שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מגמה חדשה: "אימוץ פתוח" ייפסק גם בנסיבות של "אימוץ סגור"

חדשות

מגמה חדשה: "אימוץ פתוח" ייפסק גם בנסיבות של "אימוץ סגור", צילום: השופטת שרית גולן ז"ל. צילום: באדיבות דוברות בתי המשפט
מגמה חדשה: "אימוץ פתוח" ייפסק גם בנסיבות של "אימוץ סגור"
19/08/2013, עו"ד אורי ישראל פז

בפסק דינה האחרון סללה השופטת שרית גולן ז"ל דרך חדשה בסוגיות של אימוץ, כשהורתה על "אימוץ פתוח" בנסיבות קלאסיות של "אימוץ סגור". "מדובר בפסיקה חדשנית שהיא סנונית ראשונה למגמה חדשה הטומנת בחובה את השינויים החברתיים והתפיסות החברתיות בתחום האימוץ", אומרת עו"ד איילת מצויינים, שמונתה לייצג את האם מהסיוע המשפטי

בפסק דינה האחרון של השופטת שרית גולן ז"ל, סגנית הנשיא בבית המשפט לענייני משפחה באשדוד שנפטרה מדום לב לפני כחודש, נסללה דרך משפטית חדשה ושונה מזו שהייתה נהוגה עד כה בענייני אימוץ קטינים.

עו"ד איילת מצויינים, שמונתה על ידי בית המשפט לייצג את האֵם מטעם האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, מסבירה בשיחה עם תקדין כי "מדובר בפסק דין חדשני ואמיץ, הסולל דרך חדשה ושונה מזו שהייתה נהוגה עד כה בפסיקת בתי המשפט בנסיבות דומות. לעניות דעתי, מדובר בפסיקה חדשנית שהיא סנונית ראשונה למגמה חדשה הטומנת בחובה את השינויים החברתיים והתפיסות החברתיות בתחום האימוץ".

אם פסיבית ואב כועס

עוה"ד מצויינים, שכאמור מונתה על ידי השופטת גולן לייצג את האם של תינוקת בת שנה וחצי, ניסתה בכל דרך אפשרית ליצור קשר עם האם. אבל חרף כל הניסיונות לא נוצר כל קשר עם האם, והבקשה להתפטרות מייצוג נדחתה על ידי בית המשפט.

מדובר ברווקה מארץ זרה, שהיא אם לשתי בנות מאבות שונים. אבא של אחת הבנות הוא יהודי, כיום כבן 68 שנים, גרוש ואב לארבעה ילדים מנישואיו הראשונים. הקטינה הועברה עם לידתה לפגייה, בשל החשש לתסמונת אלכוהול. עניינה של התינוקת הנוספת נדון בהליך נפרד בבית המשפט, שטרם הוכרע.

האב הגיע ללשכת הרווחה כ-11 יום לאחר לידת התינוקת בטענה כי היה בטיול בחו"ל. באחד הימים הובא לבית המשפט מסמך על פיו נרשם כי התינוקת היא בתו של האב. במהלך אחת הישיבות שנערכה בבית המשפט היתה האם פסיבית ואילו האב טען כי שכנתו תגדל את התינוקת. בשלב מאוחר יותר נערכה ועדה לתכנון, שהמליצה על העברת התינוקת למשפחה אומנת וכי ההורים יעברו בדיקת מסוגלות הורית. כאשר התינוקת הועברה למשפחה אומנת, לא הביעה האם תגובה רגשית, ואילו האב ביטא כעס רב. האב החל לבקרה רק כחודשיים לאחר ששהתה במשפחה אומנת. האם לא יצרה קשר עם גורמי הטיפול, על אף ניסיונות לזמנה ולא ביקשה הסדרי ראיה עם התינוקת.

