שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עדכון: דיונים משפטיים יישמעו ברצף ובתי המשפט יפעלו במשמרת צהריים

חדשות

עדכון: דיונים משפטיים יישמעו ברצף ובתי המשפט יפעלו במשמרת צהריים, צילום: כינוס ראשי  מערכת המשפט אצל הנשיא גרוניס, 14.10.13, צילום: דוברות בתי המשפט
עדכון: דיונים משפטיים יישמעו ברצף ובתי המשפט יפעלו במשמרת צהריים
14/10/2013, עו"ד אורי ישראל פז

בכינוס חירום של צמרת מערכת המשפט בשולחן עגול אצל הנשיא גרוניס גובש מוצא לבעיית הסחבת בבתי המשפט וסוכם על הקמת צוות עבודה שיפעל בזריזות להוצאה לפועל של הנוהל כבר בתחילת 2014. בעוד גרוניס הצביע על הצורך בשינוי תפיסתי של דרכי ההתנהלות שהשתרשו ברבות השנים, השרה לבני הבהירה ש"עורכי הדין הפרטיים יצטרכו להתאים את עצמם, ולא שהמערכת תתאים עצמה ללוח הזמנים שלהם"

בתום פגישה דחופה שנערכה אתמול בבוקר, ובהמשך לדיווח לגביה בפורטל חדשות תקדין, גובש מוצא לפתרון מצוקת הסחבת בבתי המשפט שמובילה לעינוי דין של המתדיינים. בכינוס ההיסטורי שנערך סביב שולחן עגול בבית המשפט העליון, המקום שבו לרוב מתכנסים השופטים כדי לדון ביניהם על הכרעה צודקת בכל תיק ותיק המונח על שולחנם ונדון בהרכב תלתא ומעלה, הוחלט באינטרס משותף על שמיעת דיונים משפטיים ברצף של ימים בודדים ועל הפעלת בתי המשפט במשמרת צהריים.

צוות עבודה משותף שיפעל בזריזות

מדוברות הנהלת בתי המשפט נמסר כי "כל משתתפי הפגישה בירכו על קיום הנוהל וציינו שזהו אינטרס משותף להם, כך תגבר ההרתעה על העבריינים מצד אחד, ורמת האמון במערכת המשפט תגבר מצד המתלוננים מצד שני".

בתום הפגישה סוכם על הקמת צוות עבודה, שיפעל בזריזות, במטרה להפעיל את הנוהל כבר בתחילת שנת 2014, בלי יוצא מן הכלל.

בפגישה השתתפו, בנוסף לשרת המשפטים ציפי לבני ונשיא ביהמ"ש העליון אשר גרוניס, גם מנהל בתי המשפט השופט מיכאל שפיצר, השופט צבי זילברטל, מנכ"ל משרד המשפטים ד"ר גיא רוטקופף, פרקליט המדינה עו"ד משה לדור, המשנה ליועמ"ש עו"ד אלי אברבנאל, הסניגור הציבורי הארצי ד"ר יואב ספיר, היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין, נציב השב"ס אהרן פרנקו ונציגי מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו.  

הפגישה עסקה בדרכים לייעל את המערכת המשפטית ולטפל בבעיית הסחבת. המשתתפים דנו בין היתר בביטול דחיית הדיונים כברירת מחדל, בהרחבת שעות פעילות בתי המשפט ודיונים רציפים מיום ליום. בסיומו של הכינוס ההיסטורי, ראשי מערכת המשפט ואכיפת החוק יצאו עם גיבושו של נוהל חדש שיורה לכפופים להם בבית המשפט, בפרקליטות, במשטרה ובסנגוריה הציבורית באילו דרכים שומה עליהם להפחית את המשך הסחבת הבלתי-נלאית של ההליכים המשפטיים.

ממצאים מטרידים

כפי שדווח בשבוע שעבר בפורטל חדשות תקדין, הנשיא גרוניס חשף בטקס השבעת השופטים החדשים בבית נשיא המדינה בירושלים, מחקר פנימי שערכה הנהלת בתי המשפט שהצביע על העיכובים המשמעותיים בסיום הליכים משפטיים הנגרמים בשל דחיות דיונים סיסטמתית. גם בדיון שנערך אתמול משתתפי הישיבה סקרו את ממצאי המחקר על דחיית הדיונים, של מחלקת המחקר של הרשות השופטת.

