שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > וינשטיין: כתב אישום חסר תקדים על התעללות בעגלים במפעל "אדום אדום"

חדשות

וינשטיין: כתב אישום חסר תקדים על התעללות בעגלים במפעל "אדום אדום", צילום: עגל, צילום: Keith Weller/USDA
וינשטיין: כתב אישום חסר תקדים על התעללות בעגלים במפעל "אדום אדום"
01/10/2013, עו"ד אורי ישראל פז

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין מממש את חזונו האידיאולוגי למגר את תופעת ההתעללות בבעלי חיים. לפי הנחייתו לחתור לרף ענישה גבוה בעבירות אלה ובעדכונו השוטף הוגש הבוקר כתב אישום נגד ארבעה עובדי בית המטבחיים של תנובה בבית-שאן על שימוש בשוקר חשמלי לזירוז העגלים המובלים לשחיטה, באזורים רגישים בגופם תוך גרימת כאב וסבל מיותרים. הנאשמים חישמלו עגלים שקרסו בשל מעידה, החלקה או חרדה

החל מיומו הראשון של עו"ד יהודה וינשטיין כיועץ המשפטי לממשלה הוא הציב לעצמו יעד אידיאולוגי לטפל במלוא חומרת הדין באכיפת החוק נגד המתעללים בבעלי חיים. פרקליטות מחוז צפון הגישה הבוקר, בהנחייתו המלאה של היועץ וינשטיין, שני כתבי אישום חמורים נגד ארבעה מעובדי מפעל "אדום אדום" – על שביצעו מספר עבירות של התעללות בבעלי חיים והיזק לחיה.

מדובר במפעל שהוא בית מטבחיים, המשווק את מוצרי הבשר של "בקר תנובה" ומצוי באזור התעשייה בבית שאן. במהלך העבודה השוטפת, נשחטים מדי שנה בבית המטבחיים הזה אלפי ראשי בקר וצאן לצורכי הפקת מוצרי בשר, המשווקים לציבור הרחב תחת המותג "אדום אדום".

פרשת ההתעללות בבעלי החיים המובלים לשחיטה במפעל, נחשפה לראשונה בתוכנית הטלוויזיה "כלבוטק" בהנחיית רפי גינת, וקוממה צרכנים רבים מפני המשך הצריכה של בשר המשווק על ידי חברת "תנובה".

חישמלו עגלים שקרסו בשל מעידה, החלקה וחרדה

ארבעת הנאשמים הם האחראי על קו השחיטה במפעל, אליהו שטרית, בן 45 מבית-שאן, ממלא מקומו, באהא דרבאשי, בן 33 ממוקייבלה, ושני עובדי קבלן בקו השחיטה – פאדי חדיירי, בן 34 מכפר סולם, וסאלח פודי, בן 23 מכפר טייבה זועבייה.

מעובדות כתב האישום, שהוגש לבית משפט השלום בנצרת, עולה כי מנהל קו השחיטה סיפק לעובדים שוקר חשמלי לזירוז בעלי החיים והובלתם אל השחיטה. העובדים השתמשו בשוקר, ללא תכלית ראויה ובאופן שגרם כאב וסבל לעגלים, וחשמלו את העגלים במהלך הולכתם ממקום למקום באמצעות השוקר בכך שהצמידוהו לחלקים שונים בגופו של העגל, לרבות אזורים רגישים כמו: אשכים, אחוריים, בטן, חזה, צוואר, ראש ופנים.

לעיתים השתמשו העובדים בשוקר כלפי העגלים שרבצו או קרסו בשל מעידה, החלקה או חרדה, אף במקרים בהם לא היתה לעגלים יכולת פיזית לקום ממקומם, ותוך גרימת כאב וסבל מיותרים. 

במספר הזדמנויות, ארבעת הנאשמים אף היכו את בעלי החיים במקלות מעץ ובצינורות פלסטיק בחלקים שונים בגופם, לרבות על גביהם וראשיהם, חלק מהמקרים נעשו בידיעת הממונים ובהנחייתם. אירועי ההתעללות המתוארים בכתב האישום התרחשו ברובם בחצר ההמתנה ובשביל ההולכה. במפעל, מובלים בעלי החיים לחצר המתנה לפרק זמן של כ-24 שעות ומשם מובלים לשחיטה דרך שביל ההולכה, שהוא שביל מודולרי בר-הזזה הניתן לשינוי כדי להוליך את בעלי החיים תוך מזעור סבלם בהתאם לתקנות.

חותר לרף ענישה גבוה

ומה אומרות התקנות שמכוחן מוגש כתב האישום החמור? על פי חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), תשנ"ד-1994, שנחקק כדי להגן על רווחת בעלי חיים וקבע, בין היתר, איסור על התעללות בבעלי חיים, עינוי והתאכזרות אליהם. וכן, על פי פקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש, תשמ"ה-1985], והתקנות שהותקנו מכוחה, לפיהם בעלי החיים שמיועדים לשחיטה בבתי מטבחיים, מובלים אליו לאחר קבלת היתר וטרינרי, בכלי רכב ייעודיים להובלת בעלי חיים, תוך דרישה לשמירה על רווחתם במהלך ההובלה ובסיומה, עם הורדת בעל החיים האחרון מהרכב ובהמשך, שחיטתו בבית המטבחיים.

דובר משרד המשפטים הדגיש בפני הכתבים כי "שיתוף הפעולה בין הרשויות בטיפולן בעבירות התעללות בבעלי חיים הוא נדבך נוסף במימוש המדיניות המחמירה של היועץ המשפטי לממשלה בתחום, והנחייתו לחתור לרף ענישה גבוה בעבירות אלה. כחלק ממדיניות זו גם מונתה בפרקליטות המדינה רפרנטית המתאמת בין הגורמים השונים שעוסקים בנושא. גם בפרשה זו קיבל היועץ המשפטי לממשלה, לבקשתו, עדכונים שוטפים על אודות ההתפתחויות בחקירה".

כתב האישום הוגש באמצעות עורכי הדין שירי שחף-אופק מפרקליטות מחוז צפון, וג'ריס גנטוס הממונה על התביעות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר.

תנובה בתגובה: "מאז החשיפה ננקטו צעדים משמעותיים"

מחברת תנובה נמסר בתגובה: "אדום אדום מוקיעה התנהגויות של התעללות בבעלי חיים וגינתה את המעשים החריגים מיד כשנתגלו. נחזור ונדגיש כי מאז חשיפת המקרים המצערים ננקטו באדום אדום צעדים משמעותיים וביניהם – סיום תפקידו של מנהל המפעל, הפסקת עבודתם של עובדי הקבלן שצולמו בכתבה, חידוד ושיפור נהלי העבודה ועוד – כדי למנוע הישנות מקרים דומים. טיוטת כתב האישום התקבלה אצל אדום אדום והיא נלמדת ביסודיות. שני העובדים האמורים הוצאו לחופשה ובכל מקרה לא יחזרו לעבוד עם בעלי חיים. אדום אדום תמשיך לחרוט על דגלה מצוינות תפעולית והבטחת איכות מעולה של מוצריה לצרכנים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:70
קומיט וכל טופס במתנה