שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצ'ק שלכם התגלגל לעולם התחתון? יש דרך לצאת מזה

חדשות

הצ'ק שלכם התגלגל לעולם התחתון? יש דרך לצאת מזה , צילום: עו"ד דב קיידנוב. צילום: יחסי ציבור
הצ'ק שלכם התגלגל לעולם התחתון? יש דרך לצאת מזה
23/10/2013, עו"ד דב קיידנוב

הסיוט הגדול ביותר של בעלי עסקים ישראלים רבים המצויים בחוב, הוא שיום אחד יתדפק על דלת ביתם גבר שרירי ומאיים, וידרוש מהם לשלם חוב מנופח, בגלל צ'ק שחזר. אך מסתבר, שהעולם התחתון לא מחפש רק בעלי עסקים, אלא גם אזרחים תמימים עלולים ליפול תחת ציפורניו. חשוב לזכור, שגם אם צ'ק שלכם התגלגל לידיהם של נושים, יש דרכים נכונות להתמודד עם הסיטואציה, בדרכים חוקיות ויעילות. מה עושים אם גורילות של העולם התחתון מתדפקות לכם על הדלת? בכתבה הבאה

תלמידי מכללה ידועה לאמנות נדהמו לגלות, לפני מספר שנים, שבית הספר היוקרתי אליו נרשמו, הודיע במפתיע כי לא יפתח את שנת הלימודים. בכלי התקשורת דווח כי התדהמה הפכה לזעם, כאשר לרבים מהתלמידים התברר שהנהלת בית הספר העבירה את הצ'קים אותם הפקידו לתשלום שכר הלימוד – לגופים מהשוק האפור המתמחים בניכיון צ'קים.

מקרה אחר אירע כאשר פנקס צ'קים של תושב חולון, מפונה מגוש קטיף, נגנב על ידי אחד הפועלים שביצע את ההעברה, והאיש החל לזכות לביקורים מאיימים מנושים, אשר קיבלו צ'קים שלו תמורת מוצרים ושירותים.

ברוב המקרים של גבייה שלא כדין על סמך צ'קים, הדבר נעשה מפני שבעלי החשבון לא טרחו לבצע מספר צעדי מנע חשובים. יש לזכור, שגם אם צ'ק שלכם התגלגל לידיהם של נושים, יש דרכים נכונות להתמודד עם הסיטואציה, בדרכים חוקיות ויעילות. מה עושים אם גורילות של העולם התחתון מתדפקות לכם על הדלת? בכתבה הבאה.

מקרהו של י', תושב חולון, חקלאי ובעל משפחה ממפוניי גוש קטיף היא דוגמה כיצד התנהלות תמימה ושומרת חוק, עלולה להפוך בלי משים לשואה כלכלית ולתהום חובות חסרת תחתית.

האיש שכח להשמיד פנקס צ'קים ישן, ללא קרוס, שהיה שייך לחשבון בנק שכבר נסגר. לדבריו, אחד מהפועלים של החברה הקבלנית, אשר פינתה את חפציו, נטל את פנקס הצ'קים, והחל לרכוש באמצעותם סחורות רבות. כעבור מספר חודשים החלו להתדפק על דלתו של המפונה מספר רב של בעלי עסקים זועמים, שביקשו לקבל את כספם. כל הסבריו על אובדן פנקס הצ'קים לא הועילו.

הנושים פתחו נגד המפונה במספר רב של הליכים בהוצאה לפועל, וכעבור מספר חודשים לא נותרה לו ברירה, והוא נאלץ לעבור הליך של הסדר חובות וכינוס נכסים – ממנו יצא רק כעבור מספר שנים מסויטות.

