שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הבחירות לרשויות: נפסלו פרסומים גזעניים בתעמולת בחירות בת"א ובכרמיאל

חדשות

הבחירות לרשויות: נפסלו פרסומים גזעניים בתעמולת בחירות בת"א ובכרמיאל, צילום: השופט סלים ג'ובראן יו"ר ועדת הבחירות המרכזית. צילום:יחסי ציבור
הבחירות לרשויות: נפסלו פרסומים גזעניים בתעמולת בחירות בת"א ובכרמיאל
21/10/2013, עו"ד אנה נודל

נפסל סרטון של עו"ד נוימרק קורן, המתמודד לראשות עיריית כרמיאל, בו נאמר שרק הליכוד ימנע בניית מסגד בכרמיאל, וכן שלט בחירות של המועמד לראש עיריית תל אביב-יפו ארנון גלעדי בו נכתב: "להשתיק את המואזין ביפו? רק הליכוד יכול". השופט סלים ג'ובראן: "אני, כשלעצמי, מצאתי את המבטא של 'נביל' בסרטון פוגעני במיוחד. אגב, קיימים לא מעט ערבים-ישראלים שמדברים עברית תקנית וצחה ובמבטא אשר אינו נבדל ממבטא של כל ישראלי 'צבר' אחר"

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט סלים ג'ובראן, קיבל שתי עתירות של חבר הכנסת עמר

בר-לב ופסל פרסומים גזעניים בתעמולת הבחירות בת"א-יפו ובכרמיאל. השופטג'ובראן אסר על רשימת הליכוד בכרמיאל להפיץ סרטון בו נאמר, בין היתר, שרק הליכוד ימנע בניית מסגד בכרמיאל. סיסמת המפלגה בסרטון היא "שומרים על כרמיאל ציונית ומלוכדת" ו"כרמיאל ציונית מאז ולתמיד".

חבר הכנסת בר-לב טען בעתירה נגד הסרטון כי הוא "מהווה קמפיין בעל אופי גזעני הפוגע בדו הקיום הקיים בצפון הארץ בין יהודים לערבים. ישנו פוטנציאל להסתה שתעודד נקיטת פעולות ולהפצת מסר של שנאה בין יהודים לערבים". בתגובה נמסר מעו"ד נוימרק קורן, המתמודד לראשות עיריית כרמיאל, כי "מטרתו של קמפיין זה להעלות לסדר היום הציבורי את נושא הקמת מסגד בכרמיאל באופן סאטירי הומוריסטי, אין באמור בקמפיין משום פגיעה באיש על רקע גזעני".

במסגרת העתירה השנייה נפסל שלט בחירות של רשימת הליכוד בתל אביב-יפו, בו נכתב: "להשתיק את המואזין ביפו? רק הליכוד יכול". המועמד לראשות העיר, ארנון גלעדי, טען בתגובה בין היתר כי הכרזות תלויות כבר למעלה משבוע וכי הן לא הובילו לאלימות. כמו כן נטען כי תוכנן "אינו מקיים, אפילו לא בקירוב, את יסודות עבירת הסתה לגזענות, אלימות או טרור במשמען בחוק העונשים ולפיכך אין מניעה מלפרסמו".

בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה

השופט ג'ובראן דן בהרחבה בשאלת סמכותו להוציא צו מניעה נגד תעמולת בחירות בשל תוכנה למרות שהסמכות איננה מפורשת בחוק. השופט ביקש את עמדת היועץ המשפטי לממשלה כנאמן הציבור. עו"ד יהודה וינשטיין השיב כי לעמדתו יש לדחות את העתירה נוכח העדר סמכות. היועץ וינשטיין כתב כי "הואיל וחוק הבחירות אינו מעניק ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזית מסכות להוציא צו מניעה ביחס לתוכנה של תעמולת בחירות במסגרת פרסום חוצות או מודעה, ואף לא נדרש אישורו של יושב הראש לשם פרסומו של פרסום זה". לגבי הפרסומים בכרמיאל, היועץ וינשטיין ציין כי אפילו אם עמדה ליו"ר ועדת הבחירות סמכות ליתן צו בגין תוכן תעמולה, "ספק אם תוכנה מצדיק את הגבלת חופש הביטוי". לגבי המקרה ביפו ציין היועץ וינשטיין כי למרות שהפרסום הינו "בעל תוכן בוטה ופוגעני המופנה כלפי אוכלוסייה מסוימת, אין בכך מספיק כדי להצדיק את פסילתו ופגיעה בחופש הביטוי הפוליטי המוקנה למשיבים".

בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, השופט ג'ובראן הגיע למסקנה כי יש לו סמכות להוציא צו מניעה נגד הפרסומים. השופט ביצע איזון בין הזכות לחופש הביטוי לבין האינטרס של שלוםהציבור ורגשותיו, החיל את מבחן הוודאות הקרובה וקבע כי מדובר בפרסום אשר מוביל לפגיעה חמורה וקשה באינטרס הציבורי.

