "משקף את האיזון הרצוי בין ערכים של טוהר מידות ואמון הציבור בשלטון המקומי לבין הממד הדמוקרטי הגלום בבחירה הישירה של ראש הרשות והזכות לבחור ולהיבחר".

תזכיר החוק קובע לראשונה אפשרות של השעיית ראשי רשויות במקרה שמוגש נגדם כתב אישום חמור ושבגינו לא ראוי שראש הרשות ימשיך בכהונתו בזמן המשפט הפלילי. לצורך ההחלטה האם כתב האישום מצדיק השעיית ראש רשות תוקם ועדה, שתיבחן, בין היתר, את חומרת העבירות בכתב האישום, את היקפן, התמשכותן, פרק הזמן שחלף מהמועד בו נטען שהעבירות בוצעו לכאורה והזיקה שלהן לסמכויותיו ולתפקידו של ראש הרשות.

בראש הוועדה יעמוד שופט בית משפט מחוזי בדימוס שימונה על ידי שר הפנים ושרת המשפטים ויהיו חברים בה בנוסף- משפטן הכשיר לשמש שופט של בית משפט מחוזי ואדם שכיהן כראש רשות מקומית, שימונו על ידי שר הפנים. שר הפנים יקבע כללים לעניין כשירות חברי הוועדה בתקופת כהונתם.

הוועדה תוכל להחליט על השעיה של שנה שתחול במהלך המשפט המתנהל כנגד ראש הרשות והיא תהיה רשאית להאריך את התקופה בתקופות נוספות של שנה כל אחת. ההשעיה תחול במהלך המשפט. במידה וראש העיר יזוכה מאשמה הוא יוכל לחזור לתפקידו.

עוד במסגרת תזכיר החוק הסדרים הנוגעים לבחירת ממלא מקום לראש הרשות בעת השעייתו: במקרה של השעיית ראש רשות מכהן – מועצת הרשות תבחר ממלא מקום לראש הרשות. במידה ובמהלך תקופת ההשעיה של ראש הרשות חל מועד בחירות וראש הרשות העמיד את עצמו שוב לבחירה השעייתו תימשך גם לאחר הבחירות ומספר 2 ברשימתו ימלא את מקומו. אולם, במידה והמועמד לא נבחר כחבר מועצה תבחר המועצה ממלא מקום לראש הרשות.  

עוד על פי החוק, ראש רשות שהושעה יהיה זכאי במהלך ששת החודשים הראשונים למחצית משכרו ותנאיו וממועד זה ואילך יהיה זכאי ל-70% משכרו. הסדר זה שונה מהתנאים החלים על עובד מדינה  ועובד רשות מקומית מושעה שזכאי בששת החודשים הראשונים למחצית משכרו ותנאיו וממועד זה ואילך זכאי למאה אחוז. כמו כן, על ראש רשות שהושעה ומקבל שכר חלקי יוטלו מגבלות על יכולתו לעסוק בעיסוק נוסף בתקופת ההשעיה, לרבות הגבלה על היקף השכר המרבי.

יצוין כי בעמדה שהוצגה לבג"ץ הכוונה היא כי תזכיר חוק זה יחול גם על ראשי הרשויות שעניינם נדון בעתירה לבג"ץ: שלומי לחיאני ושמעון גפסו.

כפי שדווח השבוע בהרחבה בפורטל חדשות תקדין, היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מיישר קו עם העותרים לבג"ץ בדרישה להדחה חוזרת של המנצחים בבחירות לרשויות מקומיות – שלומי לחיאני ושמעון גפסו. "דין הבוחר" הוא שיקול שמותר להביאו בחשבון בין שאר השיקולים, טוען וינשטיין בתגובתו לעתירה של התנועה לאיכות השלטון, אך הוא אינו יכול להכריע את הכף נוכח החומרה הרבה הגלומה באישומים המיוחסים לכאורה לראשי העיריות, הנובעת מזיקתם ההדוקה לכאורה של המעשים לכהונה הציבורית.

ניתן להעיר הערות על תזכיר החוק עד ליום 19.11.2013 באמצעות אתר קשרי ממשל. לעיון בתזכיר החוק:

 

http://www.tazkirim.gov.il/Tazkirim_Attachments/41769_x_AttachFile.docx

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:54
קומיט וכל טופס במתנה