שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מח"ש: למה שוטרים שהתעמרו בערבי שעצר לתדלק וחטף אגרופים יצאו בזול?

חדשות

מח"ש: למה שוטרים שהתעמרו בערבי שעצר לתדלק וחטף אגרופים יצאו בזול?, צילום: דגל משטרת ישראל. צילום: Meronim
מח"ש: למה שוטרים שהתעמרו בערבי שעצר לתדלק וחטף אגרופים יצאו בזול?
15/10/2013, עו"ד אורי ישראל פז

המחלקה לחקירות שוטרים מערערת על עונשם הקל של שוטרי יס"מ יוסי שובל וקובי בן-אלישע, שחויבו בקנסות של אלפי שקלים על שעצרו אזרח ממוצא ערבי שתידלק את רכבו, לא מצאו מאומה ברכבו ובתגובה לבקשתו את פרטיהם החטיף לו השוטר שובל אגרופים בבטנו ובפניו, הפילו ארצה, אזק ועצר אותו בחשד לתעודת זהות מזויפת. כדי לגונן על עצמו מפני הסתבכות, חבר שובל לבן-אלישע, שעזב את הזירה לקראת המעצר, והשניים פברקו דו"חות פעולה כדי להפליל את העצור על לא עוול בכפו

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) הגישה היום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע ערעור על קולת העונש שהושת על שני שוטרי יס"מ, יוסי שובל וקובי בן-אלישע, שהורשעו לאחר שהודו במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של תקיפה סתם ובידוי ראיה.

ביקש פרטים וחטף אגרופים

על פי עובדות כתב האישום בלילה שבין ה-2.2.11 לבין ה-3.2.11 במסגרת מבצע בדיקות כלי רכב בתחנות דלק, עצרו השוטרים שובל ובן-אלישע את אבו סביתאן סעיד, שהגיע לתחנת דלק עם חברתו, ולאחר שנענה לבקשתם ביקש ממנו השוטר שובל להזיז את רכבו אל מחוץ לתחנת הדלק. לאחר שעשה כדבריו, שני השוטרים ערכו חיפוש ברכב אשר במהלכו לא נמצא דבר. במהלך החיפוש קיבל בן-אלישע שיחת טלפון מאחותו, בה נמסר לו כי היא היתה מעורבת בתאונת דרכים, ועזב את המקום.

סעיד סבר כי במהלך החיפוש השוטרים גרמו נזק לרכבו וביקש את פרטיו של השוטר שובל כדי להגיש תלונה. הואיל ואינו יודע קרוא וכתוב, סעיד הוציא דף ועט, וביקש מהשוטר שיכתוב את פרטיו על גבי הדף. תגובתו של השוטר שובל היתה בלתי צפויה: הוא הודיע לסעיד על מעצרו בחשד להחזקת תעודת זהות מזויפת, היכה אותו באגרופו בבטנו ובפניו, הפילו ארצה, אזק אותו ועצר אותו. כדי לגונן על עצמו מפני הסתבכות, חבר שובל לבן-אלישע, שלא היה בזירה בזמן מעצרו של סעיד, והשניים רשמו דו"חות פעולה בדויים, שהיה בהם כדי להפליל את סעיד על לא עוול בכפו. בעקבות הדיווחים הכוזבים, נפתח נגד סעיד תיק פלילי בחשד לעבירות שונות.

שופט בית משפט השלום בבאר שבע, ד"ר יובל ליבדרו, השית על השניים עונשים מגוחכים: על שובל נגזר עונש של חצי שנת מאסר על תנאי, שירות לטובת הציבור (של"צ) בהיקף 250 שעות ופיצוי למתלונן בסך 3,000 שקל, ועל בן-אלישע עונש דומה של חצי שנת מאסר על תנאי, פיצוי למתלונן בסך 1,500 שקל והתחייבות כספית להימנע מביצוע עבירה במשך שלוש שנים (ת"פ 24744-03-12).

משקל בכורה לאינטרס הציבורי

המחלקה לחקירות שוטרים טוענת בערעור שעליו חתום מנהל מח"ש, עו"ד אורי כרמל, כי אירוע זה, בו תוקף שוטר אזרח שלא כדין, ויחד עם שוטר נוסף השניים כותבים דו"חות פעולה שקריים בהם טענות בכזב, ועל בסיס דו"חות אלו נעצר המתלונן ונפתח נגדו תיק משטרתי – מחייב מענה חד-משמעי וענישה מוחשית וממשית. בערעור נטען כי גזר הדין אינו מתייג נכונה את חומרת המעשה ולכך השלכות חברתיות ומשפטיות.