להגחיך ציבור ערבי

לגבי הסרטון שפורסם במסגרת מערכת הבחירות בכרמיאל, כתב השופט ג'ובראן כי "קיימת וודאות קרובה כי סרטון זה יביא לפגיעה קשה וחמורה בשלום הציבור וברגשות האוכלוסייה הערבית-מוסלמית של מדינת ישראל. הסרטון משתמש במספר מוטיבים על מנת לאפיין ולסמן אוכלוסייה זו. זאת, באמצעות קול אשר מחקה מבטא ערבי, והבטחה כי מפלגת המשיבים תמנע הקמת מבנה דתי-מוסלמי בכרמיאל. בנוסף על כך, השימוש במבטא הכבד, ובשיבוש צורת ההגייה התקינה של מילים בעברית כדוגמת 'בינה' במקום 'פינה', מבקשת להגחיך ולהביא ללעג וקלס ציבור זה בכללותו".

השופט ג'ובראן, בעצמו שופט בן המיעוט הערבי בבית המשפט העליון, העיד על עצמו: "אני, כשלעצמי, מצאתי את המבטא של 'נביל' בסרטון פוגעני במיוחד. אגב, קיימים לא מעט ערבים-ישראלים שמדברים עברית תקנית וצחה ובמבטא אשר אינו נבדל ממבטא של כל ישראלי "צבר" אחר".

לגבי הפרסום ביפו, החליט השופט ג'ובראן כי "המשיבים מנסים לשוות למודעה כסות של דאגה לרווחת תושבי דרום תל-אביב ויפו. אולם, המודעה מתמקדת בקריאות מואזין במסגד, סממן מובהק המזוהה עם האוכלוסייה הערבית-מוסלמית של מדינת ישראל, המונה נכון להיום כ-1,388,000 אזרחים. הפרסום לא מבקש באופן עיוור להסיר מן המרחב הציבורי מפגעי רעש, דוגמת ברים ומועדונים המשמיעים מוסיקה רועשת עד השעות הקטנות של הבוקר. במודעה שבפניי, הפרסום מתמקד במאפיין ייחודי של אוכלוסייה זו, ויוצא נגדה באופן בוטה, ישיר ופוגעני".

השופט ציין כי פסילת פרסומים על ידי יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית תיעשה במשורה, ורק בהתקיימות מבחן הוודאות הקרובה לפגיעה ממשית וחמורה.השופט ג'ובראן כתב כי "חופשהביטוי היא זכות יסוד ממדרגה ראשונה. אולם, יש לזכור כי פגיעה בזכות אינהסוף פסוק. פגיעה בזכות מותרת וחוקתית, אם מנגד מוצב אינטרס שקיימת וודאותקרובה שייפגע נוכח מימוש אותה הזכות".

השופט ג'ובראן ציין כי שני הפרסומים מזכירים תשדיר מטעם מפלגת שינוי, אותו פסלה בעבר יושבת ראש ועדת הבחירות השופטת דורית ביניש (כתוארה אז). בתשדיר נראה אדם חילוני פוסע לעברהקלפי, בעוד בדרכו נתלים על רגליו עוד ועוד חרדים. לאחר שהחילוני משלשל פתק הצבעה של שינוי לקלפי, דמויות החרדים מתחילות להתפוגג.

מתקיים דו-קיום מלא ומעורר הערכה

יו"ר ועדת הבחירות הנוכחית ציין כי "בבחירות הנוכחיות, נראה כי סוגיית יחסייהודים-ערבים תפסה מקום לא קטן. אינני טוען כי לא מדובר בנושא חשוב, אף ברמה המוניציפאלית. נהפוך הוא. אולם, נראה כי הניסיון לעשות שימוש באוכלוסייה הערבית-מוסלמית למען רווח פוליטי, בא במקרים רבים על חשבון התמקדות בנושאים אחרים, חשובים לא פחות. בעיר חיפה, על דרך המשל, מתקיים דו-קיום מלא ומעורר הערכה בין כל הדתות והעדות. עוד, בכפר גוש חלב שאוכלוסייתו הינה נוצרית ומוסלמית, קיימים קברים של חכמי סנהדרין. לא ידוע לי על מקרה אחד בו ניסו תושבי הכפר לעשותשימוש פוליטי ולקרוא להעברת הקברים משטח הכפר. נהפוך הוא, תושבי הכפרשבתיהם צמודים לקברים אלו מטפחים ושומרים עליהם בצורה מעוררת כבוד. יש להצר על כך שהמשיבים לא פעלו בסובלנות בדומה לנעשה בחיפה ובגוש חלב,ובמקומות רבים אחרים במדינה".

 

תר"מ 177/20

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:55
קומיט וכל טופס במתנה