שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הרב מוטי אלון הורשע בשני מעשים מגונים בכוח שביצע בנער שבא להתייעץ

חדשות

הרב מוטי אלון הורשע בשני מעשים מגונים בכוח שביצע בנער שבא להתייעץ, צילום: הרב מוטי אלון
הרב מוטי אלון הורשע בשני מעשים מגונים בכוח שביצע בנער שבא להתייעץ
07/08/2013, מערכת תקדין

השופטת חגית מאק-קלמנוביץ' קבעה שהרב אלון הושיב בכוח על ברכיו את אחד הנערים שבאו להתייעץ עימו, התעקש לחזור ולגעת בגסות באזורים שונים בגופו ואף חיכך את איבר מינו בגופו של הנער המותש. הרב אלון "העמיד עצמו בסיכון רב" כששיקוליו "אינם תמיד רציונליים, וכבר אמרו חז"ל שאין אפוטרופוס לעריות", הכריעה השופטת. אלון בתגובה להאשמות: ליטפתי לא בכוונה מינית. סנגורו: נערער

טלטלה בציונות הדתית: בית משפט השלום בירושלים הרשיע הבוקר את הרב מוטי אלון, דמות מופת שחינך אלפי תלמידי ישיבה, בתקיפה מינית בכוח של קטין. לאחר שהשופטת חגית מאק-קלמנוביץ' הקריאה את הכרעת הדין והרשיעה את הרב בשני מקרים של מעשה מגונה בכוח, התחבקו ילדיו ובכו. לקראת מתן גזר דינו התבקש המרכז להערכת מסוכנות להכין חוות דעת עד כמה הרב אלון מסוכן לתלמידיו.

הרב אלון הוא בנו של שופט בית המשפט העליון בדימוס פרופ' מנחם אלון, שנפטר לפני כחצי שנה. אחיו, בני אלון, שימש שנים ארוכות כחבר כנסת מטעם המפד"ל. הרב מוטי אלון שימש כראש ישיבת "הכותל" שבעיר העתיקה בירושלים, וכמנהלה של עמותת "מבראשית" – עמותה שהקים כדי לקדם פעולות חינוך בקרב ילדים בבתי הספר ובקרב הוריהם, בארץ ואף מחוצה לה.

"בתקופה הרלוונטית לכתב אישום זה, נודע הנאשם כמנהיג רבני מוערך, שהייתה לו השפעה רבה על ציבור נרחב", נכתב בכתב האישום שהוגש נגדו. "ככזה שימש הנאשם, בין השאר, גורם להיוועצות ודמות המהווה משענת עבור רבים שפנו אליו, בין השאר בנוגע לנושאים אישיים ורגשיים בהם נזקקו לסיוע ולתמיכה".

הרב אלון למתלונן: "אתה מתוח ודפוק"

מכתב האישום שהוגש נגד הרב אלון עולה כי באירוע הראשון שבו הורשע הרב אלון, ביום 17.7.2005, פנה לאלון א' (יליד 1988) לנוכח מצוקה אישית ומשפחתית שבה היה נתון. את פנייתו אל הרב אלון יזם א' בעקבות עצה שקיבל מחברו הקרוב שנזקק גם הוא בעבר לעצתו של הרב אלון בענייניו האישיים. א' התקשר למזכירתו של הרב אלון בעמותה, וקבע באמצעותה פגישה עימו במשרדי העמותה בגבעת שאול שבירושלים, לשם הגיע כשהוא מלווה בחברו.

זמן מה לאחר הגיעם למשרדי העמותה, ולאחר המתנה במסדרון, הגיע הרב אלון ופגש בשניים. הרב אלון פנה אל א', ותוך שהניח את ידו סביב צווארו של א' הובילו אל חדרו, התיישב על כיסא לצד שולחן העבודה וביקש א' לשבת מולו. הרב אלון פתח בשיחת חולין עם א' ושאל אותו לפשר פנייתו אליו. א' החל לשטוח בפני הרב אלון את פרטי המשבר אותו חווה, והרב אלון האזין לדבריו, תוך שהוא מהנהן בראשו כמביע אמפתיה למצבו של א'.

במהלך השיחה התקרב הרב אלון אט אט עם כיסאו לעברו של א', ובשלב מסוים הניח את רגלו בין רגליו של א', באופן שהסב לא' אי-נוחות. א' המשיך לשתף את הרב אלון במצבו ובמצוקותיו, אך לנוכח אי-הנוחות שחש נמנע מלהרחיב בדבריו.

כעבור זמן-מה אחז הרב אלון בידו של א' וניסה למשוך אותו לעברו כדי להושיבו על ברכיו. בתוך כך ליטף הרב אלון את א' בפניו, ובמקומות שונים בגופו, מעל לבגדיו. א' התנגד לניסיונותיו של הרב אלון להרימו, אך משאחז הרב בא' בעוצמה, תוך שהפעיל כוח כלפיו, עלה בידו להושיב את א' על ברכיו. הרב אלון המשיך ללטף את א', ואף העיר לו על כך שהוא "מתוח".

