שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עלילה: אין זכר בהקלטה לבקשת השופטים מהנאנסת להדגים תנוחות מביכות

חדשות

עלילה: אין זכר בהקלטה לבקשת השופטים מהנאנסת להדגים תנוחות מביכות, צילום: נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט אליעזר גולדברג
עלילה: אין זכר בהקלטה לבקשת השופטים מהנאנסת להדגים תנוחות מביכות
20/08/2013, עו"ד אנה נודל

נדחתה תלונת שרת המשפטים ציפי לבני נגד שלושה שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים בטענה שנאנסת נדרשה להדגים לשופטים תנוחות מביכות מהאונס והושפלה. "בהדגמה הקצרה שהדגימה המתלוננת ביוזמתה לא היה משום פגיעה בכבודה... מדובר בהדגמה חיונית, נוכח יריעת המחלוקת בה היה על בית המשפט להכריע", קבע הנציב אליעזר גולדברג

הנציב גולדברג מסיים את הקדנציה שלו עם החלטה מפתיעה ומגינה על השופטים: נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט (בדימוס) אליעזר גולדברג, דחה תלונה שהוגשה נגד שלושה שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים. את התלונה הגישה לא אחרת משרת המשפטים ציפי לבני, שביקשה מהנציב לבדוק תלונה לפיה במהלך דיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים בפני השופטים צבי סגל, משה דרורי ויורם נועם, קורבן אונס התבקשה לגשת למרכז אולם הדיונים, לכרוע על ארבע ולהדגים את מעשה האונס שבוצע בה.

בית המשפט דן בכתב האישום שהוגש נגד שלושה קטינים שהואשמו באונס, ביצוע מעשה מגונה ותקיפה הגורמת לחבלה ממשית בנסיבות מחמירות. במהלך החקירה החוזרת המתלוננת הדגימה את אופן ישיבתו של אחד הנאשמים על המתלוננת.

לאחר הדיון, עורכת דינה של המתלוננת בהליך אזרחי שכלל לא קשור לאונס, עו"ד רוני סדובניק-אלוני, הגישה תלונה ליו"ר ועדת האתיקה הארצית בלשכת עורכי הדין ולמנהל בתי המשפט. כותרתה של התלונה הייתה: "תלונה על השפלתה של ילדה נפגעת אונס בעת החקירה הנגדית בידי עורך הדין מנחם בלום ובקשה לברר שתיקת הרכב השופטים אל מול חומרת מעשיו". עותק מהתלונה נשלח לשרת המשפטים ציפי לבני, שמבלי לבדוק את הדברים העבירה את הפרשה לבדיקתו של נציב תלונות הציבור על השופטים השופט גולדברג, המסיים בקרוב את הקדנציה שלו.

המסקנות של בדיקות כאלה נותרות לרוב חסויות ואינן מתפרסמות, אולם הפרשה שקיבלה פרסום תקשורתי נרחב גרמה לראשי מערכת המשפט לפרסם את ממצאי הבדיקה של הנציב גולדברג. הנציב גולדברג טיהר כליל את שלושת שופטים בית המשפט המחוזי שדנו בתיק, וקבע כי "בית המשפט הקפיד לשמור על כבודה של המתלוננת לאורך כל חקירתה, וגילה הבנה למעמד הקשה והמביך בו הייתה נתונה, זאת תוך שהוא מקיים את חובת ההגינות גם כלפי הנאשמים".

השתלחות חסרת רסן בשופטים

הנציב גולדברג קבע כי ההדגמה "לא נעשתה ביוזמת בית המשפט או ביוזמת עו"ד בלום, אלא ביוזמתה של המתלוננת לאחר שהבינה במענה לשאלות הפרקליט כי התיאור המילולי שנתנה אינו נהיר דיו". הנציב כתב בהחלטתו בפרשה כי "בהדגמה הקצרה שהדגימה המתלוננת לא היה משום פגיעה בכבודה. לפיכך גם לא נשמעת בהקלטה התנגדות כלשהי להדגמה מצד מי מן הנוכחים, ובכללם עו"ד אייזנברג שייצגה את המתלוננת, כשחזקה עליה כי קולה היה נשמע אילו סברה כי יש בהדגמה ביזוי או השפלה של מרשתה". 

הנציב הוסיף כי "שמיעת ההקלטה אינה מותירה כל ספק בכך שהמתלוננת לא התבקשה לכרוע על ארבע ולהדגים את מעשה האונס שנעשה בה... לטענה זו אין כל יסוד והינה עלילת דברים". הנציב גולדברג הבהיר כי בחקירה לא הדגימה הקורבן דבר, וכשעלה רעיון שתצייר את הסיטואציה, אמר השופט סגל: "מה פתאום? יש כללים". בכל מקרה, לדבריו מדובר בהדגמה חיונית, שנעשתה ביוזמת הנאנסת, נוכח יריעת המחלוקת שבה היה על בית המשפט להכריע, שכן היה בה להשליך על קיומו או על היעדרו של אחד הרכיבים לעבירת האונס, בגינה הועמדו הנאשמים לדין.

