שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הנוכל משך מיליונים ממיליארדר? מזרחי-טפחות יפצה ב-9.6 מיליון שקל

חדשות

הנוכל משך מיליונים ממיליארדר? מזרחי-טפחות יפצה ב-9.6 מיליון שקל, צילום: צילום: דודי עזרתי
הנוכל משך מיליונים ממיליארדר? מזרחי-טפחות יפצה ב-9.6 מיליון שקל
01/08/2013, עו"ד אנה נודל

השופט אליהו בכר פסק שהבנק התרשל כשאיפשר לנוכל למשוך מחשבונו של המיליארדר היהודי-רוסי מיכאל אקסלרוד יותר מ-15 מיליון שקל ב-21 העברות כספים. ההתנהלות בחשבון הייתה צריכה להדליק נורות מהבהבות אצל כל בנקאי סביר האמון על כספי לקוחותיו

בית המשפט המחוזי בתל אביב חייב את בנק מזרחי-טפחות לשלם מעל תשעה מיליון שקל לבני הזוג מיכאל ואלה אקסלרוד בעקבות מעילה בחשבון שלהם.

מיכאל אקסלרוד, מיליארדר יהודי-רוסי ממוסקבה, פתח בשנת 2006 חשבון משותף עם זוגתו בבנק המזרחי שבסניף גן העיר בתל אביב. בחשבון הבנק הופקדו בסך הכול 5.5 מיליון דולר. בני הזוג גילו לתדהמתם שהכספים נמשכו מחשבונם על-ידי מיכאל לוויטין, תושב נתניה שאותו הכירו כאשר הוא סייע להם לקנות דירה.

בית המשפט קבע כי הבנק התרשל ואיפשר ללוויטין שניהל חשבון באותו הסניף למשוך מחשבונם של בני הזוג אקסלרוד יותר מ-15 מיליון שקל ב-21 העברות כספיות, ללא הסכמתם. במשך שנתיים לוויטין שלח בפקס הוראות לביצוע העברות הכספים וזייף את החתימה של בת הזוג אלה אקסלרוד. אקסלרוד הדגישה שבמהלך השנתיים הללו הבנק לא יצר עימה קשר, והיא לא קיבלה שום עדכון על הנעשה בחשבון.

הבנק טען להגנתו שבני הזוג מסרו כתובת למשלוח דואר שבה אינם מתגוררים ונמנעו מלמסור מספר טלפון שבו ניתן היה להשיגם. כמו כן, נטען כי היה על אקלסרוד לדעת מה קורה בחשבונה, אך היא בחרה לעצום את עיניה. לחילופין טען הבנק לרשלנות של הלקוחה עצמה. 

בית המשפט המחוזי קבע כי "פקידי הבנק לא ביצעו מלאכתם נאמנה ובהתאם לנהלים בכל הקשור עם ביצוע העברות הכספים". השופט אליהו בכר ציין כי הבנק לא דאג לפנות לאקסלרוד כדי להסדיר את נושא דברי הדואר שאינם מגיעים ליעדם. הפקידה שביצעה את העברות הכספים לא מילאה אחר נוהל הודעה טלפונית בטרם מועברים סכומי כסף העולים על 100 אלף שקל ללקוח באותו הסניף.

השופט בכר קבע כי "פקידי הבנק נשבים בקונספציה ולפיה מר לוויטין הוא איש אמונם של משפחת אקלסרוד ומתעלמים מכך שהוא נעדר כל ייפוי כוח וכי התובעים הצהירו כי אין להם נהנים נוספים בכספים. כל אלה מלמדים על כך שהבנק נשאב להתנהלות פסולה שנמשכה חודשים ושנים ללא פיקוח מתאים וללא שעצר ולו פעם אחת (לגבי העברת סכומי הכסף לחשבונו של לוויטין), ובכך הפר הבנק את חובת הזהירות המוטלת עליו לשמור על כספי לקוחותיו".

בית המשפט הוסיף וציין כי "צורם במיוחד היה אופן התנהלות הסניף לאחר שנודע דבר המעילה לבנק. הבנק בחר משום מה לבחון הטענות בעצמו תוך שהוא מנהל חקירה עצמאית. במסגרת זו זימן הבנק את לוויטין לפגישה בסניף". לוויטין הגיע לפגישה, אך הבנק לא ערב את המשטרה בעניין ולאחר אותה הפגישה נעלמו עקבותיו.

השופט ציין שההתנהלות בחשבון הייתה אמורה "להדליק נורות מהבהבות אצל כל בנקאי סביר לכך שהחשבון מתנהל "ללא בעלים" כדוגמת חזרת דברי הדואר" וקבע שהבנק הפר את חובותיו "כבנקאי סביר האמון על כספי לקוחותיו".

בכר הדגיש בפסק הדין את החובה של הבנק לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו למניעת גניבת כספי לקוחות. "בראש ובראשונה עליו לעמוד על הפעלת נהליו באופן ראוי. נהלים אלה לו מולאו כנדרש היו מביאים את הבנק, ככל בנק סביר, למסקנה כי עליו לעצור כל פעילות בחשבון התובעת עד לבירור העברות המתבצעות בחשבון התובעת. הדבר חמור בעיני במיוחד לאור העובדה שעסקינן בעולים חדשים שאינם דוברי עברית ושאינם בהכרח מכירים את נהלי העבודה של הבנקים בישראל", נכתב בהחלטה.

בית המשפט חייב את הבנק לשאת בשני שליש מהנזקים שנגרמו לבני הזוג אקסלרוד, וקבע כי התנהלותם של בני הזוג בפרשה מהווה אשם תורם לנזקים שנגרמו. השופט בכר קבע כי "התנהלותה של התובעת אינה מעידה על התנהלות לקוח סביר של בנק. היא הפקידה בחשבונה חמש מיליון דולר, אך לא התעניינה כלל בנעשה בחשבונה גם כשהגיעה לביקור נוסף בארץ. בנוסף, היא מסרה כתובת שגויה, כך שלא יכלה לקבל דברי דואר ביחס לפעולות שנעשו בחשבונה. אילו התובעת נהגה כאדם סביר ובדקה אחת לתקופה מה נעשה בחשבון הבנק, יתכן והאירוע כולו או למצער חלקו לא היה בא לאוויר העולם, לא כך נהגה התובעת כאמור לאורך השנים". 

בנק מזרחי-טפחות חויב בתשלום 9,171,756 שקל בתוספת ריבית הצמדה מיום הגשת התביעה. בנוסף, הבנק חויב בהוצאות המשפט ובשכר טרחת עו"ד של התובעים בסך חצי מיליון שקל.

 

(ת"א 1327-09)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:11
קומיט וכל טופס במתנה