בעוד א' ישוב על ברכיו של אלון, כשהוא מכווץ בניסיון להימנע ממגעו של אלון, אמר לו הרב אלון כי הוא "דפוק", וכי הבעיה שלו נובעת מהלב, ובזה צריך לטפל. הרב אלון חיבק את א' והמשיך ללטף אותו בחלקי גופו השונים, בין השאר בראשו, בבטנו ובירכיו מעל לבגדיו, ואף קירב את ראשו של א' לכיוון ראשו ונשק על פניו זמן ממושך.

א' מצידו ניסה להתנגד למעשיו של הרב אלון, והתאמץ להימנע ממגע עימו ומנשיקותיו. בשלב מסוים צלצל מכשיר הטלפון הנייד של הרב אלון שהיה מונח על השולחן. הרב אלון שחרר את אחיזתו בא' כדי להתפנות לשיחה, וא' חזר והתיישב על הכיסא, כשהוא מותש ממאמציו להתנגד לאלון.

משהסתיימה שיחתו בטלפון התנצל הרב אלון בפני א' על כך שנאלץ להפסיק את שיחתו עימו. בשלב זה שב הרב אלון ומשך את א' והושיבו פעם נוספת על ברכיו, תוך שהוא ממשיך לדבר עימו. במקביל חזר הרב אלון ונגע בגופו של א' באזורים שונים מעל הבגדים. בשלב זה, אף הצמיד הרב אלון את פניו של א' לפניו שלו ולזקנו, באופן שהקשה על א' לנשום.

את כל המעשים הללו מייחסת הפרקליטות לרב אלון בכתב האישום שהוגש נגדו כמי שביצע אותם בא' לשם גירויו המיני.

כעבור זמן קצר, ולנוכח העובדה שמחוץ לחדר המתינו פונים אחרים, הרפה הרב אלון מא', הושיבו על כיסא, ולאחר שחתם את פגישתם בהשמיעו בפניו את נוסח "ברכת כוהנים", עזב את החדר.

חיכך את איבר מינו בגופו של הנער

מהאירוע השני המתואר בכתב האישום עולה כי כחודשיים לאחר האירוע המתואר לעיל, הציע החבר לא' להצטרף אליו לשיעור בישיבת "הכותל", שבראשה, כאמור, עמד הרב אלון. א' נאות להתלוות לחבר, ושניהם הגיעו לבית המדרש שבישיבה, שם נכחו מאות תלמידים בשיעור שהעביר הרב אלון.

א', אשר לא ידע באותה עת שהרב אלון משמש כראש הישיבה, זיהה את הרב אלון במקום האירוע רק באמצעות חברו. זמן קצר לאחר תום השיעור, ובעת שא' המתין לחברו מחוץ לבית המדרש, יצאו החבר והרב לאון מבית המדרש יחדיו, כשהרב אלון חובק את צווארו של החבר.

החבר הזמין את א' להצטרף אליו ואל הרב אלון. בתחילה היסס א' להתקרב אל הרב אלון והחבר, אך לאחר השתהות קצרה הוא קרב אליהם. בעקבות כך, הסיר הרב אלון את ידיו מעל החבר ופנה להתעניין בשלומו של א' ובהיכרותם של א' והחבר. הרב אלון נפרד לשלום מהחבר, חבק את א' סביב צווארו והוליכו לחדר סמוך לבית המדרש. עם כניסתם, סגר הרב אלון את הדלת, הושיב את א' על ספה שהייתה בחדר והתיישב לצידו.

עד מהרה, ומבלי לנהל עם א' שיחה של ממש, משך הרב אלון את א' והושיבו על ברכיו, תוך שהוא נוגע בגופו של א' מעל לבגדיו באופן בוטה, ותוך שהוא מפעיל כוח כדי לאחוז בא' ולהתגבר על חוסר שיתוף הפעולה מצידו.

"במהלך מעשיו המתוארים לעיל חיכך הנאשם את איבר מינו בגופו של א' מעל בגדיו, תוך כדי שהוא אוחז בא' במותניו", נכתב בכתב האישום. "לנוכח גילוי חוסר שיתוף פעולה מצידו של א', ובתגובה לגילויי התנגדותו למעשיו של הנאשם, רטן הנאשם כלפי א' על כי הינו מתוח. הנאשם המשיך להתחכך בא' ולגעת בגופו מעל לבגדיו, גם בשעה שבשלב מסוים כבה האור בחדר מסיבה שאינה ידועה למאשימה", מתארת הפרקליטות.

בסופו של דבר הרפה הרב אלון מאחיזתו בא', והותירו לשבת על הספה כשהוא מותש. פעם נוספת סיים הרב אלון את המפגש בברכו את א' בנוסח "ברכת הכוהנים", ולאחר מכן יצא א' מהחדר ועזב את המקום ביחד עם חברו.

הפרקליטות טענה בכתב האישום את כל המעשים המתוארים ביצע הרב אלון בא' לשם גירויו המיני.

