שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פנסיונר שהתחזה לבן 17 ב- ICQ ופיתה קטינות יכלא ויפצה ב-55 אלף שקל

חדשות

פנסיונר שהתחזה לבן 17 ב- ICQ ופיתה קטינות יכלא ויפצה ב-55 אלף שקל, צילום: צילום מסך של תוכנת ICQ. צילום: יחסי ציבור
פנסיונר שהתחזה לבן 17 ב- ICQ ופיתה קטינות יכלא ויפצה ב-55 אלף שקל
30/09/2013, עו"ד אורי ישראל פז

15 חודשי מאסר ופיצויים משמעותיים למתלוננות גזר בית המשפט המחוזי בחיפה על נסים כהן, בן 67 מחיפה, על שהתחזה לצעיר באינטרנט ובמשך חודשים ארוכים פיתה שלוש קטינות בנות 12-17 לצלם את עצמן בעירום באמצעות הסלולרי על פי הנחיות מדויקות שנתן להן, לשלוח אליו את תמונות העירום ושדלן לבצע מעשים מגונים בגופן לסיפוקו. השופטת דיאנה סלע קראה להורים לגלות ערנות ולהגן על ילדיהם מפני המתחזים באינטרנט

15 חודשי מאסר וקנס של 55 אלף שקל פיצויים לשלוש מתלוננות גזר בית המשפט המחוזי בחיפה על נסים כהן, בן 67 מחיפה, על שהתחזה לצעיר באינטרנט, פיתה קטינות לשלוח לו תמונות עירום שלהן וניסה לשדלן לבצע מעשים מגונים בגופן לסיפוקו.

כהן הורשע על-פי הודאתו בכתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון בעבירות הבאות: שלוש עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; ניסיון למעשה מגונה, וריבוי עבירות של החזקת פרסומי תועבה – כל אלו עת גלש במחשבו באתר האינטרנט ICQ בשם משתמש וכינוי בדויים, הציג מצג שווא לגבי זהותו כלפי קטינות עמן יצר קשר, כאילו הוא צעיר בן 17 בשם אבי רון, התכתב עמן בהתכתבויות בעלות תכנים מיניים, קיבל תמונות עירום שלהן בשל מצג השווא וניסה לגרום להן לבצע מעשים מגונים בעצמן לצורך סיפוקו.

פיצוי ראשונה בלבד

השופטת דיאנה סלע גזרה על כהן פיצוי בסך 40 אלף שקל למתלוננת הראשונה בגין הכאב, הסבל והנזק שגרם לה. פיצוי נוסף בסך של 10,000 שקל ישלם כהן למתלוננת השנייה, עימה היה בקשר במשך למעלה משנתיים ושאף העידה במשפטו. פיצוי נוסף בסך של 5,000 שקל ישלם כהן למתלוננת שלישית. השופטת סלע הבהירה כי אין בפיצויים הללו משום קביעה לעניין נזקיהן של המתלוננות, והסכום שנקבע נועד לפיצוי ראשוני בלבד.

בית המשפט ציין כי אין צורך להכביר במילים על חומרת מעשיו של הנאשם שניצל את תמימותן, חוסר ניסיונן וחולשתן של שלוש המתלוננת הקטינות, שיכלו להיות נכדותיו, כאשר הצעירה מביניהן בת 12.5 בלבד, השנייה כבת 15 והשלישית בת 17.

כהן בנה לעצמו שיטה, דפוס פעולה מתוחכם, ובמשך קרוב לשלוש וחצי שנים פעל לפיה כלפי המתלוננות או מי מהן באמצעות תוכנת ICQ ברשת האינטרנט. בעקבות מצג השווא שהציג ודברי הכיבושין שלו, הוא גרם לקטינות לבטוח בו ולחלקן אף להתאהב בדמות שהמציא, ולהיעתר לבקשותיו החולניות שכללו בנוסף לשיחות בעלות אופי מיני ממש, צילום עצמי שלהן בעירום באמצעות הטלפון הנייד, על פי הנחיות מדויקות שנתן להן. כן שכנע אותן לשלוח אליו באמצעות התכנה, לא רק את תצלומיהן בעירום, אלא אף צילום מקרוב של איברי המין שלהן והחזיק במחשבו מספר רב של תמונותיהן.

