שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > גזר דין: 4 שנות מאסר וקנס 7,000 שקל על הצתת גלגל רכב על רקע גזעני

חדשות

גזר דין: 4 שנות מאסר וקנס 7,000 שקל על הצתת גלגל רכב על רקע גזעני, צילום: צילום: Sylvain Pedneault
גזר דין: 4 שנות מאסר וקנס 7,000 שקל על הצתת גלגל רכב על רקע גזעני
10/09/2013, עו"ד אורי ישראל פז

עונש מרתיע גזרה השופטת דיאנה סלע על פלוני, שבהשפעת אלכוהול איים מספר פעמים נגד דיירי בניין ממוצא אתיופי והצית גלגל רכב של אחד הדיירים עם פח אשפה עירוני בחיפה. ביהמ"ש: "יש למגר ולעקור מהשורש את תופעת ביצוע הפשע שנעשה מתוך שנאה וגזענות לשמם, בעיקר במדינת ישראל שנועדה לתת בית לכל היהודים באשר-הם"

ארבע שנות מסר וקנס של 7,000 שקל גזר אתמול בית המשפט המחוזי בחיפה על פלוני, על שאיים על דיירי בניין ממוצא אתיופי והצית גלגל רכב של אחד מהדיירים על רקע גזעני. פלוני, בן 36 מחיפה ואב לשתי בנות, הגיע ביום 10 למאי 2011 לבניין שבו מתגוררת אימו בחיפה, בניין שבו מתגוררים גם דיירים בני העדה האתיופית. פלוני הניח כיסאות, שולחן וקרשים בכניסה לבניין, הצית אותם, וניסה למנוע מדיירי הבניין לכבות את השריפה, באיימו עליהם: "אני אביא סכין ואני אגמור אתכם... יא סודנים, אני אשרוף אתכם, אני אראה לכם מה זה".

כחודש לאחר מכן, הוא שוב הגיע בשעות הלילה המאוחרות לבניין ואיים על הדיירים, באומרו: "אתיופים אני אעלה אתכם באש". וכחלוף כמה שבועות מאז איומו השני, פלוני כבר הפך את איומיו למעשים והצית גלגל של רכב השייך למתלונן, ושחנה בחניית הבניין, וכן פח זבל השייך לעיריית חיפה והמשמש את הבניין.

הדיירים שהבחינו בשריפה כיבו אותה, ואילו פלוני נמלט מהמקום ואיים עליהם באומרו: "אני אשרוף את כל האתיופים בבניין". כתוצאה מההצתה, נשרף פח הזבל, פח הרכב הושחר, וכן ניזוק הגלגל האחורי השמאלי וכיסויו. המתלונן שילם כ-1,200 שקל לתיקון הרכב.

"חצי בן אדם"

סנגורו של פלוני טען בבית המשפט להגנתו כי לא היה לו סכסוך עם מי מהשכנים ומדובר במעשים ספונטניים שנעשו תחת השפעת אלכוהול. הסניגור הפנה לנסיבותיו האישיות של פלוני, שמעולם לא ריצה מאסר בפועל, מצוי כבר 10 חודשים במעצר בית, הוא "חצי בן אדם", נפלו לו שיניים מהפה, משפחתו הגיעה לפת לחם, והיחסים עם אשתו עלו על שרטון. אמו מוכנה לעשות כל שביכולתה בכדי שהוא יחזור לדרך הישר, בניגוד לאחיו היוצא ונכנס לבתי סוהר כבר 20 שנה.

פלוני עצמו פנה בדברי כיבושין לליבו של בית המשפט ואמר: "כב' השופטת, אני מביע חרטה. אין לי שום דבר נגד אתיופים, הם שכנים שלי. הם אנשים טובים. פשוט מאוד, כל המקרים, הייתי תחת השפעת אלכוהול. אם אני לא שותה אני ביישן, אני לא אלים, אני לא שום דבר. בתקופה של הבית שלא היתה לי מטרנה לבנות. (בוכה). היום התחלתי את השיקום. אני רוצה להשתנות. אני רוצה להציל את המשפחה שלי. אני אבא לשתי בנות. הבית סוהר לא ישנה אותי. יכול להיות שיעשה אותי יותר גרוע. אני מבקש מבית המשפט לתת לי את ההזדמנות. יש את התסקיר של קצינת המבחן. ההצלחה שלי זה אתם. אני מבקש שתתנו לי להשתנות ולהצליח".

בבית המשפט גם נחשפו נסיבותיו האישיות של פלוני. מדובר באדם ממשפחה קשת יום, שנשר מבית ספר בגיל 16 עקב קשיי למידה, ולא התאים לשירות צבאי. הוא ואשתו נקלעו לחובות, והמצב הכלכלי גרם למצוקה רבה בבית, על כל הכרוך בכך.

שנאה וגזענות לשמם

השופטת דיאנה סלע קבעה בגזר הדין כי איננה רואה בעצם העובדה שפלוני שתה אלכוהול לפני שביצע את העבירות בהן הורשע, נסיבה לקולא. "יש להוקיע מכל וכל את התמקדותו של הנאשם במוצאם העדתי של קורבנות העבירה... התחושה העולה מדברי הנאשם כי מדובר בפשע שנעשה מתוך שנאה וגזענות לשמם, תופעה אותה יש למגר ולעקרה מן השורש. בכל מקום, אך בעיקר במדינת ישראל, שנועדה לתת בית לכל היהודים באשר-הם, יש לשרש את החירות שנוטלים לעצמם בני אדם לפגוע באחר, לנהוג כלפיו אלימות פיזית ומילולית, רק בשל מוצאו ועדתו, או אמונתו או נטיותיו השונות. איסור זה צריך לבוא לידי ביטוי בענישה מרתיעה הן לנאשם והן לאחרים, זאת מעבר לגמול שיינתן לאדם על מעשיו הנקלים".

בית המשפט הוסיף והדגיש כי "הערכים החברתיים שנפגעו מביצוע עבירת ההצתה הם סיכון לפגיעה בשלומם וביטחונם של כל דיירי הבניין, ואולי גם בניינים שכנים, קניינם של אלה בכלל, קניינו של המתלונן בפרט, ורכוש ציבורי. כן נפגעו כבודם של הדיירים בני העדה האתיופית, שמם הטוב, ערכים המוגנים בחוקי היסוד של מדינת ישראל".

כן הבהירה השופטת סלע כי מחומר החקירה שהוגש לבית המשפט ניתן להסיק כי פלוני שתה משקאות אלכוהוליים לפני שביצע את מעשי ההצתה, אולם אין בדברים אלה בכדי להפחית מחומרת מעשיו, ולהוות נסיבה מקלה, באשר מדובר בשתיית אלכוהול שנעשתה מתוך בחירה, על ידי אדם שהיה מודע להשפעתם עליו.

השופטת סלע ציינה בסוף גזר דינה כי שירות בתי הסוהר מתבקש לבדוק אם ניתן לשלב את פלוני בתכנית גמילה מאלכוהול, אם יסבור כי הוא מתאים להליך זה ויגלה רצון ונכונות לעבור אותו.

 

ת"פ 40112-07-12

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:253
קומיט וכל טופס במתנה