שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בית הדין לעבודה: על בעלי האתר Ynet לנהל מו"מ עם ארגון העיתונאים

חדשות

בית הדין לעבודה: על בעלי האתר Ynet לנהל מו"מ עם ארגון העיתונאים, צילום: עמוד השער של אתר החדשות ynet. צילום מסך מיום 15.10.13
בית הדין לעבודה: על בעלי האתר Ynet לנהל מו"מ עם ארגון העיתונאים
15/10/2013, עו"ד אנה נודל

למעלה משליש מעיתונאי אתר החדשות הגדול הצטרפו להסתדרות העובדים, שלכן ביקשה להכיר בה כארגון העובדים היציג בקרב עיתונאי Ynet. השופט דורי ספיבק אמנם דחה את בקשת ההסתדרות, בגלל שיחסי העבודה בעיתונות הישראלית עברו מהפך גדול שהחל לפני כרבע מאה, אבל הכיר בזכותו של ארגון העיתונאים להקים ועד נפרד למשך השנתיים הקרובות וחייב את בעלי האתר לנהל מולו מו"מ על כל שינוי מבני או ארגוני הצפוי להתרחש

בית הדין לעבודה בתל אביב הכריע בסכסוך שהתגלע בין ארגון העיתונאים הפועל במסגרת ההסתדרות הכללית ובין ידיעות אינטרנט בסוגיית היציגות של ועד העיתונאים החדש שהוקם באתר החדשות Ynet. לראשונה נקבע כי "יחידת המיקוח הנכונה ביותר עבור עובדי Ynet היא זו הכוללת את כל העובדים, ללא פיצול בין עיתונאים למי שאינם עיתונאים". עם זאת, בהתחשב בכך שמדובר בהתארגנות ראשונית במקום עבודה שאינו מאורגן, נקבע כי יש מקום להכיר באופן זמני, לתקופה של עד שנתיים, בזכותם של העיתונאים ב-Ynet להקים לעצמם ועד נפרד.

ארגון העיתונאים הוקם בתחילת שנת 2012 במסגרת הסתדרות העובדים. הארגון פנה לבית הדין לעבודה בתל אביב בסוף אוגוסט 2013 בטענה שהוא ארגון העובדים היציג בקרב העיתונאים ב- Ynet, לאחר שהצטרפו לשורותיו למעלה משליש מהכתבים במערכת. הארגון הוסיף כי נודע לו על שינויים מבניים וארגוניים הצפויים ב-Ynet, ולכן יש צורך דחוף להכריע בשאלת היציגות כדי שהוועד החדש יוכל לנהל משא ומתן על זכויות העובדים ועל ההשלכות עליהם של שינויים מבניים וארגוניים.

במענה לפניית ההסתדרות טען האתר Ynet כי ארגון העיתונאים לא הוכיח שהוא עומד בדרישות שנקבעו בחוק ובפסיקה להכרה בו כארגון עובדים יציג. לכן ביקש האתר Ynet מבית הדין לדחות את הבקשה של ארגון העיתונאים. האתר Ynet הוסיף כי השינויים המבניים והארגוניים אליהם התייחס הארגון אינם צפויים להתרחש לפני שלהי שנת 2015 או תחילת שנת 2016, ולכן אין כל יסוד לטענה בדבר דחיפות המשא ומתן עימם.

המהפך הגדול ביחסי העבודה בעיתונות הישראלית

השופט דורי ספיבק, ונציגי הציבור עדנה גרוס ורן ורדי, קבעו אתמול (ב') כי עובדי Ynet מהווים יחידת מיקוח אחת ואין מקום לפיצולה הקבוע בין עיתונאים לבין מי שאינם עיתונאים. נקבע שההסתדרות לא הוכיחה שהצטרפו לשורותיה שליש מכלל העובדים ב- Ynet, ולכן ההסתדרות אינה ארגון העובדים היציג בקרב כלל עובדי Ynet.