השופטת סלע הבהירה כי על אף שמעשיו של כהן אינם מצויים בפני עצמם ברף הגבוה של עבירות המין, ולא כללו מגע פיזי, קיימת החמרה בנסיבות ביצוע העבירות בשל גילן של הקטינות שנפלו ברשתו כשהתחזה בכישרון רב, מספרן של המתלוננות, וכן משך ביצוע העבירות. שכן, כהן פיתה ושידל במשך שלוש וחצי שנים את הקטינה בת ה-15 בתחילתם, במשך כחודשיים וחצי כלפי הקטינה שהיתה כבת 16 וחודשיים בתחילתם, ופחות מחודש כלפי הקטינה הצעירה מכולן, בת ה-12.5, שהוריה הם אלה שגילו את העניין ופנו למשטרה.

בית המשפט הוסיף כי העבירות שביצע הנאשם גרמו למתלוננות נזק נפשי שיכול וילווה אותן כנראה כל חייהן. מטבע הדברים, ככל שהקטינה היתה צעירה יותר, כך היא היתה פגיעה ותמימה. משכך, היתה הפגיעה של המתלוננת בת ה-12.5 שהתאהבה בדמות הדמיונית אשר יצר, קשה יותר.

על ההורים לגלות ערנות ולהגן על ילדיהם

עוד ציינה השופטת סלע כי מן המפורסמות היא, והדברים נאמרו ונכתבו שוב ושוב, כי התקשורת באמצעות רשת האינטרנט גרמה לשינוי מהפכני בדפוסי ההתקשרות של בני אדם על פני כדור הארץ כולו. בצד היתרונות הרבים למגוון האפשרויות שנפתח בפני הציבור הרחב, יש לתת את הדעת גם לקשיים המלווים את הטכנולוגיה המתחדשת בקצב מסחרר. האנונימיות ברשת, המאפשרת הסתרה מכוונת של זהות המתקשר, מזמנת גם אפשרות להתחזות ולהולכתו של הצד האחר שולל.

לא נעלם מעיני השופטת כי גם קטינים, המהווים אחוז נכבד של עושי השימוש ברשת, נוהגים לא אחת להציג עצמם בשם ובכינוי בדויים, ולמסור פרטים שאינם נכונים לגבי גילם והווייתם. אף שהדברים ידועים, יש לקחת בחשבון כי קיימת חובה להגן על הקטינים, ובעיקר הצעירים שבהם, אשר מנגנוני ההגנה שלהם טרם בשלו לזהות סיכון וסכנה בקשר אנונימי זה.  

השופטת סלע ציינה כי הערכים החברתיים שנפגעו מביצוע העבירות הללו הם שלומן הנפשי, כבודן, חירותן להיות בקשר עם בני גילן ולא עם עבריינים מתוחכמים וערמומיים שכל חפצם להשיב לעצמם את הריגוש שנלקח מהם ברבות הנשים, והתפתחותן האישית של הקטינות כנערות וכנשים. לכך מצטרף נושא הפגיעה בפרטיותן של הקטינות, אשר נשלל במרמה, משחשבו כי עניין להן עם קטין מאוהב.

מלא בתחושת קורבנות

עוד הבהירה השופטת סלע כי שעה שהמדובר בעבירות מין, יש ערך משמעותי לאינטרס השיקום של העבריין, אך משמדובר בעבירות מין בקטינים, נסוג אינטרס זה מפני שיקולי גמול והרתעה. השלב הראשוני בהליך שיקומי הוא הפנמת המודעות לכך שמדובר בהתנהגות עבריינית, חזרתית וסוטה מהנורמה. אולם בענייננו קצינת המבחן התרשמה כי כהן התייחס באופן מניפולטיבי למעשיו תוך מזעורם, מלא בתחושת קורבנות, השליך את האחריות למעשיו על קורבנותיו, ולא ראה צורך אמיתי להשתלב בטיפול שיקומי, אלא לצורך הקלת בהליכים המתנהלים בעניינו בלבד. לכן, גם לא ניתנה המלצה שיקומית בעניינו.

לפיכך, קבעה השופטת סלע שאין מנוס ממתן משקל משמעותי לעקרון הגמול, מעבר לצורך להרחיקו מהחברה לתקופה משמעותית, הטילה עליו את העונש החמור.

 

(ת"פ 38533-03-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:165
קומיט וכל טופס במתנה