שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > טרנד חדש: גברים תובעים נשים שגנבו את זרעם

חדשות

טרנד חדש: גברים תובעים נשים שגנבו את זרעם, צילום: עו"ד אבי גפן. צילום: יחסי ציבור
טרנד חדש: גברים תובעים נשים שגנבו את זרעם
01/09/2013, עו"ד אבי גפן

גברים לא מעטים מגלים לאחר שנים כי ילדים יוצאי חלציהם, שבגרו בינתיים, מסתובבים בעולם, מבלי שהם ידעו על כך דבר. לרוב, נודע הדבר כאשר האם מחליטה יום אחד להיסמך על האב, ולדרוש ממנו מזונות. במקרים כאלה, יכולים לעמוד לזכות הגבר מספר סעדים משפטיים, ולא תמיד הוא יוכרח לשלם מכיסו אלפי שקלים בחודש, מזונות על הילד שנולד לו

גבר שזרעו נלקח ונעשה בו שימוש, לרוב אינו יודע על הדבר באופן מיידי. לעיתים, ידיעה על ילד לא רצוי, כה מתעכבת, עד שהיא מגיעה לאביו בטווח של שנים אחרי הולדת הילד. כך קורה שגברים לא מעטים מגלים לאחר שנים כי ילדים יוצאי חלציהם, שבגרו בינתיים, מסתובבים בעולם, מבלי שהם ידעו על כך דבר.

לרוב, נודע הדבר כאשר האם מחליטה יום אחד להיסמך על האב, ולדרוש ממנו מזונות. לכן, אבות רבים מגלים שילדיהם קיימים, דרך הודעות לקוניות ומפתיעות בדואר, המגיעות בשלוש מעטפות: תביעה לאבהות, תביעה למזונות ותביעה למשמורת.

חשוב להדגיש שבמקרים כאלה, יכולים לעמוד לזכות הגבר מספר סעדים, ולא תמיד הוא יוכרח לשלם מכיסו אלפי שקלים בחודש, מזונות על הילד שנולד לו.

שיהוי – אבות שנגנב זרעם יכולים להתלונן בפני בית המשפט על שיהוי. הכוונה היא לפרק זמן מאוד ארוך שעבר בין מועד לידתו של ילדם לבין דרישתה של האישה להכרה באבהות ולמזונות. השאלה שהגבר יכול להעלות היא: מדוע האישה בחרה להסתיר כל אותה העת את הולדת הילד? בית המשפט עשוי להשתכנע כי עבר פרק זמן רב, שהפנייה אל בית המשפט על ידי האישה נגועה בחוסר תום לב, ולכן מדי פעם דוחה בית המשפט לענייני משפחה את בקשתה של האישה על הסף, ומורה שלא לבצע בדיקת אבהות ולא להכריח את הגבר להכיר בבנו. מדובר בהחלטות נדירות, אך הן קרו בעבר לא פעם.

נתק מהילד – מעבר לשיהוי, יכול לטעון האב לנזקים כבדים שנגרמו לו ממעשיה של האם. כך למשל, יכול האב לטעון שהאם גרמה לנתק מתמשך מבנו, בשר מבשרו. האישה ידעה מיהו אביו של הילד, אך בחרה שלא להכיר לילד את אביו, ולשלול ממנו נוכחות של אב אוהב. מדובר בנזק כפול, הן לאב והן לבן. מערכת היחסים ביניהם נפגעה באופן בלתי הפיך, ואת הזמן האבוד לא ניתן להשיב.

חוסר היערכות כלכלית – הגבר יכול גם לטעון, טענה צודקת לחלוטין, שהוא כלל לא נערך ליום שבו יצטרך לפתע לפרנס ילד. בשל אי-ידיעתו זו, התקבע האב במקצועו, לא השקיע בפיתוח הקריירה שלו, ואיבד שנים יקרות, בהן היה יכול להתבסס כלכלית ולבצר את מעמדו והכנסתו.

כאשר נודע לו לפתע שהוא אב, וזאת כבר בגיל מבוגר, הדבר כולא את האב לסד כלכלי. את הכנסתו קשה לו להגדיל. הוצאותיו גדלות. התוצאה – המזונות גוררים אותו לעוני.

