שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 7 שופטי העליון: לדון מחדש בייצוגית נגד הבנקים על תיאום שיעורי הריבית

חדשות

7 שופטי העליון: לדון מחדש בייצוגית נגד הבנקים על תיאום שיעורי הריבית, צילום: בנק הפועלים
7 שופטי העליון: לדון מחדש בייצוגית נגד הבנקים על תיאום שיעורי הריבית
31/07/2013, עו"ד אנה נודל

חמש שנים לאחר האישור במחוזי לדון בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד הבנקים הפועלים, לאומי ודיסקונט – הורה אמש הנשיא אשר גרוניס לבטל את פסק הדין ולדון בתיק מחדש, בעקבות החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים כי בין הבנקים התקיימו הסדרים כובלים

הרכב מורחב של שבעה שופטי בית המשפט העליון, בראשות הנשיא אשר גרוניס, הורה אתמול (א') לבית המשפט המחוזי לדון מחדש בבקשה לאישור התובענה הייצוגית נגד הבנקים הפועלים, לאומי ודיסקונט. ההרכב המורחב כלל לצד הנשיא גרוניס את השופטים עדנה ארבל, אליקים רובינשטיין, סלים ג'ובראן, חנן מלצר, יורם דנציגר ויצחק עמית.

בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר בשנת 2008 לנהל תביעה ייצוגית נגד שלושת הבנקים על תיאום שיעורי הריבית שנגבו מלקוחות בחשבונות מסוג מסוים. השופט נסים ישעיה אישר לנהל תובנעה ייצוגית נגד הבנקים על סמך הטענות להפרת חוק ההגבלים העסקיים ודחה את הטענות שהסתמכו על חוק הבנקאות.

בית המשפט קבע כי הבנקים שמרו בין השנים 1998-2005 על שיעור כמעט זהה בחמישה רכיבי האשראי השקלי. במסגרת הערעור לביהמ"ש העליון טענו הבנקים שלא הוכח כי אכן היה תיאום ביניהם בכל הנוגע לשיעורי הריבית הרלוונטיים. הבנקים טענו ששיעורי הריבית דומים ואולי אף זהים מכיוון ששוק הבנקאות בישראל הוא שוק אוליגופולי, כלומר שוק שיש בו מספר קטן של מתחרים עם חסמי כניסה גבוהים.

בשנת 2009 קבעה הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, רונית קן, כי בין חמישה בנקים ישראלים – ביניהם: לאומי, הפועלים ודיסקונט – התקיימו הסדרים כובלים בנוגע להעברת מידע באשר לעמלות מסוימות. קביעה זו ניתנה לאחר מתן פסק הדין בתובענה על ידי בית המשפט המחוזי. חמשת הבנקים הגישו עררים על ההחלטה של הממונה בפני בית הדין להגבלים עסקיים וטרם ניתנה החלטה בעררים אלה.

במהלך הדיונים בפני בית המשפט העליון עלתה השאלה האם הקביעה של הממונה על ההגבלים העסקיים יכולה לחזק את התשתית הראייתית נגד הבנקים ולהוות "דבר מה נוסף". בית המשפט העליון קבע כי "בנסיבות המתוארות, ובשל כך שייתכן כי לקביעתה של הממונה עשויה להיות השלכה משמעותית על אישורה של התובענה הייצוגית, איננו רואים מנוס מהחזרת ההליך לבית המשפט המחוזי לדיון מחודש בבקשת האישור".

בכך ביטל בית המשפט העליון את החלטת השופט המחוזי ישעיה בפרשה, והורה לבית המשפט המחוזי לדון מחדש בבקשת האישור, ואף לשמוע את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה. השופטים סייגו את הוראתם בכך ש"אין להבין מדברינו כי סבורים אנו כי הקביעה באשר לעמלות מסוימות מהווה אמנם דבר מה נוסף. גם אין להסיק מדברינו כי התובעת הייצוגית לא תוכל לסמוך את בקשת האישור על דבר מה נוסף אחר, אם יוכח".

יצוין כי בינתיים השופט שדן במחוזי, ניסים ישעיה, פרש לגמלאות. לאחרונה התפרסם השופט ישעיה בהתבטאות חריגה במהלך דיון על פיצוי נזיקי לנערה שנאנסה על רקע לאומני. בעקבות החלטת בית המשפט העליון בפרשה, נשיאת בית המשפט המחוזי בתל באביב, דבורה ברלינר, תמנה שופט אחר שידון בבקשה לאשר דיון בתובענה הייצוגית נגד הבנקים הגדולים.

 

(ע"א 3259/08)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:32
קומיט וכל טופס במתנה