שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תקדים בפשרה על ייצוגית: התובע ועוה"ד ישלשלו לכיסם כ-2 מיליון שקל

חדשות

תקדים בפשרה על ייצוגית: התובע ועוה"ד ישלשלו לכיסם כ-2 מיליון שקל, צילום: תווי קנייה של רב תו
תקדים בפשרה על ייצוגית: התובע ועוה"ד ישלשלו לכיסם כ-2 מיליון שקל
30/09/2013, עו"ד אנה נודל

במסגרת פשרה שאישר בית המשפט בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד שופרסל וריבוע כחול, התובע אמוץ חורב יתוגמל ב-175 אלף שקל, ואילו עורכי דינו שלומי מושקוביץ, יניב סטיס ונתי פולינגר ישתכרו ביותר ממיליון וחצי שקל – בגלל שבעקבות הייצוגית שהגישו, מהיום 75% מהיקף תווי הקנייה בישראל (בשווי של יותר מ-3 מיליארד שקל בשנה) יהיו תקפים למשך 4.5 שנים והצרכנים יקבלו עודף במזומן ולא כזיכוי

בית המשפט המחוזי מרכז בלוד אישר הסדר פשרה בתביעה ייצוגית נגד שופרסל, המנפיקה את תווי הקניה "תו הזהב", ונגד הריבוע הכחול, המנפיקה את תווי הקניה "רב תו" ו"רב קארד".

התובע הייצוגי, אמוץ חורב, טען באמצעות עורכי הדין שלומי מושקוביץ, יניב סטיס ונתי פולינגר כי החוזה האחיד על פיו משווקים תווי הקניה כולל תנאים המקפחים את הצרכנים. על פי התנאים, תווי הקניה תקפים עד למועד הנקוב בהם והופכים לחסרי ערך אחרי מועד התפוגה. חורב טען כי מדובר בתנאי מקפח, וכי אין מקום לקצוב את תקופת תוקפם של תווי הקניה.

כמו כן, במסגרת החוזה נקבע כי במקרה של ניצול חלקי של תו הקניה, יינתן עודף בדרך של זיכוי באותו בית העסק או הרשת שבה נעשה שימוש בתו הקניה, ולא באמצעות תווי קניה או כסף מזומן. חורב טען כי הסדר זה מקפח את הצרכנים, משום שבדרך זו מצטמצמת ללא הצדקה אפשרות הבחירה של הצרכן במקרה של ניצול חלקי של התו. לטענתו, החברות חייבות לדאוג לכך שהעודף במקרה של ניצול חלקי יינתן באמצעי תשלום הניתן למימוש בכל בתי העסק שבהם ניתן לממש את תווי הקניה.

תווי קנייה בשווי של יותר מ-3 מיליארד שקל בשנה

לאחר הליך גישור ממושך, שנערך בפני עו"ד רמי בן נתן, הצדדים הגיעו להסכם פשרה במסגרתו החברות התחייבו לשנות באופן מהותי את ההסדר לפיו מונפקים תווי הקניה. שופרסל וריבוע כחול התחייבו לקבוע מנגנון לחידוש תווי קניה וכן להאריך את תוקף התווים המונפקים ל-54 חודשים לפחות ממועד הנפקתם. באשר לקבלת העודף, הוסכם כי כאשר השימוש נעשה בחנות שבבעלות החברות יינתן העודף ככל האפשר בתווי קניה או במזומן ולא באמצעות זיכוי.

השופט פרופ' עופר גרוסקופף ציין כי מדובר באחת התובענות הייצוגית החשובות ביותר לטובת ציבור הצרכנים, בה "מתגלה במלוא הדרה כוחה של התובענה הייצוגית להביא לשינוי בנורמות המקובלות בשוק, ולהוליך בדרך זו להתנהלות מסחרית ראויה והוגנת של ספק כלפי קהל לקוחותיו".

על פי הערכות התובע הייצוגי, שתי הנתבעות מחזיקות בכ-75% מנתח השוק של תווי הקנייה בישראל. השופט גרוסקופף ציין כי בשנים האחרונות הפך השימוש בתווי הקנייה לנפוץ בקרב הציבור, וכי על פי הערכות שונות מונפקים כיום בישראל תווי קנייה בשווי של יותר מ-3 מיליארד שקל בשנה.

"קל להיווכח כי ההסכמות שהושגו ובמיוחד אלו העוסקות בסוגיית התפוגה יוצרות כללי משחק חדשים בשוק תווי הקנייה ומהוות מבחינת ציבור הצרכנים התקדמות משמעותית ורבת חשיבות", כתב השופט גרוסקופף בהחלטה שבה אישר את הסדר הפשרה שאליה הגיעו הצדדים. השופט גרוסקופף ציין כי ההסכם מחייב רק את שופרסל וריבוע כחול, "אולם יש לקוות כי גם משווקים אחרים בשוק יאמצו הסדרים דומים (ככל שטרם עשו כן), וזאת אף בטרם יאלצו להתמודד עם תביעות דומות לזו שלפני".

שכר טרחה אסטרונומי מוצדק

במסגרת הפשרה, הצדדים הגיעו להסכמה לפיה התובע הייצוגי יקבל גמול של 175 אלף שקל, ושכר הטרחה של עורכי דינו יעמוד על 1,575,000 שקל. השופט גרוסקופף אישר גם את הפן הזה של הסכם הפשרה, כי "סכומי הגמול ושכר הטרחה עליהם המליצו הצדדים נראים לי סבירים ואולי אפילו צנועים, בשים לב לתועלת שצפויה לצמוח לקבוצה מהסכם הפשרה".

יצוין כי הגמול המשמעותי לתובע הייצוגי ולעורכי דינו נובע מהסכם הפשרה שהוערכה ביותר מ-50 מיליון שקל. השופט גרוסקופף אף קבע כי במידה ועורכי הדין יצטרכו לטפל בעתיד בטענות בדבר הפרת הסכם הפשרה, שכר הטרחה שלהם יוגדל ב-25%.

 

(ת"צ 5763-09-11)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:133
קומיט וכל טופס במתנה