שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > גזר דין: שמונה שנות מאסר למפקד שאנס שתי שוטרות הכפופות למרותו

חדשות

גזר דין: שמונה שנות מאסר למפקד שאנס שתי שוטרות הכפופות למרותו, צילום: מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, מתבקש לרענן נהלים ולתפוס פיקוד. צילום: משטרה
גזר דין: שמונה שנות מאסר למפקד שאנס שתי שוטרות הכפופות למרותו
05/11/2013, עו"ד אורי ישראל פז

השוטר עופר קורן אנס פעמיים, ביצע מעשים מגונים והטריד מינית שתי שוטרות תחת פיקודו, והבוקר נגזרו עליו עונשי מאסר ופיצוי בסך 45 אלף שקל. "כחוט השני בעדויות המתלוננות עבר תיאור התנהגותו הכוחנית הבוטה כלפיהן, חוסר התחשבותו ברצונותיהן", אפיינו שלושה שופטים בגזר הדין, עמדו על אווירת ההפקרות ששררה ביחידה שעליה פיקד קורן ואף הורו להעביר למפכ"ל המשטרה את כל התיק כדי ש"יטפל בעדכון וריענון נוהלי המשמעת וההתנהגות הארגונית המתבקשים בגוף חשוב כמו המשטרה" 

ניסו שחם מאחוריך: בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר שמונה שנות מאסר על השוטר עופר קורן, שהורשע בעבירות של אינוס, מעשים מגונים, מעשה מגונה בכוח, ניסיון למעשה מגונה בכוח והטרדה מינית שביצע במספר הזדמנויות בשתי שוטרות בשירות חובה, אשר היו כפופות לו. כמו כן, גזר בית המשפט פיצוי כספי למתלוננות, בגובה של 20 אלף שקל לאחת מהן ועוד 25 אלף שקל לשוטרת אחרת.

באוגוסט 2009 הגישה המחלקה לחקירות שוטרים, באמצעות עו"ד שלומי אברמזון ומיכל פרייסמן, כתב אישום נגד קורן. על פי כתב האישום, קורן בן ה-39 כיום שימש כסגן מפקד יחידת הסיור איילון, ניצל את מעמדו ואת מרותו כדי לקיים מגעים מיניים עם שתי שוטרות בשירות חובה משטרתי (שח"מ) שהיו תחת פיקודו.

"הוא המפקד"

ביוני 2013 הרשיע בית המשפט המחוזי בתל אביב את השוטר קורן בשל כל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום וכאמור היום נגזר דינו. מהכרעת הדין עולה כי קורן ביצע את העבירות בהן הורשע תוך ניצול יחסי המרות ששררו בינו לבין השוטרות וחוסר יכולתן להתגונן מול התנהלותו הכוחנית וחסרת הרסן. התנגדותן של השוטרות ובקשותיהן כי יחדל ממעשיו לא הועילו ולא מנעו ממנו לבצע את זממו. קורן אנס את אחת השוטרות בשתי הזדמנויות וביצע בגופה מעשים מגונים בשתי הזדמנויות נוספות. ואילו כלפי השוטרת הנוספת, קורן ביצע בגופה מעשים מגונים במספר רב של הזדמנויות, ובהזדמנות נוספת שנקרתה בדרכו ניסה לבצע בה מעשה מגונה בכוח ואף הטריד אותה מינית.

כדי להקל על ביצוע זממו, קורן נהג לשבץ את השוטרות במשמרות משותפות עימו, וניצל הזדמנויות בהן הסיע אותן בניידת במסגרת עבודתם המשותפת. "כחוט השני בעדויות המתלוננות עבר תיאור התנהגותו הכוחנית הבוטה כלפיהן, חוסר התחשבותו ברצונותיהן", אפיינו השופטים בגזר הדין. כך למשל, היטיבה לתאר את המצב אחת השוטרות בתשובתה לשאלה מדוע הסכימה להתלוות לקורן לטפל באירוע: "אין פה עניין של להסכים או לא להסכים", היא הסבירה לבית המשפט, "הוא המפקד, הוא זה שבעצם מחליט".