במקרה כזה, נוטים חלק מבתי המשפט להתחשב באב-בעל-כורחו, ומטילים עליו מזונות חלקיים, מההיגיון שבמקרה שכזה, גם האישה צריכה לשאת במידה שווה במזונות הילד – אותו החליטה להביא לבד לעולם.

פיצוי על המזונות – כמו כן, האב יכול לתבוע את מלוא סכום המזונות במסגרת הפיצויים אותם יבקש מהאישה. כאשר מוכח כי האישה אכן גנבה בפועל זרע, לקחה קונדום מהפח והתעברה באמצעותו או הטעתה במכוון את הגבר בכך שאמרה לו שהיא עקרה – הדבר יכול לספק מצע משפטי שיאפשר לבית המשפט להורות על פיצוי, שלעיתים יגיע גם לסכום המזונות אותם נדרש הגבר לשלם.

דבר זה אירע לאחרונה, כאשר בית המשפט העליון פסק כי על האישה לפצות את בעלה לשעבר במלוא המזונות בהם הוא חויב, וזאת לאחר שבתו תגיע לבגרות. מסתבר שהאישה הוליכה את בעלה לשעבר שולל, וקיימה עמו יחסי מין לאחר פרידתם. האישה התעברה מזרעו, ותבעה מזונות.

בית המשפט פסק שעל האם לפצות את הגבר בגובה המזונות שהוא ישלם לבתם, אך פיצוי זה יתאחר עד לאחר שהבת תשתחרר מהצבא, וכך למעשה, החזרת סכום המזונות לא תיפגע בטובתה של הילדה, שתהנה ממציאות כלכלית איתנה לאורך ילדותה.

גניבה לעומת הימלכות – יחסו של בית המשפט שונה בתכלית כאשר מדובר בגניבה בוטה של זרע, לבין המצב שבו הילד איננו מתוכנן, נולד כתוצאה מיחסים מתמשכים, אך הפך ללא רצוי כאשר הגבר נמלך בדעתו או לא רצה בו כשהאישה הודיעה לו שנכנסה להיריון.

כאשר אישה מודה שגנבה את הזרע של הגבר, עשוי בית המשפט להתייחס לכך בכובד ראש – וייתכן והוא יפסק שעל הגבר לשלם מזונות מאד מינימאליים אם בכלל.

מניסיוני, ניתן לחשוף שקר, במקרה בו האישה אינה מספרת את האמת לגבי האירוע בו התעברה מזרעו של הגבר. לא סתם אמרו חכמים כי "לשקר אין רגלים".

היות והאם מחליטה לשקר בגרסתה – היא מבססת את השקר שלה על מציאות דמיונית ושקרית. אם חקירתה תהיה מספיק איכותית ומתוחכמת, ניתן להפיל אותה בשקריה, ולחשוף את האמת כפי שקרתה. חקירה של עדה כזו, היא מלאכת מחשבת – שלא נלמדת בבתי הספר, אלא פועל יוצא של ניסיון.

חוקר פרטי – פעמים רבות כדי להוכיח כי התבצעה הונאה, יפעיל עורך דינו של האב חברת חקירות פרטית, שתישלח מדובבים, למשל, אל חדר הכושר שבו מתאמנת האישה. כאשר האישה מספרת לחברתה החדשה (חוקרת פרטית) שכל הפרשייה של הולדת ילדה הייתה מתוכננת, וכי היא רואה באב רק כספומט, והדברים מוקלטים ומובאים בפני בית המשפט – בית המשפט לא יישאר אדיש, ולרוב יורה שהאם עצמה, שביצעה גניבת זרע צינית, תשלם מכיסה מחצית ממזונותיו של ילדה.

לכן במקרים כאלה, השופטים פוסקים מזונות הנמוכים משמעותית גם ממזונות המינימום הנפסקים בתיקי גירושין אחרים. מדובר בפסיקות המעמידות את סכום המזונות על כמה מאות שקלים לחודש, במקום 1,350 שקל – המהווה כיום סכום מינימום שנפסק בבתי המשפט למשפחה.

הכותב מתמחה בדיני משפחה וגירושין

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:172
קומיט וכל טופס במתנה