שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לראשונה: מעסיק יפצה עובד חקלאות מנפאל ב-240 אלף שקל

חדשות

לראשונה: מעסיק יפצה עובד חקלאות מנפאל ב-240 אלף שקל, צילום: צילום: שומבלע
לראשונה: מעסיק יפצה עובד חקלאות מנפאל ב-240 אלף שקל
27/08/2013, עו"ד אנה נודל

השופט יוחנן כהן פסק כי חברת רגולסקי ובניו לא הציגה פנקס שעות עבודה וביצעה התאמות ועריכה בדו"חות הנוכחות ואף בתלושי השכר שהוגשו "כדי לשרת את האינטרס המשפטי ולהכשיר את מעשיהם". נדחתה תביעת העובד הזר לדמי כלכלה, לאחר שהודה בקבלת שק אורז מדי חודש בשווי 140 שקל

למה דאווה, עובד זר מנפאל, תבע את חברת רגולסקי ובניו העוסקת בחקלאות בגין אי-תשלום השכר המגיע לו על-פי חוק. דאווה תבע מהחברה, באמצעות "קו לעובד – הגנה על זכויות עובדים", תשלום שכר עבודה, הפרשי שכר מינימום, שעות נוספות, פיצויי פיטורים, פדיון חופשה שנתית, דמי הבראה, מענק שנתי, דמי כלכלה, הפרשות לקרן פנסיה ופיצוי בגין אי-מסירת תלושי שכר.

דאווה הועסק במשק רגולסקי בין השנים 2007-2011. לטענתו, בשנה הראשונה הוא קיבל שכר של 100 שקל לשמונה שעות עבודה ביום ותוספת של 15 שקלים בגין שעת עבודה נוספת. לאחר מכן, שכרו הועלה לכ-105 שקל ליום ומשנת 2009 הוא קיבל כ-116 שקל לשמונה שעות עבודה יומיות.

קיבל שקי אורז

בעלי החברה טענו כי שילמו לעובד את כל הכסף שמגיע לו על-פי דין לפי שעות העבודה שפורטו בתלושי שכרו, וכי הוא לא השתכר מתחת לשכר מינימום. נציגי החברה הכחישו את זכאות העובד לתשלום דמי כלכלה, וטענו כי מדובר בזכות נלווית. כמו כן, נטען כי העובד הזר קיבל "כלכלה בעין", שכן נתנו לו שקי אורז.

בית הדין לעבודה בבאר-שבע קבע כי חברת רגולסקי ובניו לא הציגו פנקס שעות עבודה או פנקס שכר בגין תקופת עבודתו של העובד הזר, אותם היו חייבים לנהל על-פי החוק. נקבע כי אין התאמה בין הנתון בתלושי השכר בדבר מספר שעות העבודה לבין גרסת העובד הזר בדבר מספר שעות העבודה שעבד כמפורט ביומנים שהגיש. בנסיבות אלה, קבע בית הדין, נטל הראיה להוכיח את היקף עבודתו של העובד ותשלום מלוא שכר המינימום מוטל על המעסיק. בית הדין החליט להעדיף את הרישום שערך העובד על פני גרסת המעסיק.

ערכו את תלושי השכר

השופט יוחנן כהן כתב בפסק הדין "אנו סבורים כי בדו"חות הנוכחות ואף בתלושי השכר שהוגשו על ידי הנתבעים בוצעו התאמות ועריכה, וזאת על מנת לשרת את האינטרס המשפטי של הנתבעים כדי להכשיר את מעשיהם בתיק דנן".

בית הדין דחה את התביעה של העובד לדמי כלכלה, לאחר שהוא הודה כי אכן קיבל מדי חודש שק אורז בשווי 140 שקל.

לטובת העובד הזר נפסקו הפרשי שכר מינימום וגמול בגין עבודה בשעות נוספות בסך 170,167 שקל, פיצויי פיטורים בסך 16,042 שקל, דמי הבראה בסך 5,054 שקל, פדיון חופשה שנתי בסך 6,640 שקל, מענק שנתי בסך 7,700 שקל, פיצוי בגין אי הפרשות לקרן פנסיה בסך 10,848 שקל ופיצוי בגין אי-מסירת תלושי שכר בסך 7,500 שקל.

 

(ס"ע 32156-10-11)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:86
קומיט וכל טופס במתנה