שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הנשיא פרס ל-26 שופטים שהושבעו: "משמרת חדשה למערכת צדק יוקרתית"

חדשות

הנשיא פרס ל-26 שופטים שהושבעו: "משמרת חדשה למערכת צדק יוקרתית", צילום: טקס השבעת 26 שופטים חדשים בבית הנשיא. צילום: מארק ניימן, לע"מ
הנשיא פרס ל-26 שופטים שהושבעו: "משמרת חדשה למערכת צדק יוקרתית"
08/10/2013, עו"ד אורי ישראל פז

הנשיא גרוניס ציווה על השופטים החדשים להימנע ממגע עם התקשורת ולזכור ש"המשפט אינו מתקיים במגדל שן. הקשיבו לרחשי הציבור, אך שפטו כל תיק ותיק על פי נסיבותיו הייחודיות, על יסוד הדין ובהתחשב בצו מצפונכם". הוא גם גילה כי מחקר פנימי שערכה הנהלת בתי המשפט חשף את העיכובים המשמעותיים בסיום הליכים משפטיים הנגרמים בשל דחיות דיונים

"אתם מהווים משמרת חדשה למערכת צדק יוקרתית ועתירת מוניטין, ששמה הטוב הולך לפניה בארץ ובעולם", כך הצהיר הבוקר נשיא המדינה, שמעון פרס, בטקס השבעת שופטים שנערך במשכנו. בטקס הנוצץ הושבעו שבעה שופטים חדשים לבתי משפט המחוזי, 16 שופטים לבתי משפט השלום, שני שופטים לבית המשפט לתעבורה, שופט אחד לבית דין אזורי לעבודה וכן שני רשמים בכירים. בטקס השתתפו גם נשיא בית-המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, שרת המשפטים, ציפי לבני, ושר הפנים גדעון סער.

הנשיא פרס פתח את האירוע בדברים לזכרו של מרן עובדיה יוסף שהובא אמש למנוחות, ואמר: "אתמול הלך לעולמו מנהיג דגול, איש מורם מעם. מגדולי פוסקי דורנו אשר הטביע חותם בחיי העם היהודי ומדינת ישראל. מרן הרב עובדיה יוסף זכר צדיק לברכה. שמענו הרבה הספדים, אך ההספד המרשים ביותר היה הספדו של העם, מכל השכבות – חוצה מחנות שעלה מכל קצוות הארץ לירושלים. אף אחד לא אירגן אותם, לא ציווה עליהם והיה זה דבר מפתיע ומרגש. אולי דווקא ההספד הזה של העם הוא שעושה צדק לדמותו. אין לנו עם אשכנזי או ספרדי – יש לנו עם אחד והרב עובדיה יוסף מייצג את אחדותו של העם, שכן יותר משרצה לטפח קבוצה אחת בעם, רצה ופעל למנוע קיפוח של קבוצה אחרת. עם ישראל השיב לו אמש אהבה גדולה".

גם נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, הביע בפתח דבריו תנחומים בשם מערכת המשפט למשפחתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שבין תפקידיו הציבוריים כיהן גם כנשיא בית הרבני הגדול בירושלים.

הלב הפועם והמצפון הרועם

"מאזני הצדק עליהם תהיו מופקדים הם תנאי הכרחי לחיים דמוקרטיים", אמר הנשיא פרס לשופטים החדשים שנשבעו אמונים לשפוט צדק וביושרה. "הם הלב הפועם והמצפון הרועם שלהם. בלעדיהם, הדמוקרטיה משולה לגוף ללא נשמה. מערכת המשפט הישראלית קדמה למדינה. היא העניקה לה תשתית שיפוטית ורוח ערכית. אתם, השופטות והשופטים המתמנים, מהווים אם כן משמרת חדשה וראויה למערכת צדק יוקרתית ועתירת מוניטין, ששמה הטוב הולך לפניה בארץ ובעולם. היא קנתה את שמה בזכות מקצועיותה ואומץ לבה שבאו לביטוי באיכות פסקי דינה".

בהקשר זה תיאר הנשיא פרס את ביקורו בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בשבוע שעבר, ואת פגישתו עם נשיא בית הדין הבינלאומי והרכב השופטים, ואמר: "בהאג דיברתי על ערכיותה של מערכת המשפט הישראלית אשר למרות הנסיבות המורכבות עימן היא נאלצת להתמודד, מיישמת בכבוד ובאומץ את המשפט הבינלאומי ואת מוסר העמים. הדגשתי בפניהם כי צה"ל הוא צבא ערכי, המקפיד על טוהר נשקו וטוהר מצפונו במבחנים לא פשוטים המתעוררים נגד אויבים שוללי חוק בידיעה שאין חיים ללא ביטחון ואין שלום ללא צדק. שופטי בתי המשפט בהאג נתנו לי להבין שאכן ישנו כבוד עמוק למשפט הישראלי, ולבית המשפט העליון שלנו".