נוסף על כך, נטען בערעור כי אין לקבל התנהגות זו של השוטרים בסלחנות יתירה, וכי הוקעתה של התנהגות זו בקול רם וצלול מחויבת המציאות בכדי לשגר את המסר הראוי. מח"ש טוענת כי בתיקים מסוג זה, שיש להם משמעות רחבה במישור הנורמטיבי, ושאינטרס הרתעת הרבים בהם הוא חיוני, על בית המשפט לתת משקל בכורה לאינטרס הציבורי.

מח"ש מבהירה כי תכלית הערעור לחדד את טיב ועוצמת הפגיעה בערכים המוגנים כדי לבדל ולאבחן את המעשים שבהם הורשעו השוטרים בפרשה, להוציאם מהכלל ולאפשר לציבור לראות במעשי השוטרים המורשעים משום חריגה בולטת מכלל העשייה השוטפת של שוטרי ישראל, הנעשית בשגרה כדין, והראויה ככלל לאמונו של בית המשפט – ושל הציבור כולו.

אחד השוטרים התפטר ועונשו הוקל

השוטר שובל הוא בן 29 מקרית גת, והשוטר בן-אלישע הוא בן 33 מאשקלון. בגזר דינם של השניים קבע שופט השלום ד"ר ליבדרו כי השוטר בן-אלישע "בידה ראיה וכתב דו"ח שקרי, מה שהוביל לפתיחת הליכים כנגד המתלונן במשטרה. לא למותר יהיה להרחיב אודות הפגיעה  של מעשה שכזה באמון הציבור ברשויות אכיפת החוק ובנציגיהם. הפגיעה היא לא רק באמון הציבור כי אם גם באמון בתי המשפט, בנציגי אכיפת החוק, אמון שמהווה נדבך מרכזי בהליכים הפלילים השונים, וזאת בהתבסס, בין היתר, על חזקת 'תקינות המנהל' ".

השופט ליבדרו הוסיף כי "ראשית, מדובר בעבירה שהיא חמורה ונסיבותיה, באשר זו נעברה על ידי שוטר שהוא איש אכיפת חוק ואשר תפקידו לסייע לבית המשפט להגיע לחקר האמת, הן חמורות. שנית, העבירה קשורה במעמדו ותפקידו של הנאשם כשוטר. שלישית, יש מידת פגיעה לא מועטה באחרים כתוצאה מהעבירה. מדובר בפגיעה במתלונן ואף בציבור ובבית המשפט... נקל לשער מה היה נזקו של אותו מתלונן לו לא היתה מתגלית מצגת השווא של הנאשמים".

עם זאת, חרף הקביעות החמורות, סבר השופט ליבדרו כי יש לתת משקל לפגיעה שנגרמה לשוטרים ולמשפחותיהם, לעברם החיובי, להודאתם בעובדות כתב האישום המתוקן, לחלוף הזמן מאז ביצוע העבירות ולעברם הנקי. השופט ליבדרו גם להתחשב בכך שבן-אלישע התפטר מיוזמתו מעבודתו במשטרה, בשל חשבון הנפש שעשה בעקבות מעורבותו באירוע החמור.

יצוין כי בהודעת הערעור נטען כי מח"ש אינה עותרת למיצוי הדין עם השוטרים, אלא "אך ורק להצבת הרף הנורמטיבי במקום הראוי לו. תכלית ערעור זה לחדד את טיב ועוצמת הפגיעה בערכים המוגנים, על מנת לבדל ולאבחן את המעשים בהם הורשעו השוטרים המשיבים בתיק זה, להוציאם מהכלל ולאפשר לציבור – דרך המסר שיצא מלפני בית המשפט הנכבד – לראות במעשי השוטרים המורשעים משום חריגה בולטת מכלל העשייה השוטפת של שוטרי ישראל, הנעשית בשגרה כדין, והראויה ככלל לאמונו של בית המשפט – ושל הציבור כולו".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:149
קומיט וכל טופס במתנה