אמנם ממצאי המחקר טרם ניתנים לפרסום לציבור הרחב, אולם מהכינוס חסר התקדים ניתן ללמוד כי מדובר בממצאים מטרידים המצביעים על התופעה הידועה של דחיית דיונים סדרתית של צד להתדיינות במטרה לדחות את קץ ההכרעה השיפוטית בעניינו. יצוין כי מנתוני הנהלת בתי המשפט, מסך כלל התיקים הפליליים, אורך חיי התיק של ההליך הפלילי הוא הגבוה ביותר ועומד על 11.4 חודשים בממוצע. לעומת אורך חיי הליך ערעור פלילי העומד על 3.1 חודשים בממוצע ואורך חיי תיקי המעצרים העומד על 0.5 חודשים בממוצע.

 

צדק זה לא רק הכרעת דין צודקת

נראה כי שיתוף הפעולה של מערכות המשפט והאכיפה עם התופעה המטרידה פוגע קשות באמון הציבור, כפי שניתן ללמוד מדברי השרה לבני שנאמרו בדיון: "עורכי הדין הפרטיים יצטרכו להתאים את עצמם ולא שהמערכת תתאים את עצמה ללוח הזמנים שלהם. צדק זה לא רק הכרעת דין צודקת, אלא הליך קצר, יעיל וראוי".

השרה לבני קראה בדיון לחולל מהפכה אמיתית שתקצר את ההליכים המשפטים. היא ביקשה התגייסות של כל הגורמים הנוגעים בדבר, כולל לשכת עורכי הדין, כדי לחזק את אמון הציבור במערכת המשפט. "צריך שכל הגורמים כאן סביב השולחן – השופטים, הפרקליטות, הסנגוריה, המשטרה ושירות בתי הסוהר – יתגייסו", אמרה השרה לבני. "תהליך חלקי לא יוצר את השינוי שנדרש ושיחזק את אמון הציבור במערכת המשפט כולה".

הנשיא גרוניס ציין בדיון כי "יש צורך בשינוי תפיסתי על מנת להביא לתיקון של דרכי ההתנהלות שהשתרשו במהלך השנים". עד כה נערך פיילוט של ניסוי לקיים שמיעת דיונים ברציפות מיום ליום בכמה בתי משפט ברחבי הארץ, אך זו לא היתה הוראה מחייבת. גרוניס דרש שמהיום, לאחר מספר דיונים מקדמיים בבית המשפט כדי לצמצם את גדרי המחלוקת בין המתדיינים, ינוהל המשפט מיום ליום, פרט למקרים של נסיבות חריגות. הנחיה דרמטית נוספת של הנשיא גרוניס היא להימנע כליל מהגשת סיכומים בכתב, שלרוב מסרבלים את הדיון המשפטי ומאריכים אותו, ובמקומם להתרכז בסיכומים בעל-פה.

היועמ"ש וינשטיין הסביר כי הוא רואה חשיבות עצומה בשמיעת תיקים פליליים מיום ליום, עד סיומם, וזו הדרך היעילה ביותר לנהל משפטים פליליים – כפי שסבר וכפי שהתבטא בפומבי מאז נכנס לתפקידו. "מהלך זה עשוי להביא לצמצום התדיינויות סרק ולמיקוד הדיונים בנושאים האמיתיים. כך נשיג ניצול זמן אפקטיבי ומיטבי הרבה יותר מצד הפרקליטים, הסנגורים וכמובן גם בית המשפט, ובסופו של יום נוביל לעשיית צדק מהיר ויעיל, כך שמשפטים לא ישתרעו עוד על פני חודשים ושנים ארוכות". בהתאם, כל הגורמים הרלוונטיים יפעלו להביא למימוש ההחלטה שהתקבלה ולסייע לתהליך הייעול בכל דרך אפשרית.

כפי שדווח בפורטל חדשות תקדין, בטקס השבעת השופטים החדשים בבית נשיא המדינה, שנערך בשבוע שעבר, התייחס הנשיא גרוניס לעומס המוטל על שכמה של מערכת המשפט, והבהיר כי "גם כששורות השופטים מלאות, כמות התיקים גדולה עד מאוד". השופט גרוניס סיפר כיצד "בשנים האחרונות נקטנו שורה של צעדים שמטרתם ייעול ההליכים והתמודדות עם עומס התיקים הרב. בשנת המשפט הנוכחית נשים דגש על יישום הרפורמות בהן הוחל בשנים האחרונות, ובמיוחד הפיילוט המוצלח הנוגע לשמיעת דיונים ברצף ומניעת דחיית דיונים אלא במקרים חריגים. מחקר פנימי שערכנו חשף את העיכובים המשמעותיים בסיום הליכים משפטיים הנגרמים בשל דחיות דיונים. הקפדה על הנהלים בעניין זה לקיצור משך חיי תיקים במערכת, ובסופו של יום, לשיפור השירות המשפטי הניתן על ידינו".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:95
קומיט וכל טופס במתנה