שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כתב אישום: ניצב ניסו שחם הטריד וניצל מינית שמונה שוטרות זוטרות

חדשות

כתב אישום: ניצב ניסו שחם הטריד וניצל מינית שמונה שוטרות זוטרות, צילום: צילום: עמוד הפייסבוק של משטרת ישראל
כתב אישום: ניצב ניסו שחם הטריד וניצל מינית שמונה שוטרות זוטרות
14/10/2013, עו"ד אורי ישראל פז

מכתב אישום חמור שהגישה כעת מח"ש עולה כי ניצב ניסו שחם, לשעבר מפקד משטרת ירושלים, ניצל את תפקידו, מעמדו ונסיבות היכרותו עם השוטרות כמנוף ליצירת סיטואציה אישית ואינטימית, במהלכה ביצע עבירה של מעשה מגונה בשוטרת בלא הסכמתה, הטריד מינית שוטרת תוך ניצול מרות וביצע מעשה מגונה בשוטרת נוספת תוך ניצול מרות. סנגורו: "הפרקליטות יודעת שלא נעברה כל עבירת מין ולא הוגשה תלונה אחת"

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) הגישה לפני זמן קצר לבית משפט השלום בירושלים כתב אישום חמור נגד ניצב ניסו שחם על עבירות של מרמה והפרת אמונים, מעשים מגונים והטרדה מינית, בפרשה בה מעורבות שמונה שוטרות.

כתב האישום, אשר הוגש בהמשך לסדרת דיונים שנערכו עד לאחרונה במח"ש ובלשכת פרקליט המדינה משה לדור, מתאר כיצד במהלך שירותו כקצין בכיר במשטרה בתפקידים פיקודיים בכירים, יצר ניצב שחם קשרים אינטימיים, בעלי אופי מיני, עם שוטרות צעירות, על פי רוב בדרגות נמוכות, בתפקידים זוטרים ובפער גילאים משמעותי ממנו, שהיו כפופות אליו, וזאת בניגוד לחובות ולכללים החלים עליו כעובד ציבור וקצין משטרה בכיר. חרף הכללים, ניצב שחם לא נמנע מלקבל מעת לעת החלטות בעניינן של אותן שוטרות, תוך שהוא מצוי בניגוד עניינים ותלוי במוצא פיהן לשמירת סוד היחסים.

בנוסף, מפרט כתב האישום עבירות נוספות של מעשה מגונה בשוטרת, בלא הסכמתה, הטרדה מינית של שוטרת אחרת תוך ניצול מרות וביצוע מעשה מגונה בשוטרת נוספת תוך ניצול מרות.

עבירות משמעתיות ופרשנות משפטית קלושה

ביולי 2012, ובעקבות חקירה סמויה שנערכה במחלקה לחקירות שוטרים, נחקר באזהרה ניצב שחם בחשד לעבירות של הפרת אמונים, מעשים מגונים והטרדה מינית שביצע לכאורה בשוטרות תחת פיקודו. בנובמבר 2012 הודיעה מח"ש לסנגוריו דאז של ניצב שחם כי בכפוף לשימוע נשקלת אפשרות להגיש נגדו כתב אישום.

כזכור, לאחרונה נחשף בחדשות ערוץ 2 כי ניצב שחם החליט לדחות את הסדר הטיעון שהוצע לו על ידי הפרקליטות, ולכן היום הוא מואשם בכל העבירות שיוחסו לו במקור. ניצב שחם אמר אז לכתב המשטרה של הערוץ כי הוא רוצה להיאבק על צדקתו ולטהר את שמו בבית המשפט.

סנגוריו של שחם וראשי מח"ש ניהלו משא ומתן ארוך, במסגרתו עלתה ההצעה כי ניצב שחם יודה בהפרת אמונים, ובתמורה יימחקו כל עבירות המין מכתב האישום נגדו. אולם, לאחר שהחליף את צוות ההגנה ושכר את שירותיו של עו"ד בועז בן-צור, החליט ניצב שחם שלא להסכים להסדר המוצע. לטענתו, הוא לא עבר כל עבירה פלילית, אלא לכל היותר עבירות משמעת. מקורביו אמרו אז כי "שחם לא עבר עבירות מין ולא הפר אמונים. מדובר בפרשנות משפטית קלושה, ובבית המשפט הוא יוכיח את צדקתו".

סנגורו עוה"ד בן-צור מסר אז בתגובה כי "הפרקליטות יודעת שלא נעברה כל עבירת מין, ולא הוגשה תלונה אחת, ובהתאם לא נכללה עבירה כזו בטיוטת כתב האישום. לא יעלה על הדעת שהיא תיכלל רק מפני שהוא דחה את הסדר הטיעון".

מפגשים מיניים מזדמנים אפילו בבית אימו

במה בדיוק מאשימה אפוא הפרקליטות את ניצב שחם? על פי כתב האישום, כללו הקשרים החריגים בינו ובין שוטרות זוטרות התקשרויות טלפוניות אינטנסיביות, מפגשים מיניים מזדמנים וקשר אינטימי מתמשך שהתקיים הן במהלך שגרת עבודתם של הקצין עם השוטרות הזוטרות – לעיתים במשרדו של שחם או ברכבו או במתקן משטרתי – והן מחוצה לה, בביתו הפרטי, בבית אימו ובמקומות שונים ברחבי הארץ.

