שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר בכנסת: במקום "משפחה חד-הורית" אימרו מהיום: "הורים בנפרד"

חדשות

אושר בכנסת: במקום "משפחה חד-הורית" אימרו מהיום: "הורים בנפרד", צילום: ח"כ מאיר שטרית. צילום: Ira Abramov
אושר בכנסת: במקום "משפחה חד-הורית" אימרו מהיום: "הורים בנפרד"
24/10/2013, עו"ד אורי ישראל פז

הכנסת אישרה בקריאה טרומית לשנות את המונח "משפחה חד-הורית" למונח "הורים בנפרד", בעקבות הצעת חוק שיזם חה"כ מאיר שטרית בנימוק: "כשהאם 'חד-הורית' – האב, מטאפורית, מת. הגדרה זו מעוותת את המציאות ולמעשה מאיינת לחלוטין את הורותו של ההורה האחר, לרוב האב". לדברי גיא רוה מעמותת 'הורות משותפת = טובת הילד': "אבות גרושים מרגישים מטאפורית שבהגדרה זו המדינה פשוט מאיינת אותם ואת מקומם בחיי ילדיהם"

למילים יש כוח, והן מסוגלות לא רק להרוג: מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה טרומית את הצעת חוק משפחות חד-הוריות, שיזם ח"כ מאיר שטרית ממפלגת "התנועה". לפי ההצעה, יוחלפו המונחים "משפחה חד-הורית" ו"הורה יחיד" לפי העניין, במונחים "הורים בנפרד" ו"הורה בנפרד".

32 חברי כנסת תמכו בהצעה החדשה בקריאה הטרומית, וזו תועבר היום לוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, בראשות ח"כ ד"ר עליזה לביא, להכנתה לקריאות נוספות ואישור סופי.

"הורה יחיד מוגדר בחוק משפחות חד-הוריות, כתושב ישראל אשר בהחזקתו ילד הנמצא עימו והוא אינו נשוי ואין עימו אדם הידוע בציבור כבן זוגו", מוסבר בדברי ההסבר להצעת החוק. "כלומר, משפחה חד-הורית בהגדרתה היום כוללת מי שהוא גרוש, אלמן או רווק עם ילד".

חה"כ שטרית מצידו הסביר את ההיגיון העומד מאחורי הצעת החוק שלו: "הורה גרוש או פרוד שבהחזקתו ילד, לא ניתן להגדירו כ'משפחה חד-הורית,' שהרי לילד שני הורים מוכרים, ידועים ובעיקר חיים". חה"כ שטרית הדגיש את המצב האבסורדי הקיים כיום, שכן "ברגע שהאֵם מוגדרת כחד-הורית – האב, מטאפורית, מת. הגדרה זו מעוותת את המציאות ולמעשה מאיינת לחלוטין את הורותו של ההורה האחר, לרוב האב, אם זה מבחינת תפיסה (שהרי הגדרה יוצרת מציאות), ואם זה מבחינה מעשית – לא רק בעיני האם והילד, אלא גם בעיני החברה כולה".

המדינה מאיינת אבות גרושים

מאחורי הקלעים של הצעת החוק החדשה עומדת עמותת "הורות משותפת = טובת הילד" אשר נציגיה רוני מילוא, כרמית אורנשטיין, רותי דניאל, אלון נחמן וגיא רוה נפגשו עוד בכנסת הקודמת עם מספר חברי כנסת ואחד הנושאים שעלו בפגישות הוא הגדרתן השגויה של אימהות גרושות כחד-הוריות.

חברי הכנסת זבולון אורלב ומאיר שטרית הסכימו, כל אחד בנפרד, להגיש הצעת חוק בנושא. חה"כ אורלב העלה אז את הצעת החוק שלו לוועדת שרים לחקיקה, וזאת אישרה אותה. בינתיים התחלפה הממשלה בראשותו של בנימין נתניהו, ואורלב כבר איננו חבר בכנסת ישראל.

עם הקמת הממשלה החדשה נעשתה פניה נוספת לחה"כ שטרית, וזה הגיש את הצעת החוק שלו לוועדת שרים לחקיקה בסוף מושב הקיץ האחרון. ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק, אבל אז הכנסת יצאה לפגרת קיץ ארוכה. אתמול, כאמור, הצעת החוק אושרה בקריאה טרומית.

"אימהות גרושות מוגדרות 'חד הוריות', למרות שאבי הילדים עדיין חי, קיים וחלק מהמערך המשפחתי", טוען גיא רוה בתגובה לאישור הצעת החוק בכנסת. "אבות גרושים מרגישים, מטאפורית כמובן, שבהגדרה זו המדינה פשוט מאיינת אותם ואת מקומם בחיי ילדיהם והופכת אותם, האבות הגרושים, להורים משניים, שאין להם חלק אינטגרלי במשפחת הילד".

לדבריו, "אימא גרושה/פרודה או אבא גרוש/פרוד אינם משפחה חד-הורית, שהרי לילד שני הורים מוכרים, ידועים ובעיקר חיים, בלי קשר לרמת האחריות ההורית של כל הורה. אין הצדקה שילד יגדל בידיעה שההגדרה של אימא שלו בחוק היא חד-הורית. יש לעשות הבחנה ברורה בין משפחות בהן ההורים גרושים/פרודים, אך עדיין נוכחים וחלק מחיי הילד גם אם בנפרד, לבין משפחות בהן הילדים נולדו מתרומת זרע או שאחד ההורים התאלמן. על פי אבחנה זו, יש לשנות את ההגדרה. ולכן בחרנו להציע כתחליף את המונח 'הורה בנפרד' ".

כמו כן מציין רוה שלהצעת החוק אין כל השפעה על הנושא הכספי עבור אותן אימהות, והשינוי הוא בהגדרה בלבד.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:189
קומיט וכל טופס במתנה