שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מתפללים שחרית? בהוראת השר בנט מהיום מותר לכם לאחר חצי שעה לעבודה

חדשות

מתפללים שחרית? בהוראת השר בנט מהיום מותר לכם לאחר חצי שעה לעבודה, צילום: השר נפתלי בנט. צילום: דוברות משרד הכלכלה
מתפללים שחרית? בהוראת השר בנט מהיום מותר לכם לאחר חצי שעה לעבודה
10/09/2013, עו"ד אורי ישראל פז

ההיתר של שר הכלכלה נפתלי בנט ניתן על רקע דחיית מועד המעבר לשעון החורף, כדי לאפשר לעובדים המתפללים תפילת שחרית מוקדם בבוקר לאחר למקום העבודה בחצי שעה – בתנאי להישארותם בסוף יום העבודה באותו היום או בתום יום אחר באותו החודש, כפי שייקבע על ידי המעביד

חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951, הוא אחד מחוקי המגן שקובעים סטנדרט מינימלי של זכויות עובדים, שאינן ניתנות לוויתור על ידי העובד. סעיף 20 לחוק קובע כי לעובדים קיימת זכות להפסקה במהלך יום העבודה – לצורך תפילה. עם זאת, סעיף 23 לחוק מאפשר לשר הכלכלה לסטות מהוראה זו, אם מצא שטובת העובד מחייבת או מצדיקה זאת.

בעקבות החלטת משרד הפנים, שאושרה בכנסת, לדחות את מועד המעבר משעון קיץ לשעון חורף, נוצר מצב במסגרתו בחלק מימות השנה ובמיוחד עם בוא חודש אוקטובר, שהזריחה מתרחשת אחרי השעה 6:30 בבוקר ולעתים אף ב-6:55. דרישות ההלכה היהודית אינן מאפשרות (לחלק מעדות ישראל) להתפלל תפילת שחרית לפני שעת הזריחה. היות שהעובדים נוהגים להתפלל שחרית לפני תחילת יום עבודתם, נוצרה בעיה הלכתית הפוגעת בזכותם של עובדים דתיים ושומרי מסורת, שיום עבודתם מתחיל בין השעות 7:00 ל-8:00 בבוקר, לממש את זכותם החוקית להתפלל.

לכן הנחה היום שר הכלכלה, נפתלי בנט, להפיץ להערות ארגוני העובדים והמעסיקים טיוטת היתר, הקובעת כי באותם הימים שבהם שעת הזריחה היא לאחר השעה 6:30 והעובד מתחיל את יום עבודתו בין השעות 7:00-8:00, העובד יהיה זכאי ליטול את ההפסקה לצורך תפילה – לא במהלך יום העבודה (כפי שנקבע בסעיף קטן 2(ד)), אלא לפניו. הליך ההיוועצות עם הארגונים יהיה קצר, בשל הזמן המועט שנותר עד להתקצרות הימים.

במשרד הכלכלה מסבירים כי בגלל שמדובר בהפסקה המתקיימת עוד בטרם תחילת יום העבודה, וכדי שלא לפגוע במעסיקים, מוצע בטיוטת ההיתר להתיר את קיומה של ההפסקה לשם תפילה לפני מהלך יום העבודה – בתנאי שהעובד מפצה את המעסיק על משך זמן האיחור לעבודה. כך למשל, מוצע בטיוטת ההיתר לאפשר לעובדים שומרי המסורת לאחר למקום העבודה בחצי שעה, ובלבד שיישארו לעבוד חצי שעה נוספת בתום אותו יום עבודה או בתום יום אחר באותו חודש שייקבע על ידי המעביד.

"זהו פתרון חשוב לציבור המתפללים הקם לעמל יומו בשעה מוקדמת", מסביר השר בנט את הוראתו. "ההיתר המוצע מציע פתרון ראוי, המאזן בין צרכי העובדים שומרי המסורת לבין צרכי המעסיקים, שפעילותם אינה אמורה להיפגע כתוצאה מהעיכוב במועד זריחתה של השמש בתקופות מסוימות של השנה. נולד כאן צורך מובהק המצדיק חריגה מחוק שעות עבודה ומנוחה ואני שמח שהחוק מאפשר את הגמישות הזו ומעניק לי את הסמכות לאפשר תפילת יהודים כהלכתה במיוחד בימים אלו של חשבון נפש ותפילה".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:23
קומיט וכל טופס במתנה