חלק מהשוטרות הזוטרות הכיר ניצב שחם לאחר שבתוקף תפקידיו וסמכויותיו, בעודו משמש כממונה עקיף עליהן, באו בפניו מעת לעת כדבר שבשגרה בקשות שונות שלהן – בנוגע לאיוש תפקיד בו חפצו, יציאה ללימודים ומימונם, מעבר ליחידה אחרת במשטרה, החשת מעבר כזה וכיוצא באלה. מהפרקליטות נמסר כי "לבקשות אלה – בהן החליט ניצב שחם כחלק מתפקידו ובמסגרת סמכויותיו – היתה משמעות רבה עבור השוטרות הזוטרות.

לטענת הפרקליטות, חלקן של השוטרות אף נקלעו למצוקה ונזקקו מאוד לאישור בקשותיהן בידי קצין בכיר, והיה בהליך האישור, לפחות מבחינתן, מרכיב של חוסר ודאות. חרף הקשר החריג בינו לבין השוטרות הזוטרות, בהווה או בעבר, טיפל ניצב שחם מעת לעת בעניינן ובבקשותיהן".

ניצל קשרים כמנוף ליצירת סיטואציה אישית ואינטימית

כתב האישום מתאר כיצד השוטרות הזוטרות היו תלויות בקצין הבכיר, במוצא פיו ובהחלטותיו באשר לבקשות שהגישו, כמו גם באשר לבקשות עתידיות שלהן, העלולות לבוא בפניו ולהשפיע על המשך עתידן, והקצין מצידו היה תלוי בנכונותן של השוטרות הזוטרות לשמור את סודו בדבר הקשרים החריגים עימן כדי שלא ייווצר מבחינתו סיכון לחשיפת הסוד, שעלולה היתה לפגוע בסיכוייו להמשיך לכהן בתפקידו כקצין משטרה בכיר או להתקדם בשרשרת הפיקוד.

כתב האישום מפרט כיצד ניצב שחם קלע עצמו לניגוד עניינים זה באופן שהיה בו כדי לפגוע באופן מהותי באמון אנשי המשטרה במפקדיהם, וכן באמון הציבור במשטרה, בטוהר המידות של מפקדיה ובתקינות פעולות הרשות.

מעבר לכך, מפורט בכתב האישום כיצד ניצל ניצב שחם את תפקידו, מעמדו ונסיבות היכרותו עם השוטרות כמנוף ליצירת סיטואציה אישית ואינטימית, במהלכה ביצע עבירה של מעשה מגונה בשוטרת, בלא הסכמתה, הטריד מינית שוטרת תוך ניצול מרות וכן ביצע מעשה מגונה בשוטרת נוספת תוך ניצול מרות.

בד בבד עם הגשת כתב האישום, מח"ש ביקשה מבית המשפט להמשיך את תוקפו של צו איסור פרסום שהוצא במהלך החקירה, האוסר פרסום כל פרט שיש בו כדי לחשוף את פרטי השוטרות, לרבות אותיות שמן, תפקידן ומקום שירותן.

זוכרים לו את ההתבטאות "לשבור להם את הרגליים"

עם חשיפת הפרשה החמורה, ניצב שחם הודיע באוגוסט 2012 על התפטרותו מסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה.

לאחר כ-19 שנות שירות במשטרה החל ממארס 1998 שירת שחם כמפקד היחידה למקומות קדושים במחוז ירושלים בדרגת סגן ניצב. באפריל 2001 קודם לדרגת ניצב משנה ומונה כמפקד מרחב דוד במחוז ירושלים. בספטמבר 2004 מונה כמפקד מרחב נגב במחוז הדרומי של המשטרה.

בקיץ 2005 הוא צורף למפקדה המשולבת המיוחדת של המשטרה ושל צה"ל שעסקה בהכנות לביצוע תוכנית ההתנתקות מעזה. ביולי אותה שנה פיקד על כוחות המשטרה באירועי כפר מימון, במהלכם התאספו עשרות אלפים מציבור מתנגדי התוכנית. במהלך האירועים תדרך שחם את מפקד משמר הגבול דרום לנקוט ביד קשה ולהשתמש באלימות נגד המתנגדים, תוך שהוא משתמש בביטויים גסים וקשים. דבריו נקלטו על ידי מצלמות ערוץ 10 ושודרו במהדורת ליל השישי של הערוץ, "האולפן המרכזי". בעקבות השידור והסערה התקשורתית, הביע שחם חרטה על דבריו והשתלבותו במנהלת ההתנתקות הופסקה. שחם הועמד לדין משמעתי בפני המפכ"ל דאז, משה קראדי, בהאשמות של נקיטת לשון גסה והתנהגות שאינה הולמת שוטר, ונגזר עליו עונש של נזיפה חמורה וקנס בשיעור של שישה ימי עבודה.

בשנת 2007 קודם שחם לדרגת תת-ניצב ומונה לסגן מפקד מחוז ירושלים. במאי 2010 קודם שחם לדרגת ניצב ומונה כראש האגף לתמיכה לוגיסטית, ובדיוק לאחר שנה מונה למפקד מחוז ירושלים של המשטרה.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:69
קומיט וכל טופס במתנה