שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חברות הדלק סונול, דלק, פז ודור-אלון נקנסו בסך כ-2.6 מיליון שקל

חדשות

חברות הדלק סונול, דלק, פז ודור-אלון נקנסו בסך כ-2.6 מיליון שקל, צילום: צילום: Getty images Israel
חברות הדלק סונול, דלק, פז ודור-אלון נקנסו בסך כ-2.6 מיליון שקל
30/09/2013, עו"ד אנה נודל

ארבעת חברות הדלק הגדולות בישראל הורשעו בהסתרה שיטתית את תוצאות בדיקות האטימות למכלי דלק וצנרת דלק והדליפות שהתגלו עלולות לזהם קרקע ומי תהום. השופט בני שגיא התחשב בהתנהלות חברות הדלק שהגיעו להסדרים עם המדינה לשיקום הקרקעות

בית משפט השלום בתל אביב גזר על חברות הדלק סונול, דלק, פז ודור-אלון קנסות של יותר מ-2.5 מיליון שקל במסגרת הסדר טיעון בכתב אישום שהוגש נגדן על ידי המדינה.

חברות הדלק הורשעו בשורה של עבירות לפי תקנות תחנות הדלק, המחייבות את החברות לבצע בדיקת אטימות תקופתיות למכלי הדלק ולצנרת בתחנות. לפי כתב האישום, בין השנים 2000 ל-2004 חברות הדלק הסתירו באופן שיטתי ומתמשך את תוצאות בדיקות האטימות למכלי הדלק וצנרת הדלק. חברות הדלק הסתירו נתונים הנוגעים לדליפות שהתגלו, העלולות לזהם קרקע ומי תהום.

הסדר הטיעון גובש לאחר הליך גישור שבמסגרתו תוקנו כתבי האישום. 'סונול' הורשעה כי לא דיווחה על 38 בדיקות אטימות וצנרת שכשלו ב-25 תחנות דלק, תוך הפרת התקנות. 'דלק' הורשעה בכך שלא דיווחה על 70 בדיקות כושלות ב-44 תחנות דלק, 'פז' לא דיווחה על 44 בדיקות ב-32 תחנות דלק ו'דור-אלון' נמנעה מלדווח על 21 בדיקות שכשלו ב-16 תחנות דלק.

ההסדר כלל הסכמה לטווח ענישה וסוכם כי הקנס שיוטל על החברות סונול, דלק ופז יקבע בין 500 אלף שקל ל-850 אלף שקל, ואילו הקנס שיוטל על דור-אלון יקבע בין 350 אלף שקל לבין 650 אלף שקל.

המדינה ביקשה, באמצעות עו"ד מלכיאור ושמיר, לאמץ את הרף העליון של הסדר הטיעון בטענה כי מטרת התקנות למנוע דליפת דלקים שגורמות לזיהום המים והפרתן היא חמורה. החברות טענו כי בדיקות האטימות שנדרשו בתקנות הן בדיקות מורכבות, אשר בתקופה הרלוונטית לכתב האישום היה קושי טכנולוגי משמעותי בביצוען.

הפתרון הראוי

סגן נשיאת בית משפט השלום, השופט בני שגיא, קיבל את הסדר הטיעון ואף קבע כי "המקרה דנן אינו נמנה על המקרים בהם מתקבל הסדר טיעון 'בדוחק' ותוך מתן משקל משמעותי לאינטרס ההסתמכות של הנאשמות, אלא דווקא מסוג המקרים בו הסדר הטיעון שגובש היווה את הפתרון הראוי ביותר לסיום הפרשה, לא רק מנקודת מבטן של הנאשמות, אלא אף מנקודת מבטו של הציבור".

השופט שגיא הדגיש בהחלטתו כי "משטר הדיווח הקבוע בתקנות הוא אמצעי להגשמת המטרה של הגנה על הסביבה ועל האדם, ומכאן חשיבותו הרבה. בית המשפט אף ציין כי כתבי האישום הוגשו בשיהוי רב וכי "היום בזכות הסדר הטיעון אנו עומדים 'רק' במרחק של 9-13 שנים ממועד ביצוע העבירות וככל שארבעת התיקים היו מצריכים בירור ראייתי, ניתן להניח כי המועד בו היו ניתנות הכרעות הדין היה מועד רחוק עוד יותר". כמו כן, הוא ציין את השינויים בהתנהלות החברות שהגיעו להסדרים עם המדינה לשיקום הקרקעות.

בית המשפט הטיל על חברת הדלק סונול קנס של 630 אלף שקל, על חברת דלק קנס של 750 אלף שקל, על חברת הדלק פז הוטל קנס בסך של 700 אלף שקל ועל חברת הדלק דור-אלון הוטל קנס של 510 אלף שקל.

 

(ת"פ 16215-12-10)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:77
קומיט וכל טופס במתנה