גולדברג ציין כי עורכת הדין סדובניק-אלוני בכלל לא הייתה בבית המשפט – והגישה את תלונתה כחמש וחצי שנים אחרי הדיון המדובר על מתן עדותה של המתלוננת. הנציב גם קבע כי לאחר מתן עדותה של המתלוננת סביר להניח שבעקבות עדותה הפרקליטות הגיעה להסדר טיעון עם הנאשמים במסגרתו הם הורשעו על-פי הודאתם. הנאשמים הורשעו בעבירות של ביצוע מעשה מגונה בכוח בקטינה ותקיפה הגורמת חבלה ממשית בנסיבות מחמירות, ולא הורשעו באונס.

בשולי החלטתו ציין הנציב גולדברג כי "שופטים אינם חסינים מביקורת, אולם רב המרחק בין ביקורת ובין השתלחות חסרת רסן, שאין לה כל תשתית עובדתית. כבודם של שופטים אינו הפקר, ויש ליתן את הדעת לבלימת מגמה זו, שסופה פגיעה אנושה באמון הציבור בהליכי משפט".

עלילת דברים

בתגובה להחלטת השופט בדימוס אליעזר גולדברג נמסר מנציגות השופטים כי "החלטת הנציב מחזקת את האמון בבתי המשפט ובשופטים היושבים בדין ומכאן חשיבותה הרבה כלפי הציבור. החלטת הנציב מלמדת כי במקרה זה אין מדובר היה בהטחת דברי ביקורת בשופטים, אלא בהשתלחות חסרת רסן, נטולת תשתית עובדתית, דבר אשר אסור שישנה".

נציגות השופטים הדגישה כי "קביעתו של הנציב לפיה הטענה כי המתלוננת התבקשה להדגים את מעשה האונס שבוצע בה בחקירה הראשית ובחקירה הנגדית, אין בה כל יסוד והיא עלילת דברים, מסירה כל בדל אבק משופטי בית המשפט המחוזי בירושלים אשר דנו בתיק, צבי סגל,משה דרורי ויורם נועם ,אשר ספגו, על לא עוול בכפם, כפי שעולה מהחלטת הנציב, ביקורת בוטה ופוגענית, אשר לא היה לה מקום, וראוי היה שלא הושמעה כלל טרם בדיקת הנושא.

חשיבותה של החלטת הנציב באה לידי ביטוי גם בקביעתו של הנציב כי בהדגמה הקצרה והחיונית שהדגימה המתלוננת בשלב החקירה החוזרת, לא היתה משום פגיעה בכבודה, וכי בית המשפט הקפיד לשמור על כבודה של המתלוננת לאורך כל חקירתה, וגילה הבנה למעמד הקשה והמביך בו היתה נתונה. חשוב שידעו קורבנות עבירה כי בתי המשפט והשופטים בפניהם הם ניצבים נותנים דעתם למעמדם ועושים כל שביכולתם לאזן בין שמירת כבודם ובין חובת ההגינות כלפי הנאשמים בהליך השיפוטי".

כלים נוספים

בתוך כך, שרת המשפטים, ציפי לבני, ונשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, סיכמו אמש כי ייערכו השתלמויות בנושא תקיפה מינית ייחודיות שבהן ישתתפו כלל השופטים הדנים בתיקים פליליים בעבירות אלו. כבר בשנה הבאה תתקיימנה שתי השתלמויות ייעודיות לשופטים (בפברואר וביוני), שתארכנה שלושה ימים ובתנאי פנימייה, וישתתפו בה כלל השופטים העוסקים בתיקי עבירות מין.

״השופטים בישראל הם מקצועיים וערכיים, ולהם השכלה משפטית מקיפה וחיונית", אמרה השרה לבני. "לכן ההשתלמויות הללו אין בהן כדי להטיל ספק במקצועיותם, אלא להקנות להם כלים נוספים בכדי להבין את נפש קורבן התקיפה המינית וליישמם בהליך המשפטי הפלילי. לאחרונה נשמעו מפי שופטים בודדים התבטאויות פוגעניות כלפי נשים בכלל, וקורבנות התקיפה המינית בפרט – אך חשוב לציין שאין המיעוט מעיד על הכלל. ההשתלמויות הללו יוכלו לסייע גם בהדרת דעות קדומות לא ראויות מאולם בית המשפט, ובמקביל יחזקו את אמון הציבור במערכת המשפט״.

עוד סוכם בין שרת המשפטים לנשיא בית המשפט העליון כי בכל השתלמות שתיערך לשופטים תיכלל הרצאה בנושא עבירות מין. כמו כן, מועמדים לשיפוט יעברו גם הם הרצאות בנושא כחלק מקורס הערכה. כבר בקורס האחרון למועמדים לשיפוט, שהתקיים לאחרונה, נכללה הרצאה בנושא שהייתה חלק מהערכת התאמתם לתפקיד השיפוטי.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:163
קומיט וכל טופס במתנה