ערעור יציבות התא המשפחתי

השופטת שרית גולן ז"ל כתבה פסק דין חדשני בפרשה הכאובה, הסולל דרך חדשה ושונה מזו שהייתה נהוגה עד כה. לרוב, עמדת בתי המשפט הנהוגה עד היום נטתה לכיוון של "אימוץ סגור", המביא לנתק מוחלט וברור של כל קשר פיזי ומשפטי בין הקטין לבין הוריו הביולוגיים. זאת בהתייחס לתפיסה הבסיסית של חוק האימוץ, לפיה ריבוי זיקות משפחתיות יערער את היציבות ויפגע במערכת המשפחתית החדשה המתהווה ובהתמזגות הצדדים לתא משפחתי. הניתוק נועד להקל על הילד להשתלב בסביבתו החדשה ונועד להשגת יציבות וודאות ושקט נפשי, כמו גם לפיתוח זהות ותחושת שייכות לקטין. הוא גם מאפשר להורים המאמצים לתפקד באופן מלא כהורים.

ואילו "אימוץ פתוח", כפי שנקבע לאחרונה, נפסק כצעד חריג, שחל בנסיבות יוצאות דופן. "האימוץ הפתוח מאפשר לשמר קשר בין ההורה הביולוגי לקטין כאשר היקף הקשר נקבע על ידי בית המשפט", מסבירה עוה"ד מצויינים, שכאמור ייצגה את האם בתיק בהוראת בית המשפט. "בטרם ניתן אימוץ פתוח נשקלים שלושה פרמטרים: האחד, ההורים הביולוגיים ויכולתם להכיל ולקבל את המגבלות; השני, ההורים המאמצים המוכנים לקשר שונה מסוג זה; והשלישי, טובת הקטין ויכולת ההתמודדות עם הקשר.

"בענייננו, המדובר בקטינה בת שנה ותשעה חודשים, אֵם שלא בקשר ולא הייתה כלל צד להליכים ואב מבוגר שבכלל אינו מסוגל לטפל בקטינה בעצמו, אשר קיים מספר מפגשים מועט יחסית עם הקטינה ואשר במהלכם אף לא ידע כיצד לנהוג עימה. כמו כן, טרם נקבעה זהות ההורים המאמצים (הפרמטר השני הדרוש לאימוץ פתוח). לכאורה מדובר במקרה קלאסי לאימוץ סגור ודחיית הבקשה לאימוץ פתוח. אבל פסק דינה החדשני של השופטת גולן ז"ל, הנשענת על חוות הדעת של שני מומחים שמונו בפרשה, הורה על 'אימוץ פתוח' ", היא מסבירה.

שתי חוות דעת שונות של המומחים ד"ר דניאל גוטליב, שבדק את המסוגלות ההורית של האב, ושל ד"ר אביגיל גולומב שמונתה כמומחית מטעם בית המשפט – לא שללו על הסף את האפשרות לאימוץ פתוח. למרות שבפרשה זו חסרים פרמטרים של המשפחה המאמצת, אימצה השופטת גולן ז"ל את שתי חוות הדעת של המומחים גוטליב וגולומב, והורתה על "אימוץ פתוח". שתי חוות הדעת קבעו כי הקטינה לא עלולה להיפגע מעצם ניתוק הקשר שלה עם אביה המבוגר. שכן, "הקטינה לא גדלה עם אביה הביולוגי והכרותה עמו הינה רק במפגשים המתקיימים אחת לשבועיים".

יודגש כי בכך נדחתה עמדת העובדת הסוציאלית שהתנגדה נחרצות לאימוץ הפתוח. "יש לראות בפסיקתה כמגלמת את השינויים בתפיסה החברתית המסורתית", מסבירה עוה"ד מצויינים, "אשר חרף התנאים הברורים לכאורה המקנים אימוץ סגור, קבעה בהחלטתה על אימוץ פתוח".

לזכרה ולכבודה

יצוין כי מדובר בפסק הדין האחרון של השופטת שרית גולן ז"ל, לפני פטירתה מדום לב ב-14.7.2013, ז' באב תשע"ג, לפני כחודש ימים.

פסק הדין הועבר על ידה להקלדה, אבל הקלדתו הושלמה רק לאחר פטירתה, והוא נחתם טכנית על ידי השופטת רותם קודלר-עיאש. שכן, על-פי החלטת הנשיא אביחי דורון, נותבו התיקים שהתבררו בפני השופטת גולן ז"ל לטיפולה.

ב-13.8.2013 התקיימה האזכרה במלאת 30 יום לפטירתה, ופסק הדין בפרשה הותר לפרסום (ללא פרטי המתדיינים) לזכרה ולכבודה.

 

 

(תיק אימוץ 4/12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:215
קומיט וכל טופס במתנה