שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סנקציה חדשה: לבני מעלה משמעותית את האגרות בבתי הדין הרבניים

חדשות

סנקציה חדשה: לבני מעלה משמעותית את האגרות בבתי הדין הרבניים, צילום: ציפי לבני, דורון ברזילי, יעקב נאמן – אמש בטקס הוקרה לחברי ביה"ד המשמעתיים של לשכת עורכי הדין. צילום: דוברות הלשכה
סנקציה חדשה: לבני מעלה משמעותית את האגרות בבתי הדין הרבניים
09/10/2013, עו"ד אורי ישראל פז

שרת המשפטים ציפי לבני גיבשה תקנות חדשות שישוו את סכומי האגרות שנאלצים האזרחים לשלם על ההליכים הנפתחים בבתי הדין הרבניים לרף הגבוה משמעותית של האגרות על הליכים מקבילים בבתי המשפט למשפחה. במקום להפחית את גובה האגרות הגבוהות משמעותית בערכאות המשפחה, לבני תגדיל לציבור משלמי המסים את תשלומי האגרות בערכאות ההתדיינות המקבילות בענייני משפחה. הצעד עלול לפגוע ב"מירוץ הסמכויות" המתנהל בין הערכאות שעוסקות בענייני משפחה, ולהגדיל דווקא את העומס בערכאות המשפחה האזרחיות שיועדפו על בתי הדין הרבניים

שרת המשפטים ציפי לבני גיבשה לאחרונה במשרדה תקנות חדשות אשר ישוו את סכומי האגרות שנאלצים האזרחים לשלם על ההליכים הנפתחים בבתי הדין הרבניים לרף סכומי האגרות הגבוה משמעותית על הליכים מקבילים בבתי המשפט לענייני משפחה. כך עולה מדבריה אמש בכנס הוקרה שערכה לשכת עורכי הדין, בגני יהושע בתל אביב, לחברי בתי הדין המשמעתיים.

קל יותר להגדיל את גובה האגרות

יצוין כי הצעד עלול לפגוע ב"מירוץ הסמכויות" המתנהל בין הערכאות שעוסקות בענייני משפחה, ולהגדיל דווקא את העומס בערכאות המשפחה האזרחיות שיועדפו על בתי הדין הרבניים. סביר להניח כי גיבוש התקנות החדשות נובע בין השאר בעקבות תובענה ייצוגית שהוגשה לאחרונה בסך של 36 מיליון שקל בדרישה להפסיק לגבות אגרות גבוהות בבתי המשפט למשפחה (ת"צ 4455-08-13). במקום להפחית את גובה האגרות הגבוהות בבתי המשפט למשפחה, החליטה השרה לבני להגדיל את תשלומי האגרות בערכאות הדיינות המקבילות להם.

כפי שדווח לאחרונה בפורטל חדשות תקדין, מתובענה ייצוגית שהגישה שלומית סלם נגד הנהלת בתי המשפט ומשרד המשפטים עולה כי קיים פער של למעלה מ-3,000 שקל בין גובה האגרות שנגבות בגין פתיחת הליכים מסוימים בבית הדין הרבני לבין האגרות שנגבות בבית המשפט למשפחה. כך למשל, בית המשפט לענייני משפחה גובה 2,853 שקל בגין הגשת תביעה בענייני רכוש לעומת 342 שקל בבית הדין הרבני, בגין תביעת משמורת בית המשפט מבקש אגרה של 476 שקל לעומת 247 שקל בבית הדין הרבני, ואילו בגין הגשת תביעת מזונות בית המשפט גובה מהציבור 235 שקל ואילו בבתי הדין הרבניים ההליך נפתח בחינם ללא תשלום.

"משרד המשפטים גיבש תקנות חדשות אשר ישוו את האגרות של בתי הדין הרבניים לאלו של בתי המשפט האזרחיים", הצהירה אמש השרה לבני, והוסיפה כי "התקנות יעברו בקרוב אישור משרד האוצר". לדברי לבני, "אין שום סיבה שתהיה אפליה בין האגרות בבתי הדין השונים".

חוק הלשכה ארכאי

שרת המשפטים אמרה כי ללשכת עורכי הדין חשיבות לא רק כגורם מקצועי המגן על עורכי הדין, אלא גם תפקיד חברתי רחב בשמירת החוק והמשפט בישראל. לבני הסכימה עם דבריו של ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי, כי יש להתאים לזמננו את חוק לשכת עורכי הדין, אשר לא שונה מאז שנת 1961. "המצב כיום בלתי נסבל", אמרה לבני והוסיפה כי "ועדת פרוקצ'יה מונתה לייצר פתרונות ואני מתחייבת לקבל החלטות בהקדם".

עוד הצהירה השרה לבני כי בכוונתה להביא לאישור הממשלה "מועמד ראוי אחד בלבד לתפקיד פרקליט המדינה, בהמלצת ועדת האיתור בראשות היועץ המשפטי לממשלה".

שינוי משמעותי בלשכה

ראש הלשכה עוה"ד ברזילי התייחס כאמור לוועדה בראשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס, ד"ר איילה פרוקצ'יה, שהוקמה לאחרונה בידי שר המשפטים הקודם פרופ' יעקב נאמן לבחינת שינוי חוק לשכת עורכי הדין, לאחר שיתוק שאחז בדרגות הניהול הבכירות והנבחרות בלשכה. "מדובר בשנה שעתידה להיות משמעותית ביותר עבור לשכת עורכי הדין", ציין עוה"ד ברזילי, "בכוחן של מסקנות הוועדה לחולל שינוי משמעותי בלשכה".

ראש הלשכה ציין כי חוק לשכת עורכי הדין איננו תואם, הן את הגידול העצום במספר החברים שנכנסו לשורות המקצוע, והן את תקציבי העתק של הלשכה העומדים על עשרות מיליוני שקלים בשנה. "אני תקווה כי המלצות הוועדה שיפורסמו בקרוב יעניקו רוח גבית איתנה לרפורמה המבנית והתקציבית הדרושה כל כך בלשכה, ליוזמה להפחתת דמי החבר שאותה אני מוביל", ציין ראש הלשכה.

בחלקו השני של הערב, הוענקו תעודות הוקרה לחברי בתי הדין המשמעתיים של לשכת עורכי הדין, המסיימים את כהונתם בתום השנה האזרחית.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:162
קומיט וכל טופס במתנה