שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוק הספרים – חקיקה מטופשת

חדשות

חוק הספרים – חקיקה מטופשת, צילום: תמונה חדשה, יח"צ
חוק הספרים – חקיקה מטופשת
11/08/2013, עו"ד דניאל ארנסט

חוק הספרים החדש מנוגד לעקרונות הבסיסיים ביותר של תחרות חופשית והסדרה כלכלית עצמית של שוק הספרים בארץ. גם התקנת רגולציות קטנות ונקודתיות לא רק שאינה מוצדקת, אלא נכשלה כמעט תמיד. נראה כי לחוק הספרים לא צפויה השפעה חיובית על תחום הספרות והקריאה בישראל

לאחרונה הותקן חוק הספרים שמטרתו להיטיב עם סופרים ישראלים ולעודד את יצירת הספרות הישראלית. עיקרי החוק קובעים כי רשתות הספרים לא יוכלו להוזיל מחיר ממוצע של ספר ביותר מ-50%, לא יוכלו לתמרץ מוכרים לקידום ספרים מיוחדים, וכי ספר חדש יימכר במחיר קבוע במהלך שנה וחצי הראשונים שלו על המדף.

בכך מקווים יוזמי החוק ומקדמיו להחזיר את הכוח להוצאות הספרים ולהגן על תמלוגי הסופרים ואנשי הספר מפני "מבצעים", שגוזלים את פרנסתם. בהתאם לתנאים הללו, סביר כי מחירו של ספר חדש יעמוד על 60 עד 80 שקלים, ולא ייגרר לאזור ה"4 במאה" בתקופות המבצעים. כתוצאה מהחוק – מחירו הנקוב לצרכן של ספר יהיה נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר הקטלוגי המומלץ כיום, בעקבות קיומה של תחרות הוגנת בין הוצאות הספרים השונות. כמו כן, תמלוגי הסופרים יגדלו לשמונה אחוזים מהמחיר הנקוב לצרכן עבור שלוש המהדורות הראשונות שימכרו, ושטחי התצוגה המועדפים בחנויות יחולקו בין המו"לים באופן הוגן. על הנחה לספרים ותיקים יותר, שלא ימצאו תחת תקופת ההגנה, לא תהיה מגבלה.

להעביר את הזקנה בכוח

למרבה הצער, הסיכוי שהחוק יועיל ולא יזיק קטן ביותר. כידוע הכוונות הטובות מובילות במקרים רבים למקום פחות טוב. הרצון הטוב שמפגינים המחוקקים, מזכיר את הצופה שהעביר בכוח את הזקנה לצד השני של הכביש.

כיום לא ברור האם החוק החדש באמת יועיל לסופרים ולספרות העברית, אבל ברור שתהיה לו גם השפעה מזיקה. החוק יגרום לייקור מסוים של הספרים ולהפחתה בכמות של קריאת הספרים.

החוק אינו מתמודד עם עקרונות כלכליים ומסחריים רבי עוצמה, כמו: עיקרון התחרות החופשית, והשאיפה למקסום הרווחים, ואף לא עם היכולות וכושר ההמצאה של אלה העוסקים בענף שחזקה עליהם שימצאו את הדרך כדי לעקוף את החוק כדי להוזיל עלויות.

הגישה הפשטנית של החוק (שלא לומר "הגאונית") היתה להטיל את העלויות הנוספות על הציבור, אלא שגם הציבור אינו טיפש, הוא יצביע ברגליים או שיקנה ויקרא פחות, או שיקנה את הספרים הזולים. בדיוק ההפך מכוונת החוק. להשוואה: חוק שיכפיל את מחירי הכרטיסים לסרטים ישראלים, יפנה את הציבור לסרטים זרים.

לציבור ולעוסקים בתחום הספרים ישנן אלטרנטיבות שיהפכו את החוק לאות מתה. קיימים מאות אלפי ספרים בעולם, ובוודאי עשרות אלפי ספרים שכבר יצאו בארץ, יש די ספרים להדפסה, ללא הגבלות. יש ספרות מקוונת שהגישה אליה קלה בחנויות וירטואליות, הניתנת לרכישה בפרוטות באתר "אמזון".

הכנה רבה לרגולציה יעילה

החוק עומד בניגוד לעקרונות הבסיסיים ביותר של תחרות חופשית והסדרה כלכלית עצמית של השוק. אמנם החוק מנסה להתמודד עם מצב המכונה "כשל שוק", כאשר כוחם של הסופרים החדשים מועט והכנסתם מועטה, אולם החוק לא יפתור הבעיה כי לא קשה לעקוף אותו. לדוגמה, המתנה עד שתקופת הגבלת המחיר תחלוף ובינתיים הימנעות מהשקעת יחסי ציבור או קידום מכירות. כידוע, מעטים הספרים המצליחים מעצמם ובדרך כלל הצלחת "רבי המכר" מלווה במסע יחסי ציבור וקידום מכירות גם בחנויות. באשר לאותה קבוצה קטנה של סופרים מבוקשים, אלה אינם זקוקים לחוק , ספריהם נמכרים היטב גם ללא החוק.

הטלת הגבלות וכללים מנוגדת על פניה למגמות הכלכליות המודרניות, ואינה מתאימה למדינה מערבית שאיננה קומוניסטית. כדי להטיל בכל זאת רגולציה חדשה דרושה עבודת הכנה רבה ומקיפה בחקיקה, שכדי להצדיקה צריך שיהיה זה בתחום חשוב כגון ביטחון, רווחה או חינוך. התקנת רגולציות קטנות ונקודתיות לא רק שאינה מוצדקת, אלא נכשלה כמעט תמיד. לדוגמה, חוקי הצנע שהותקנו בשנות ה-50, שמטרתם החשובה היתה למנוע מחסור במזון, נכשלו כישלון חרוץ וגרמו בעיקר לפריחה של שוק שחור במוצרי מזון.

חוקים טיפשים הם חוקים שמקורם בכוונות טובות (או ברצונו של שר או ח"כ להתפרסם), אבל במקרים רבים לא הושקעה מחשבה מספקת כדי להפוך את החוק ליעיל ולמנוע עקיפה שלו, או שיישום מטרת החוק פשוט בלתי אפשרי.

אפילו חקיקת מס הכנסה לא הצליחה עד היום, לאחר 60 שנות חקיקה ועבודה רבה של אנשים רבים וחכמים, למנוע את הכלכלה השחורה. לכן אין סיכוי שחוק המטיל רגולציה קטנה ונקודתית יצליח, ותהיה לו איזושהי השפעה חיובית על תחום הספרות והקריאה.

הכותב הוא שופט בדימוס, העוסק בבוררויות, במשפט אזרחי-מסחרי, בתכנון ובניה, בדיני משפחה וירושות במשרד עו"ד כהן, בן-נר, דורון ושות'

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:151
קומיט וכל טופס במתנה