בגזר הדין מתייחסים השופטים שרה דותן, יהודית שיצר ושאול שוחט לעבירות החמורות וניצול מעמדו של השוטר קורן: "הערכים החברתיים המוגנים בבסיס העבירות בהן הורשע הנאשם הם בראש ובראשונה שמירה על כבוד האדם, זכות האדם לגופו, האוטונומיה של הפרט וזכות הבחירה... הערכים המוגנים מקבלים משנה חשיבות כאשר מדובר ביחסי מרות. ביצוע העבירות והפגיעה במתלוננות במסגרת שירותן מעצימה את הפגיעה בהן מאחר שבוצעו בידי מפקדן האמון של שמירת ביטחונן האישי".

אחת השוטרות היא כיום בת 23, נשואה ואם לתינוק בן שנה ונמצאת בחודשי היריון מתקדמים. שוטרת נוספת היא כיום בת 25, גם היא נשואה, עובדת וסטודנטית לכלכלה ושוק ההון.

בתסקיר המבחן שנערך לאחת השוטרות התברר כיצד נפגעה נפשית מהמעשים של קורן, ולנוכח תגובות הסובבים אותה וההאשמות שהוטחו בה על ידי חבריה ליחידה וההטרדות חשה כי למרות ניסיונה להישאר ביחידה, אינה יכולה לשאת עוד את הכאב וההשפלה מצד השוטרים וביקשה להשלים את שירותה הצבאי במסגרת אחרת. גם השוטרת השנייה חוותה נידוי והשפלה מצד "חבריה" השוטרים, אשר אילצו אותה לעזוב את שורות המשטרה, למרות שראתה בהמשך השירות ניסיון לחזור לשגרה ולהשיב ממד של שליטה לחייה.

מן העדויות שהציג בבית המשפט סנגוריו, עו"ד שרון נהרי ושני יוסף, "מצטיירת דמות של איש עבודה חרוץ, אב מסור לילדיו ובן משפחה אוהב ודואג", כפי שאפיינו השופטים, "למרבה הצער אין בעדויות אלה כדי לרכך את דמותו האחרת, הכוחנית והבוטה של הנאשם... או ליישב בין אישיותו הנורמטיבית והערכית לבין המעשים החמורים שבהם הורשע".

אווירת הפקרות מינית ביחידת המשטרה

בית המשפט המחוזי התבסס בגזר הדין גם על דחיית ערעורו לבית המשפט העליון של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, שכזכור מרצה כיום עונש מאסר של שבע שנים מאחורי סורג ובריח על עבירות דומות, שבוצעו במסגרת יחסי מרות הכוללים פערי כוחות. בית המשפט לקח בחשבון במסגרת קביעת רף הענישה את יחסי המרות בין קורן לשוטרות, כפי שתיארה אחת מהן בעדותה בבית המשפט: "היה סוג של קשר בינינו כאילו הוא היה מענה להכול. הוא נתן לי סוג שהוא בן אדם שאפשר לסמוך עליו... מכל הכוח שיש לו אני אמרתי שאם אני אעיז לספר את זה למישהו זה היה רק יותר בלגן... אני הרגשתי שאין לי אומץ לספר את זה לאף אחד. הבן אדם הזה יש לו כוח יותר מלכל אחד אחר במרחב. כמה שרבתי איתו יותר, הוא מיד נתן לי כל מה שרציתי. פחדתי ממנו כי יש לו כוח, הרבה סמכות עליו".

"אין ספק כי כתוצאה מהתנהלות הנאשם נפגע אמון הציבור במשטרה הן במישור האישי של המעורבים בפרשה והן במישור הציבורי", נקבע בגזר הדין. "זאת בשל הרשעתו של שוטר, האמון על שמירת החוק בעבירות כה חמורות והן בשל אווירת ההפקרות ששררה ביחידה, לה היה הנאשם שותף, ואשר כללה נסיעות פרטיות במהלך שעות העבודה בתפקיד, קיום יחסי מין במהלך משמרת ותחושה לפיה אין כל פסול בקיום קשרים מיניים בין מפקד לפקודה".

בעקבות גילויי "התפקוד הבעייתי ביותר" ביחידה שבה שירת קורן, השופטת שיצר הורתה להעביר עותק מהתיק כולו, לרבות הראיות, לעיונם של מפכ"ל המשטרה והמבקר הפנימי של המשטרה, כדי ש"יטפלו בעדכון וריענון נוהלי המשמעת וההתנהגות הארגונית המתבקשים בגוף חשוב כמו המשטרה". 

 

תפ"ח 1050-09

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:93
קומיט וכל טופס במתנה