כשטחנות הצדק יפעלו מהר

שרת המשפטים לבני אמרה בנאומה בטקס כי "הכבוד שתיתנו לאלה המופיעים לפניכם בערכאות השונות יקבע את הכבוד אותו ירכשו האזרחים כלפי בתי המשפט. תחנות הצדק יפעלו כאשר הפסיקה תינתן בניקיון הדעת ,ללא סטייה מהערכים והעקרונות המובילים אתכם ומצופים מכם כחלק ממערכת המשפט, ערכים המביאים לידי ביטוי את אמות המוסר שלנו ואת האיזון העדין במדינה יהודית ודמוקרטית. השיפוט אינו רק מקצוע, כי אם דרך חיים".

השרה לבני הוסיפה ואמרה כי "אתם אלה שנפגש האזרח המבקש צדק, וההתנהלות שלכם באולם תיקבע את עמדתו ביחס למערכת כולה. הוא יצפה, ובצדק, שטחנות הצדק יפעלו מהר, ואם לא כן ירגיש שהוא נטחן בגלגלי הזמן ושאין לו כתובת – כי כתובת פורמלית שצריך להמתין לפסיקתה שנים היא לא כתובת. תפקידנו כמערכת הוא גם לתקן כל הזמן את הטעון תיקון. ביקורת אינה נגד המערכת: מטרתה לחזק את הטובים ולהוציא מהמערכת את אלו שסוטים מהעקרונות והערכים הראויים".

עם זאת, הבהירה השרה לבני כי "איננו יכולים להרשות לעצמנו שעמדת הציבור תהיה נגד המערכת הטובה הזו. אמון הציבור ייקבע לפי מה שתעשו בבית המשפט ומחוצה לו. יש לי בקשה אחת: כשיגיעו הרגעים בהם תתלבטו, ולא תדעו מהי ההחלטה הנכונה, שימו בצד את כל רחשי התקשורת והרעשים מחוץ לכותלי בית המשפט, והסתכלו פנימה. אני יודעת שלכל אחד מכם יש את המצפן הפנימי, שיורה לכם כיצד לפעול. בזכותו בחרתם להיות שופטים, ובזכותו נבחרתם להיות כאלה. אמון הציבור במערכת השיפוטית תלוי גם בכם – ואמון הציבור בכם הוא חיוני לדמוקרטיה".

הנשיא גרוניס בירך את המתמנים החדשים ואמר: "היום אתם מצטרפים למשפחת מערכת המשפט. מחר תיכנסו ללשכותיכם ותחלו בעבודת השיפוט. במהרה תגלו שהשיפוט הוא שליחות ציבורית. בהצהרת האמונים שהצהרתם זה עתה קיבלתם על עצמכם את החובות בהן חב כל שופט... אתם עומדים בשערה של מערכת המשפט. האופן שבו תנהלו את אולם הדיונים, תתייחסו לבעלי הדין ותכתבו את פסקי הדין ישפיע על תפיסת המשפט על ידי אלה הפונים בשערינו. כמערכת שהיא רשות משלוש הרשויות במדינה, אנו נותנים שירות משפטי. זוהי אחריותנו וחובתנו להבטיח הליך משפטי הוגן, יעיל וצודק".

נשיא בית המשפט העליון הוסיף בנאומי כי "יש המפרשים את החובה לתת שופטים ושוטרים בכל שעריךָ, כחובה המוטלת גם על הפרט לשפוט את עצמו, לבחון את פועלו ולשפר את דרכיו. לצד הזכות הגדולה הטמונה בעשיית הצדק, תוטל עליכם החובה לבחון את עצמכם ולעמוד בכללי אתיקה ייחודיים. כללים אלה, אותם תכירו היטב, יחייבו אתכם לפעול ביושר ובהגינות, לנהוג בבעלי הדין בשוויון, לשפוט בדעה נקייה ולהיות מופת לכיבוד החוק".

גרוניס: הימנעו ממגע עם התקשורת

הנשיא גרוניס התייחס בנאומו בבית הנשיא בירושלים גם לחובות נוספות ש"יחילו עליכם כללים שונים בכל הנוגע לניהול המשפט, לקשר עם הסביבה, לעיסוקים ציבוריים של שופטים ולמגע בין שופטים לאמצעי התקשורת... מאז ומתמיד פעלנו בהתאם לכלל לפיו שופט אומר דברו בפסקי דין ובהחלטות. אין בכוונתנו לסטות מן הכלל הזה. ביסודה של החובה להימנע ממגע עם אמצעי התקשורת עומד הרצון לשַמר את עצמאותם של השופטים ולשמור עליה ולמנוע מצב בו הם נתונים להשפעה חיצונית שאינה הוגנת. ברור לנו כי לא אחת מתנהלים אנו במערכה התקשורתית עם יד אחת קשורה מאחורי הגב. אף על פי כן, נכונים אנו לשלם מחירים שונים, ובלבד שנשַמר את אי תלותה של מערכת המשפט".

