שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המחוזי: נכדים מנועים לתבוע מזונות מהסבים לפני שתבעו את אביהם

חדשות

המחוזי: נכדים מנועים לתבוע מזונות מהסבים לפני שתבעו את אביהם, צילום: השופטת צילה צפת. צילום: באדיבות דוברות בתי המשפט
המחוזי: נכדים מנועים לתבוע מזונות מהסבים לפני שתבעו את אביהם
03/09/2013, עו"ד אורי ישראל פז

כך פסקה השופטת המחוזית צילה צפת וביטלה את החלטת שופט המשפחה נצר סמארה אשר חייב את הסבתא במזונות נכדיה בטרם מוצו ההליכים בתביעת המזונות נגד האב שחלה במחלה ממארת ונבצר ממנו לעבוד. ביהמ"ש: אלה הוראות החוק מטעמי מדיניות משפטיות ראויה, אחרת יוצפו בתי המשפט בתביעות נגד סבים שיוטרדו כל אימת שימצא כי קל יותר לגבות את המזונות מהסבים מאשר מההורה

בפסק דין אמיץ ביטלה השבוע השופטת צילה צפת, מבית המשפט המחוזי בתל אביב, את החלטת שופט בית המשפט לענייני משפחה ברמת גן, נצר סמארה, שחייב את האב ואת אימו (הסבתא של הילדים) בתשלום מזונות זמניים. השופטת צפת, שבעצמה כיהנה שנים רבות כשופטת לענייני משפחה באזור הדרום, קיבלה את הערעור של האב ופסקה כי "לא ניתן לדלג שלב, אלא ראשית, על הקטין לפנות להוריו בהליך קודם לתביעה נגד הסב והסבתא, בשל היות הוריו חייבים במדרג ראשון על פי סדר העדיפויות שנקבע בחוק" לתיקון דיני משפחה שעוסק בענייני מזונות.

חוק המזונות קובע סולם עדיפות בין החייבים במזונות ילדים, כך שבמדרג ראשון של החייבים במזונות קטין עומדים הוריו, ובמדרג נוסף של חייבים במזונות הם שאר בני משפחתו, כמו: הוריו והורי בן-זוגו, ילדיו הבגירים ובני-זוגם, נכדיו הורי הוריו שלו ושל בן-זוגו, ואחיו ואחיותיו שלו ושל בן-זוגו. סעיף 5 לחוק המזונות קובע מתי יחויבו בני המשפחה הללו ומציב לכך שלושה תנאים מצטברים ומחייבים, ביניהם אותו בן-משפחה אינו יכול לקבל מזונות מהוריו או מעיזבון, ואינו יכול לקבלם מבן-משפחה הקודם לאותו אדם לפי הסדר שנקבע בחוק המזונות.

סדר עדיפויות

"היכולת או העדר היכולת של קטין לקבל מזונות מהוריו הוא עניין עובדתי הטעון הכרעה לאחר שמיעת ראיות", פסקה השופטת צפת. "מטעם זה לא ניתן לדלג שלב, אלא ראשית, על הקטין לפנות להוריו בהליך קודם לתביעה נגד הסב והסבתא, בשל היות הוריו חייבים במדרג ראשון על פי סדר העדיפויות שנקבע בחוק".

השופטת צפת הוסיפה כי אמנם בפרשת לויאן (ע"א 233/89), שנדונה בבית המשפט העליון בתחילת שנות ה-90, איפשר בית המשפט להגיש תביעה נגד הסב מבלי שיתקיים הליך קודם נגד האב, "אך זאת רק משום הימצאו של האב באיראן, ובהיעדר כל אפשרות למסור לו הזמנה לדין כבן משפחה החייב במדרג הראשון. לא אלו הנסיבות בענייננו".

בפרשה הנוכחית, התביעה לתשלומי המזונות לילדים הוגשה בצוותא-חדא נגד האב והסבתא עוד בטרם נטענה טענת ההגנה של האב בדבר היעדר יכולתו לשאת במזונות הקטינים. מעבר לכך, אין די בטענות הגנה, אלא יש צורך לבררן ולהכריע בהן לאחר שמיעת ראיות. במקרה הנוכחי, "לא התבררה מסת נכסיו, חסכונותיו ועתודות כלכליות אחרות העומדות לרשותו" של האב הנתבע, שכן "הוא נמנע מצירוף מסמכים ולא ציין פרטים אלו בהרצאת הפרטים המצורפת לכתב הגנתו, המאומת בתצהיר, וכמתחייב על פי הדין".

התביעה מוקדמת מדי

לפיכך קיבלה השופטת צפת את הערעור של הסבתא והורתה "לסלק על הסף" את תביעת המזונות שהגישה נגדה אם הילדים בשם נכדיה, שכן "התביעה מוקדמת מדי".

בית המשפט המחוזי נימק את הכרעתו בשל תכלית הוראותיו של חוק המזונות, אשר מטעמי מדיניות משפטיות ראויה מדרגים וקובעים סולם עדיפות בין החייבים במזונות ילדים. אחרת, פסקה השופטת צפת, "יוצף בית המשפט (למשפחה) בתביעות נגד סבים שיוטרדו כל אימת שימצא כי קל יותר לגבות את המזונות מהסבים מאשר מההורה".

עם זאת, נפסק כי אין בקבלת הערעור של הסבתא למנוע הגשת תביעה נגדה בעתיד, היה ויוכחו התנאים להגשתה בהתאם למדרג שנקבע בחוק המזונות.

 

(רמ"ש 56241-12-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:251
קומיט וכל טופס במתנה