אחד הנערים חזר בו מתלונתו

כזכור, ההחלטה על הגשת כתב האישום נגד הרב אלון התקבלה באישור היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין, ובהסכמת פרקליט המדינה עו"ד משה לדור. בהמשך לפניית "פורום תקנה" בשנת 2010, הורה היועץ וינשטיין למשטרה לבדוק האם יש בסיס לפתוח בחקירת החשדות המיוחסות לרב אלון. בתום הבדיקה הוחלט לפתוח בחקירה נגד הרב אלון ובסופה הועבר התיק לפרקליטות מחוז ירושלים. בפברואר 2011 הודיעה פרקליטות מחוז ירושלים לרב אלון כי לאחר לימוד תיק החקירה נשקלת העמדתו לדין והוא זומן לשימוע, שבעקבות קיומו הוחלט להגיש את כתב האישום.

כתב האישום המקורי ייחס לרב אלון שני אישומים בגין עבירות מין שבוצעו בשני מתלוננים קטינים, במספר הזדמנויות, בשנים 2003 ו-2005. אבל במהלך המשפט חזרה בה הפרקליטות והודיעה לבית המשפט כי היא נאלצת למחוק את האישום השני בשל סירובו של הנער המתלונן להעיד נגד הרב.

גרסת הרב אלון: ליטפתי לא בכוונה מינית

הרב אלון הגיב לכתב האישום, ובמכתב שמסר סנגורו לבית המשפט, טען כי אינו זוכר את המפגשים בינו לבין המתלונן, שכן קיים אלפי מפגשים במשך 30 שנות פעילותו, אולם אם יוכח קיום המפגשים, כי אז לא מן הנמנע שהרב אלון הניח יד סביב צווארו של המתלונן, חיבק אותו וליטף אותו בפניו, כפי שהתנהל במשך השנים כלפי דורשי עצתו. הרב אלון הכחיש את כל יתר המעשים המיוחסים לו והכחיש בכל תוקף את הכוונה המינית וההקשר המיני של המעשים.

"מה שהוצג על ידי הנאשם כמניפולציות נראה בעיני כביטוי לתהליך מורכב", כתב השופטת מאק-קלמנוביץ בהכרעת הדין. "אני סבורה שהאפשרות ששלושה אנשים קשרו ביניהם קשר פלילי להעליל עלילות שווא על הנאשם אינה מתקבלת על הדעת כלל ועיקר... הנאשם הוצג כאדם טוב ומיטיב לזולתו, ולא ניתן להעלות על הדעת מניע שיביא לכך שמספר אנשים שונים כל כך, שאין כל קשר או חוט מקשר ביניהם, ירצו ברעתו. כלל העדויות והראיות מחזקות זו את זו", נקבע בהכרעת הדין המרשיעה.   

מהכרעת הדין עולה כי עדויות נוספות נמסרו במסגרת ההליך הפלילי בפרשה המטלטלת נגד הרב אלון. האחת של תלמיד שהעיד על התנהגות הנאשם כלפיו בזמן שהיה תלמיד בישיבת חורב, והתגלו קווי דמיון בין התנהגות זו לבין התנהגותו של הרב אלון כלפי א'. עדות אחרת היא של אישה שהיתה עדה למראה של הרב אלון במצב אינטימי עם נער. 

תגובות:

הרב מוטי אלון ביקש בצאתו מבית המשפט לאחר השמעת הכרעת הדין "שלא לנהוג במנהג נלוז הנפוץ במחוזות רבים – להתקיף ולהחזיר בהתקפות", כדבריו. "זו ממש לא הדרך ואני מבקש לומר מראש שאם מישהו יעשה את זה. קטונתי מכל החסדים ומכל האמת ומכל מה שמביא עלינו הקדוש ברוך הוא אנו מקבלים עלינו בשמחה ובטובה".

מול העיתונאים נמנע הרב אלון מהתייחסות ישירה למקרים, ורק הקריא מפרק תהילים את מילותיו של דוד המלך: "פִּתְחוּ-לִי שַׁעֲרֵי-צֶדֶק; אָבֹא-בָם, אוֹדֶה יָהּ".

התובע, עו"ד שגיא אופיר, מפרקליטות מחוז ירושלים אמר כי "בית משפט קבע היום מעבר לכל ספק סביר שהרב ביצע את המעשים המגונים שטענו. בית המשפט קיבל את גרסתנו וחזר ואישרר את הנורמה שמחייבת למנוע טשטוש גבולות בדמויות חינוכיות ומעבר לכך הוא קרא לכל אחד לפנות להעיד ולהתלונן, תהיה זהותו של הפוגע אשר תהיה".

סנגורו של הרב אלון, עו"ד אשר אוחיון, אמר עם צאתו מאולם בית המשפט כי "הופתענו לרעה מהכרעת הדין, לא ציפינו לזה, אנו מתכוונים לערער על ההכרעה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:38
קומיט וכל טופס במתנה