שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אור ירוק: שופטי בג"ץ דחו בדעת רוב את העתירות נגד ייצוא הגז

חדשות

אור ירוק: שופטי בג"ץ דחו בדעת רוב את העתירות נגד ייצוא הגז, צילום: צילום: אהרון כהן
אור ירוק: שופטי בג"ץ דחו בדעת רוב את העתירות נגד ייצוא הגז
22/10/2013, עו"ד אנה נודל

חמישה מתוך שבעה שופטי בג"ץ דחו את העתירות שהוגשו נגד החלטת ממשלת נתניהו המאפשרת לייצא כ-40% מעתודות הגז של ישראל. בשל החשיבות של הכרעה מהירה בעתירות, פסק הדין ניתן ללא נימוקים. בדיון שנערך השבוע בעתירה תמה הנשיא גרוניס: "שנשנה את הדמוקרטיה הישראלית?"

הרכב מורחב של שופטי בג"ץ דחה אמש (ב', 21.10.13) את העתירות שהוגשו נגד החלטת ממשלת נתניהו לייצוא הגז הטבעי. שופטי בג"ץ דנו בעתירות הנוגעות להחלטת הממשלה ביוני האחרון לאמץ את עיקרי המלצות ועדת צמח – הוועדה לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בישראל. הממשלה איפשרה לייצא כ-40% מעתודות הגז הטבעי שנתגלה בשנים האחרונות בים התיכון, בשטח המים הכלכליים של ישראל.

את העתירות נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר האנרגיה והמים, הכנסת ושורה של חברות נפט וגז הגישו מספר ארגונים חברתיים, בראשם המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן, וחברי הכנסת שלי יחימוביץ', ראובן ריבלין, אבישי ברוורמן ומשה גפני.

העותרים ביקשו להחזיר את הדיון בסוגיה הציבורית למליאת הכנסת, וביקשו מבג"ץ לתת צו על תנאי המורה למשיבים להסביר "מדוע לא יינתן צו מוחלט המורה על הסדרתה ועיגונה של מדיניות משק הגז הטבעי בישראל בחקיקה ראשית של הכנסת". העותרים טענו כי החלטת הממשלה קובעת "הסדרים ראשוניים" אותם ניתן לקבוע בחקיקה ראשית בלבד. בנוסף, העותרים טענו נגד התשתית העובדתית שעמדה בפני הממשלה כשקיבלה את ההחלטה. כך, "במקום הליך ראוי ודמוקרטי של חקיקה מסודרת ושקופה בכנסת, התקבלה ההחלטה הרחק מעין הציבור והביקורת ותוך השפעה ולחצים של גורמים אינטרסנטים ועתירי ממון", נטען באחת משתי העתירות.

ההוראה העיקרית בהחלטת הממשלה עליה הלינו העותרים היא זו שקבעה למעשה כי ניתן לייצא גז מעבר לכמות שנקבעה ואשר תידרש למשק הישראלי ב-29 השנים הקרובות.

הרכב מורחב של שופטי בג"ץ החליט, בדעת רוב, בשל החשיבות של הכרעה מהירה בעתירות, לפרסם כעת פסק דין ללא נימוקים, שיפורסמו בהמשך בנפרד. בדעת רוב של חמישה שופטים נפסק כי יש לדחות את העתירות – זו הייתה עמדתם של נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, המשנה לנשיא השופטת מרים נאור והשופטים עדנה ארבל, אסתר חיות ונעם סולברג. ואילו השופטים אליקים רובינשטיין וסלים ג'ובראן סברו בדעת מיעוט כי יש לקבל את העתירות בעילה של היעדר סמכות של הממשלה ולבטל את החלטתה.

הוחלט גם שלא להטיל הוצאות משפט על העותרים, הגם שעתירתם עיכבה משמעותית חודשים ארוכים את הוצאתה לפועל של אחת מהתוכניות הכלכליות-הגדולות של הממשלה.

הנשיא גרוניס: "שנשנה את הדמוקרטיה הישראלית?"

במהלך הדיונים בעתירה, שופטי בג"ץ ביקשו מהיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין להביע את עמדתו כנאמן הציבור בפרשה הטעונה והשנויה במחלוקת ציבורית. בתגובת היועץ וינשטיין לעתירות נכתב כי "הממשלה פעלה במקרה דנן בגדר סמכותה ליתן הנחיות לשר ולממונה על ענייני הנפט לגבי אופן הפעלת סמכויותיהם שלהם לפי חוק הנפט. בהחלטה לא נפל פגם משפטי כלשהו".

במהלך הדיון בעתירה, הנשיא גרוניס שאל את העותרים האם הם מבקשים "שנשנה את הדמוקרטיה הישראלית?". ואילו השופטת נאור העירה כי "הכנסת לא העבירה חוק עד הרגע הזה. המשק הוא משק קיים שצריך לפעול. הוא לא יכול להיות בהקפאה. ואני שואלת, נניח שהחלטת הממשלה תבוטל, מה זה מקדם אתכם?".

החלטה שקולה ומאוזנת

שרי הממשלה בירכו אמש על החלטת בג"ץ. שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום, בירך על החלטת בג"ץ ומסר כי ״פסיקת בג"ץ מחזקת את החלטת הממשלה שאותה הובלתי, להשאיר כמות גדולה של גז טבעי לשימוש המשק הישראלי. ההחלטה שקיבלנו הייתה שקולה ומאוזנת, וראתה את צורכי המשק ואת הצורך לדאוג לדורות הבאים. ההחלטה תוביל למאבק ביוקר המחיה ותוביל להורדת תעריפי החשמל, המים ומוצרים רבים במשק. אני משוכנע כי כעת תינתן דחיפה לפיתוח מאגרים חדשים לרווחת הציבור ולחיזוק הכלכלה הישראלית״.

גם שר האוצר, יאיר לפיד, מסר כי "בג"ץ נתן משנה תוקף להחלטת הממשלה המהווה איזון בין צרכיו של המשק הישראלי לבין יכולתנו לדאוג לדורות הבאים ולהצעיד את הכלכלה הישראלית קדימה. יישום החלטת הממשלה שהתקבלה לאחר בחינה מקצועית ומדוקדקת ופסיקת בג"ץ יצרו ודאות במשק האנרגיה שתביא להשקעות רבות בכלכלה הישראלית ותאפשר למפעלים קטנים, בינוניים וגדולים לצמצם את עלויות האנרגיה שלהם, להרחיב את עסקיהם ולהוסיף מקומות עבודה במשק".

משותפויות אבנר ודלק קידוחים נמסר בתגובה שהן מברכות על החלטת בג"ץ. השותפויות הצהירו שהן "תפעלנה בנחישות יחד עם גורמי הממשלה לקידום ופיתוח משק הגז לטובת כלל אזרחי ישראל".

 

בג"ץ 4491/13 ,בג"ץ 4593/13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:157
קומיט וכל טופס במתנה