שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שלושת הילדים במשמורת אצל האבא? האימא תשלם מזונות סמליים 750 שקל

חדשות

שלושת הילדים במשמורת אצל האבא? האימא תשלם מזונות סמליים 750 שקל, צילום: צילום: Getty images Israel
שלושת הילדים במשמורת אצל האבא? האימא תשלם מזונות סמליים 750 שקל
02/10/2013, עו"ד אורי ישראל פז

הילדים נלקחו מאימם לאחר שאביהם האשים אותה בניהול רומן עם בן מיעוטים. הגרסאות הסותרות של הגבר והאישה על הכנסותיהם, הובילו את בית המשפט לענייני משפחה ברמת גן לפסוק לאם השתתפות כלכלית סמלית בגידול ילדיה, בגובה של 250 שקל בחודש לילד ובסך הכול 750 שקל. בימים אלה מוגש ערעור על פסק הדין לבית המשפט המחוזי

סכסוך גירושין מכוער בין בני זוג מרמת גן גרר צעד נדיר מצד בית המשפט לענייני משפחה, שהורה לאימא לשלם לאבא תשלומי מזונות לילדיהם.

בני הזוג היו נשואים במשך כ-20 שנה, ובמהלכן הביאו לעולם שלושה ילדים. האישה עברה במשך שנים רבות טיפולי הפריה, לאחר שניסיונותיה לאמץ ילד נכשלו. במשך כ- 15 שנים ניסתה האישה כל טיפול אפשרי כדי להגשים את חלומה ולהרות, אך ללא הצלחה. לבסוף הטיפול אמנם הצליח, אבל האישה החליטה להתגרש מבעלה לנוכח האכזבות והאלימות הקשה שחוותה.

הבעל זעם בתגובה להחלטת האישה, סירב להתגרש ממנה, ונלחם בה בהליכים משפטיים ארוכים ומייגעים במטרה לקחת ממנה את שלושת ילדיה. לדברי עו"ד אייל עוז מכפר סבא, המייצג את האישה, הבעל העליל על אשתו כי הסיבה לגירושין היא רומן מתמשך אותו ניהלה עם בן מיעוטים.

משפט הגירושין המכוער בין בני הזוג נמשך לאורך חמש שנים, במהלכן פנה הגרוש לבית המשפט ולשירותי הרווחה בבקשה להוציא את הילדים מחזקת האם – ולהעבירם לחזקתו המלאה, בשל הרומן הבדוי אותו מנהלת אשתו עם בן המיעוטים. "ביודעו כי פרט זה עשוי להשפיע על דעתם של פקידי הסעד, ואולי אף על שיקול דעתו של בית המשפט למשפחה, זעק וצעק האב הגרוש מדי יום במשרדי הרווחה ובדיונים בבית המשפט את סיפור הרומן עם בן המיעוטים, ותיבל את הסיפור בסיפור נוסף על הזנחה, שכל קשר בינו לבין המציאות אינו קיים".

לדברי עוה"ד עוז, האב הגרוש קיים ביקורים יומיומיים ובלתי פוסקים במשרדי הרווחה, והשפיע על פקידות הסעד בתלונות שווא, לפיהן האישה מזניחה את ילדיה, לא מתעוררת בבוקר כדי להזינם ולהסיעם למסגרות החינוכיות שלהם, ולא מתפקדת כאם. האישה מצידה הייתה במשבר נפשי קשה ביותר, עשתה ככל שלאל ידה כדי להתנהל מול מלחמת החורמה שניהל הבעל.

אולם למצער פקידות הסעד סירבו להקשיב לה, ומהתסקירים שהוצגו לבית המשפט עלה כי לכאורה זנחה האם את תפקידה, שאותו לקחה על עצמה הבת הבכורה, בת השבע.

מזונות סמליים

לטענת עוה"ד עוז, שייצג את האישה בדיון, קיבל בית המשפט לענייני משפחה את ההחלטה על סמך תסקירי רווחה מוטעים וקשים, שקבעו כי האישה מזניחה את ילדיה, לא מתעוררת בבוקר על מנת להזינם, ולא מסיעה אותם למסגרות החינוכיות שלהם. "האישה ניהלה מסע משפטי עיקש ממושך במשך שנים בבית המשפט", הוא מסביר, "בחירוף נפש כדי להוכיח את מסירותה ואהבתה העזה לילדיה, מול העלילות שהועלו נגדה, אבל בית המשפט העדיף את תסקירי הרווחה שהוצגו בפניו", טוען עוה"ד עוז.   