המכללה קרסה – התלמידים נכנסו ללחץ

בשנת 2006, דיווחה מירב יודלביץ', כתבת אתר Ynet – על המשבר שפרץ בבית הספר 'קמרה אובסקורה' באלה המילים: "מחריף המשבר ב'קמרה אובסקורה': צ'קים שנתנו תלמידים בעבור שכר הלימוד לשנה הבאה הועברו על ידי בית הספר, המצוי בחובות כבדים, לחברות לניכיון צ'קים בתמורה למזומן, כדי להמשיך בפעילות השוטפת. תלמידים שהחליטו למשוך את המקדמות שנתנו בעקבות הפרסומים האחרונים בתקשורת על מצב בית הספר, קיבלו מכתבים מעורכי הדין של החברות, המתריעים כי ינקטו נגדם בהליכים משפטיים ובהם הוצאה לפועל ועיקולים".

סטודנט צוטט בכתבה אומר: "...שילמתי 8,640 שקל על חשבון השנה הבאה בצ'קים דחויים. איך שהתחיל הבלגאן והתעוררו סימני השאלה לגבי המשך פעילותו של ביה"ס, הפקידה בסניף הבנק שלי ייעצה לי לבטל את הצ'ק הראשון שהעברתי ולראות מה קורה. זה בדיוק מה שעשיתי ואז הגיע מכתב רשמי מחברה שהציגה את עצמה כחברה לייעוץ עסקי שעוסקת בניכיון צ'קים. הסתבר לי שהכסף שיורד מהחשבון שלי הולך לחשבון שלהם. מכיוון שלא כתבתי על הצ'ק למוטב בלבד הסבירו לי שאין לי ברירה אלא להסדיר את התשלום. עכשיו אני מחכה שהצ'קים ירדו בכל חודש. במקום לשלם ללימודים אני מוצא את עצמי משלם לחברת גבייה שמחזיקה בכתובת שלי".

בית הספר 'קמרה אובסקורה' התאושש אמנם לאחר הכתבה, הועבר לידיים פרטיות, ופיצה את כל התלמידים שנפגעו מהגבייה – אך הסיפור שלו יכול לשמש לקח לישראלים רבים.

כאשר ספק שירות או מוצר מציע הנחה, תמורת צ'ק הנקי מ'קרוס' (סימון ל'מוטב בלבד') הדבר אמור להדליק אצל הלקוח נורות אזהרה מהבהבות. למעשה, כאשר צ'ק עובר לצד שלישי, ללא קרוס, אותו צד שלישי זכאי לקבלת מלוא כספו, אם קיבל את הצ'ק לידיו כדין, ובתום לב.

"העולם התחתון תר אחר חייבים"

מעורבותם של גורמים פליליים ואנשי העולם התחתון בגביית צ'קים חוזרים מוכרת ללא מעט ישראלים, והיא אינה סימפטית, בלשון המעטה. אינני ממליץ לפנות לעזרה מגורמים בעולם התחתון. תשלומי החובות אולי יגיעו אליכם מהר יותר, אבל כיוון שהכלים אינם כשרים והמעשים פליליים, הדבר עלול בסופו של דבר לפגוע ב"זוכה" עצמו. חשוב לזכור כי הקערה עלולה להתהפך על פיה והעבריין שממנו הזמנתם את ה"עבודה" וש"טיפל" בעניינכם יכול מאוחר יותר "להתלבש" גם עליכם, ולסחוט אתכם בלי כל סנטימנטים.

עם זאת, גם אם אתם דוחים מכל וכל מעורבות בריונית בחייכם, עדיין קיימים לא מעט מקרים שבהם אנשים רבים שביטלו צ'קים, או חזרו להם צ'קים בשל חריגה ממסגרת האשראי בבנק, נתקלים בניסיונות גבייה מטעם השוק השחור ועברייניו. איך זה קורה?

אותו צד שלישי שקיבל את הצ'ק לידיו, עלול להיות עבריין שלא בוחל במדיניות הפחדה אלימה כנגד חייבים, וכך ביקור שלו על סף דלתו של חייב עלול להסתיים לא רק בהשבת החוב המקורי כפי שהופיע על הצ'ק, אלא בנוסף גם בריבית דריבית. אמנם מותר לבקש מחייב לפרוע את חובו, אך יש לזכור כי סחיטה באיומים היא עבירה פלילית. 