השופט ספיבק דן באריכות בסוגיית יחידת המיקוח בעולם התקשורת, וציין כי במשך עשרות שנים התארגנו עובדי ענף העיתונות לצורכי משא ומתן, כמו גם לצרכי חתימה על הסכמים קיבוציים, ביחידות מיקוח מקצועיות. זאת להבדיל מיחידות מיקוח כלל מפעליות. לאורך השנים נחתמו שורת הסכמים קיבוציים שונים ונפרדים לעובדי המנהלה, עובדי הדפוס והעיתונאים.

בית הדין לעבודה ציין כי "למרות שחלוקה זו ממשיכה להתקיים גם בימינו אנו, נכון לדעתנו להתייחס אליה כאל חלוקה היסטורית, להבדיל מחלוקה עכשווית. זאת מאחר שיחסי העבודה בעולם העיתונות הישראלי עברו מהפך גדול שהחל לפני כרבע מאה, עם המעבר הגורף להעסקה באמצעות חוזים אישיים".

בהמשך החלטת בית הדין נקבע כי האתר Ynet הוקם כבר ב"עידן החדש" של החוזים האישיים, וכמו ברוב רובם של אמצעי התקשורת שהוקמו מאז ראשית שנות ה-90 ועד לשנים האחרונות, לא התקיימו מעולם יחסי עבודה קיבוציים. "ממילא, לחלוקה המסורתית בין עובדים מסוגים שונים לא הייתה עד היום משמעות עבור המשיבה ועובדיה מבחינה משפטית פורמלית", קבע השופט ספיבק.

מיהו עיתונאי?

ההסתדרות ביקשה כאמור להכיר בעיתונאי Ynet כיחידת מיקוח נפרדת מהעובדים האחרים. אך בית הדין דחה את הטענות של ההסתדרות וקבע כי "יחידת המיקוח הנכונה ביותר עבור עובדי Ynet היא זו הכוללת את כל העובדים, ללא פיצול בין עיתונאים למי שאינם עיתונאים". זאת, בין היתר, משום שפיצול יחידת המיקוח פועל לרעת העובדים החלשים בארגון, ואילו שמירה על מקום העבודה כולו כיחידה אחת פועל לטובתם.

כמו כן, פיצול עובדי האתר בין העיתונאים ללא-עיתונאים, שלא בהסכמה בין ארגון העובדים למעסיק, מעורר שאלות מורכבות בדבר הגדרת יחידת המיקוח ותיחומה. נקבע כי "בשל מורכבותה של שאלה זו – 'מיהו עיתונאי?' – קיים חשש שיתעוררו מחלוקות משפטיות חוזרות ונשנות אשר יעסיקו את הצדדים ויחייבו התערבות שיפוטית רבה ומיותרת".

למרות הקביעה, ובהתחשב בכך שמדובר בהתארגנות ראשונית במקום עבודה שאינו מאורגן, נקבע כי יש מקום להכיר באופן זמני, לתקופה של עד שנתיים, בזכותם של העיתונאים ב-Ynet להקים לעצמם ועד נפרד. עוד נקבע כי ארגון העיתונאים הוכיח שהוא עומד בכל הדרישות שבדין לצורך הכרה שכזו, ולכן ניתנה הצהרה שהוא הארגון היציג של עיתונאי Ynet.

בית הדין לעבודה הבהיר כי ככל שבנקודת זמן כלשהי במהלך השנתיים הקרובות יצטרפו להסתדרות הכללית או לארגון עובדים אחר שליש מכלל עובדי Ynet – תתבטל ההכרה ביציגות הנפרדת לעיתונאים ב-Ynet, וההסתדרות או הארגון האחר ייצגו מאותו הרגע את כלל עובדי האתר.

השופט ספיבק הורה ל-Ynet לנהל משא ומתן קיבוצי עם ארגון העיתונאים על תנאי עבודת עיתונאי Ynet. במסגרת זו, נקבע כי על Ynet להידבר עם העיתונאים של אתר החדשות בקשר להשלכות על עבודתם מבחינת כל שינוי מבני או ארגוני הצפוי להתרחש בעתיד.

 

ס"ק 44297-08-13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:85
קומיט וכל טופס במתנה