שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > גזר דין חריג: אם חד-הורית שגנבה מהמעסיק 350 אלף שקל לא תיכנס לכלא

חדשות

גזר דין חריג: אם חד-הורית שגנבה מהמעסיק 350 אלף שקל לא תיכנס לכלא, צילום: צילום: Istock
גזר דין חריג: אם חד-הורית שגנבה מהמעסיק 350 אלף שקל לא תיכנס לכלא
11/09/2013, עו"ד אנה נודל

כך פסק בית משפט השלום בפתח תקווה, שהקל מאוד בעונשה של אם חד-הורית לשלושה ילדים שהתאלמנה לאחרונה מבעלה. הנאשמת, שעבדה כפקידה בסוכנות ביטוח והורשעה בגניבה של מעל 350 אלף שקל מהמעסיק שלה על פני תקופה של 10 שנים, תבצע רק עבודות שירות במשך חצי שנה ותשלם קנס בסך 7,000 שקל בלבד. בעוד שמתחם הענישה המקובל במקרה הזה נע בין 6 ל-42 חודשי מאסר בפועל

פקידה שעבדה בסוכנות הביטוח כ-20 שנה שגנבה מעל 350 אלף שקל – לא תיכנס לבית הסוהר, אלא תבצע עבודות שירות בלבד במשך חצי שנה ותשלם קנס בסך 7,000 שקל. כך גזרה השופטת עינת רון מבית משפט השלום בפתח תקווה על הנאשמת ג.מ.

הכול התחיל בגניבות קטנות

במסגרת תפקידה היא הייתה אחראית בין היתר על מעקב אחר החשבונות הכספיים של סוכנות הביטוח והעברת תשלומים לגורמים שונים. ג.מ. הורשעה על פי הודאתה בעבירות של גניבה בידי עובד, זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

הפקידה הייתה מקבלת מהסוכנות המחאות ריקות חתומות על-ידי מורשי החתימה כדי שתמלא את שם המוטב והסכום הנדרש. אחרי כ-10 שנות עבודה, הנאשמת החלה לרשום את שמה או את שם בעלה על חלק מההמחאות החתומות. בחלק מהמקרים היא רשמה בנספחים של ההמחאות שמות של מוטבים אחרים כדי להסתיר את מעשיה. 

בשנה הראשונה היא נטלה "רק" 3,000 שקל ולאחר מכן הגדילה את הסכומים לכדי עשרות אלפי שקלים בשנה. כך במהלך 10 שנים היא נטלה מעל 350 אלף שקל.

הנאשמת טענה שהיא חשה במהלך שנות עבודתה בסוכנות הביטוח חוסר הערכה והיעדר גמול ראוי לעבודתה. לפי הערכת שירות המבחן, העבירות בוצעו מתוך תחושה של ניצול שאותה היא לא הצליחה לבטא. שירות המבחן המליץ להטיל על הנאשמת עונש של שירות לתועלת הציבור לאור תפקודה התקין לאורך השנים וכן לאור החרטה בהביעה. הפרקליטות ביקשה מצידה להטיל על הנאשמת עונש מאסר בפועל במתחם שבין 2-4 שנות מאסר.

עורכי דינה של הנאשמת, עוה"ד גיל דחוח וגלית רוטנברג, הדגישו בפני בית המשפט את נסיבותיה החריגות של הנאשמת שהיא אם חד-הורית לשלושה ילדים, שהגדול שבהם הוא בן 14.5. כמו כן, צוין כי היא הגיעה להסדר בתביעה האזרחית שהוגשה נגדה על ידי מעסיקה.

בית משפט השלום בפתח תקווה התחשב בנסיבות האישיות החריגות במיוחד של הנאשמת וגזר עליה שישה חודשי מאסר לריצוי בפועל בדרך של עבודות שירות. כמו כן נגזר עליה 10 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים וכאמור גם קנס של 7,000 שקל.

מעילה באמון המעסיק

השופטת עינת רון כתבה בגזר הדין כי "הנאשמת היא אם חד-הורית לשלושה ילדים צעירים לאחר שהתאלמנה זה לא מכבר מבעלה שהיה חולה במחלה קשה. היא המפרנסת היחידה של הילדים, אשר תלויים בה לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מבחינות אחרות ובמיוחד לאחר המשבר הקשה שעברו בשל מחלת האב ופטירתו. אין לנאשמת כל גורם אחר אשר יטפל בילדיה".

השופטת הדגישה בפסק הדין כי "המעשים אשר בהם הורשעה הנאשמת הם חמורים לכשעצמם ואף חמורים בנסיבותיהם. מדובר בגניבה בידי עובד, מעשה אשר לכשעצמו יש בו משום מעילה באמון אשר ניתן בעובד על ידי מעסיקו". השופטת ציינה כי תחילה "היה מדובר בסכומי כסף לא גדולים ובמספר הזדמנויות בכל שנה ולאחר מכן עשתה כן הנאשמת בעשרות הזדמנויות בכל שנה ובסכומים שהצטברו כדי עשרות אלפי שקלים בכל שנה".

מעבר לכ קבע בית המשפט כי לא ניתן לקבל את ההסברים של הנאשמת באשר למניעים שלה לביצוע העבירה וכי מתחם הענישה הראוי במקרה הזה נע בין 6 ל-42 חודשי מאסר בפועל. "אף אם חשה הנאשמת, בצדק או שלא בצדק, תחושת ניצול, ניכור ואי צדק מצד מעסיקה, אשר הוא עצמו הכחיש אותן מכל וכל וטען כי נתן לנאשמת יחס נאות ואף נתן בה אמון כזה, הרי אין בכך כדי להצדיק או אפילו להסביר ולו במעט את מעשיה", כתבה השופטת רון, וציינה כי לולא אלה היה ראוי לגזור על הנאשמת עונש חמור בהרבה.

 

(ת"פ 54076-01-11)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:194
קומיט וכל טופס במתנה