הנשיא גרוניס התייחס גם לעומס המוטל על שכמה של מערכת המשפט והבהיר בנאומו כי "מצפה לכם עבודה רבה. גם כששורות השופטים מלאות, כמות התיקים גדולה עד מאוד. בשנים האחרונות נקטנו שורה של צעדים שמטרתם ייעול ההליכים והתמודדות עם עומס התיקים הרב. בשנת המשפט הנוכחית נשים דגש על יישום הרפורמות בהן הוחל בשנים האחרונות, ובמיוחד הפיילוט המוצלח הנוגע לשמיעת דיונים ברצף ומניעת דחיית דיונים אלא במקרים חריגים. מחקר פנימי שערכנו חשף את העיכובים המשמעותיים בסיום הליכים משפטיים הנגרמים בשל דחיות דיונים. הקפדה על הנהלים בעניין זה יתרמו לקיצור משך חיי תיקים במערכת, ובסופו של יום, לשיפור השירות המשפטי הניתן על ידינו".

הוא סיים את נאומו בציווי משלו: "זכרו שהמשפט אינו מתקיים במגדל שן. הקשיבו לרחשי הציבור, אך שפטו כל תיק ותיק על פי נסיבותיו הייחודיות, על יסוד הדין ובהתחשב בצו מצפונכם".

11 עורכי דין הושבעו אמונים לקראת ישיבה על כס השיפוט

כפי שדווח בהרחבה בפורטל חדשות תקדין, הוועדה לבחירת שופטים החליטה לאחרונה לקדם מספר שופטים, ביניהם סגן נשיא בית משפט השלום ברחובות, השופט ירון לוי, שקודם לשיפוט בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

בין השופטים הנוספים שקודמו לשיפוט בערכאות מחוזיות נמנית השופטת חדווה וינבאום-וולצקי, שדנה עד היום בעיקר בתיקי נזיקין נגד חברות הביטוח, שקודמה לשיפוט בבית המשפט המחוזי בתל אביב. השופטות דנה מרשק-מרום ובלהה טולקובסקי נבחרו לכהונת שיפוט בבית המשפט המחוזי מרכז שבלוד. השופט סארי ג'יוסי והשופטת תמר שרון-נתנאל נבחרו לכהונת שופט בבית המשפט המחוזי בחיפה. ואילו השופט יואל עדן נבחר לכהונת שופט בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

עורכי הדין שהיו רגילים להופיע בפני הרשם החרוץ יניב בוקר בבית המשפט לענייני משפחה בקרית-גת, יפגשו אותו מהיום כשופט באחד מאולמות בתי משפט השלום לנוער במחוז הדרום.

בין הרשמים הנוספים שקודמו לכדי התואר הנחשק "שופט/ת" נמנים בסבב המינויים הנוכחי הרשם גיא שני, ששימש עד לאחרונה כרשם בבית המשפט העליון, וכעת נבחר לכהונת שופט במקביל באחד מבית משפט השלום ברחבי הארץ. הרשם מוסטפא קאסם נבחר לכהונת שופט בבית הדין האזורי לעבודה בנצרת, והרשמת שרון הינדה נבחרה לכהונת שופטת בבתי משפט השלום במחוז תל אביב. הרשמת דורית בונדה נבחרה לכהונת שופטת תעבורה במחוז תל אביב.

שני רשמים קודמו הפעם לכהונת "רשם בכיר": הרשמת עידית כלפה נבחרה לכהונת רשמת בכירה בבתי משפט השלום במחוז הדרום, ואילו הרשם נדים מוראני נבחר לכהונת רשם בכיר בבתי משפט השלום במחוז חיפה.

מקרב עורכי הדין שיתיישבו בקרוב על כס השיפוט נמנים עורכי הדין עדי הדר ושי (משה) מזרחי שנבחרו לכהונה כשופטים בבתי משפט השלום במחוז תל אביב. לכהונת שיפוט בבתי משפט השלום במחוז המרכז נבחרו עוה"ד אליאנא דניאלי, אלדד נבו, רונן פלג ושרון צנציפר-הלפמן. עו"ד יעקב דנינו נבחר לכהונת שופט בבתי משפט השלום במחוז הדרום. עורכת הדין ליאת שמיר-הירש נבחרה לכהונת שופטת בבתי משפט לתעבורה במחוז הדרום. עורכת הדין הדס רוזנברג-שיינרט, נבחרה לכהונת שופטת בבית משפט השלום בחיפה. עורכת הדין טל ויסמן בן-שחר נבחרה לכהונת שופטת בתי משפט השלום לנוער במחוז הצפון, ועורכת הדין ליזי פרוינד נבחרה לכהונת שופטת בתי משפט השלום לנוער במחוז המרכז.

שופטים נוספים שקודמו הפעם על ידי הוועדה לבחירת שופטים הם: השופטת דלית שרון-גרין שנבחרה לכהונת שופטת בתי משפט השלום במחוז הצפון, השופט שמעון לייבו שנבחר לכהונת שופט לנוער במחוז ירושלים והשופט אבשלום מאושר שנבחר לכהונת שופט שלום במחוז הדרום.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:32
קומיט וכל טופס במתנה