רוב הבריות ישלמו את הכסף מיד אל מול איומי ה"גורילות" שהגיעו עד פתח ביתם כדי לגבות את החוב, ואף יוותרו על הגשת תלונה במשטרה מחשש לשלומם ולשלום בני משפחתם. הבעיה היא שתשלום הכספים שעליהם לא ניתנה לבעלי הצ'ק כל תמורה, עלול לגרור את רוב המשפחות בישראל לחובות, אשר יכוסו על ידי הלוואות, לרוב בשוק האפור – ומשם הדרך להסתבכות אמיתית עם העולם התחתון – קצרה.

מספר צעדי מנע

אדם חייב לכסות כל צ'ק שניתן בשמו, אלא אם כן השירות או המוצר שהצ'ק ניתן עבורם, לא סופק לו, קל וחומר, אם הצ'ק התגלגל לצד שלישי, כתוצאה ממעשה מרמה או עוקץ.

במקרים כאלה, המקום לבירור המחלוקת על תשלום הצ'ק נותרה מערכת המשפט, ובראש ובראשונה – ההוצאה לפועל. במקרים שכאלה, על בעל הצ'ק להפנות את הנושה אל ההוצאה לפועל, וכאשר זה יגיש את הצ'ק לביצוע – על החייב לא לחשוש, ולהגיש התנגדות לביצוע שטר. במהלך הדיון שיתנהל מול רשמי ההוצאה לפועל, על בעל הצ'ק להביא כמה שיותר ראיות לכך שהצ'ק לא ניתן כדין, והאוחז בו – אינו אוחז בו כשורה.

אם הגורמים שאוחזים בצ'ק מגיעים מהעולם התחתון, אסור לאבד עשתונות. לרוב, אותם גורמים יסתפקו בפעם הראשונה בביקור מאיים, אך לא ינקטו באלימות. במקרה שכזה מומלץ לפנות כמה שיותר מהר לתחנת המשטרה הסמוכה לביתכם ולהגיש תלונה על איומים. כמו כן, מומלץ לרשת את הכניסה לבית, ואת הדירה עצמה במצלמות במעגל סגור, כדי להרתיע את הגובים, וגם כדי להשתמש בצילומים כראיות לאיומים עליכם.

שווה לזכור שטיפול המשטרה באיומים והטרדות של גורמים מהעולם התחתון הפך בשנים האחרונות ליעיל ביותר, ותיעוד המקרים עלול להרתיע את העבריינים.

מעבר לכך, קיימים מספר צעדי מנע, שעשויים למנוע את התרחשות המקרים שפורטו בכתבה:

 בשום אופן אל תסכימו לקבל לידיכם פנקס צ'קים מהבנק ללא חותמת קרוס מוטבעת עם הכיתוב 'למוטב בלבד' על כל צ'ק וצ'ק.

אל תסכימו לעולם לשלם כספים עם צ'קים שאין עליהם חותמת 'קרוס' ובה המילים ל'מוטב בלבד' – גם לא בתמורה להנחה משמעותית.

השמידו את כל פנקסי הצ'קים מהחשבונות הסגורים, גרסו אותם עד דק או שרפו אותם.

השתדלו לפזר כמה שפחות צ'קים. כרטיס אשראי והעברה בנקאית הן דרכים בטוחות בהרבה לביצוע תשלומים – ועלותן לא יקרה יותר מכתיבת צ'ק.

אל תתמהמהו, וכל חשד שמתעורר בכם, שמא מישהו עושה שימוש בצ'קים שלכם שלא כדין – פנו למשטרה והגישו תלונה. במקרים כאלה, ככל שהתלונה מוקדמת, כך תוכלו להוכיח שפעלתם בתום לב, וכך גם תאפשרו למשטרה לעצור את המאיימים עליכם, לפני שאלה יינקטו בפעולות אלימות.

 

עו"ד דב קיידנוב עוסק בייצוג של חייבים וזוכים בהליכי ההוצאה לפועל

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:130
קומיט וכל טופס במתנה