לפני מספר חודשים פנה האבא, המגדל את שלושת ילדי הזוג, בבקשה לבית המשפט שיורה לאשתו לשלם לו מזונות לכיסוי צורכי הילדים. האישה התנגדה, המשיכה ועתרה להשיב לה את ילדיה וטענה כי הגרוש משתכר היטב, וחלקים רבים משכרו מועלמים מעיני הרשויות.

חרף הגרסאות הסותרות, קבע בית המשפט לענייני משפחה באזור המרכז כי האם תשתתף במזונות ילדיה, ותשלם לבעל סכום סמלי בסך של 250 שקל עבור כל ילד מדי חודש בחודשו – ובסך הכול 750 שקל לחודש.

חובה אבסולוטית?

בימים אלה מוגש ערעור לבית המשפט המחוזי על החלטות בית המשפט לענייני משפחה ופסק דינו לחייב את האם בתשלומי המזונות לילדיה. לטענת בא-כוחה עוה"ד עוז, חרף העובדה שהאישה אינה סובלת מבעיה תפקודית או נפשית, הפוגעת ביכולתה לשמש כאם, קיבל בית המשפט את טענות האב והורה להוציא את הילדים מחזקתה. "בכל אחד מן הדיונים שהתקיימו בנושא, הצהירה האם בפני בית המשפט על כמיהתה ורצונה העז להמשיך לגדל את הילדים, את מסירותה הרבה בגידולם, וזאת חרף מסע ההכפשה והרדיפה אותו מנהל כנגדה האב".

אבל, לטענתו, "תסקירי פקידות הסעד, והחלטת בית המשפט שהסתמכה עליהם, שברו את רוחה של האם. במשך כל שנות נישואיה, עשתה האישה הכול להגשים את חלומה להביא ילדים לעולם, ולאחר לידתם עשתה הכול למענם, וכעת היא מאבדת אותם בשל מסכת השקרים שנטוותה סביבה".

האב כאמור לא הסתפק במשמורת מלאה על הילדים, ולפני מספר חודשים פנה לבית המשפט, בבקשה שיורה לאישה לשלם לו מזונות. "מדובר בצעד חריג", מסביר עוה"ד עוז, "היות שעל פי ההלכה היהודית, לילדים מתחת לגיל 6 (קטיני קטינים) – החובה לשאת במזונות קטין מוטלת על האב באופן אבסולוטי ומדין תורה, גם אם אין לו כל מקור הכנסה או רכוש".

באשר לילדים שהם מעל לגיל 6 ומתחת לגיל 15 – חובת האב בתשלום המזונות הורחבה מכוח תקנות חכמים, ולכן חובה זו לזון את הילדים, עד כדי מילוי צרכיהם, מוטלת על האב בבחינת חובה שהיא מעין-אבסולוטית. מעל לגיל 15 מתחת לגיל 18 – חיוב האב לזון את ילדיו הוא מדין צדקה, כלומר בית המשפט לא מביא בחשבון רק את הכנסות האב, אלא גם את הכנסות האם. במידה והשניים משתכרים, תחולק התוספת למזונות, העולה מעל התקרה של צרכי הילדים ההכרחיים – בין האב לאם. היקפם של מזונות מדין צדקה הוא רחב, ומשתרע מעבר לצרכים ההכרחיים של הקטינים, עד לרמה בה הם הורגלו לחיות.

לכן גם הגרסאות הסותרות של הגבר והאישה על הכנסתם, הובילו כאמור את בית המשפט לפסוק לאם השתתפות כלכלית סמלית בגידול ילדיה, בגובה של 250 שקל בחודש לילד, ובסך הכול 750 שקל. "התשלום הנמוך נובע מכך שההלכה היהודית אינה מכירה בחובת מזונות על האם, בעיקר כאשר לילדים טרם מלאו 15 שנה ומדובר בעיקרו בחיוב על חלק מהוצאות החינוך של הקטינים", מסכם עוה"ד עוז.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:102
קומיט וכל טופס במתנה