שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > באיחור של עשרות שנים: הכנסת אישרה סיוע משפטי חינם לניצולי השואה

חדשות

באיחור של עשרות שנים: הכנסת אישרה סיוע משפטי חינם לניצולי השואה, צילום: ציפי לבני ודודו רותם, צילום דוברות הכנסת
באיחור של עשרות שנים: הכנסת אישרה סיוע משפטי חינם לניצולי השואה
30/07/2013, מערכת תקדין

יו"ר ועדת החוקה בכנסת ח"כ דודו רותם: "הגיע הזמן לסייע לניצולי השואה, לאחר שמדינת ישראל קיבלה במשך שנים כספים רבים מכספי הסיוע לניצולים". שרת המשפטים, ציפי לבני: "אין סיבה שניצולי השואה יעברו מסכת ביורוקרטית מייגעת וייפגשו עם 'מאכערים' למיניהם"

ניצולי שואת יהודי אירופה יקבלו מהיום סיוע משפטי חינם, ללא מבחני הכנסה, בכל הנוגע להליכים בבתי המשפט ובוועדות עררים (שאינן ועדות רפואיות). כך אישרה היום ועדת החוקה בכנסת הצעת חוק בקריאה שנייה ושלישית.

האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים מעניק סיוע משפטי בנושאים אזרחיים למבקשים מיעוטי יכולת כלכלית ובעלי מעמד סוציו-אקונומי נמוך. הסיוע המשפטי כולל ייעוץ משפטי וייצוג בפני ערכאות משפטיות, על ידי עורך דין במימון קופת המדינה. ברוב המקרים נבחנת גם יכולתו הכלכלית של מבקש הסיוע, כאשר מבקשי הסיוע שהכנסתם החודשית היא מעל לסכום של כ-6,000 שקל, לרוב אינם זכאים לסיוע משפטי במימון מהמדינה. ברם, במקרים שנקבעו בחוק, זכאי מבקש הסיוע, לסיוע משפטי בלא בחינה של מצבו הכלכלי.

הצעת החוק החדשה מבקשת להוסיף לזכאים לקבלת סיוע משפטי בלא בחינת מצבם הכלכלי, גם את מי שמבקשים לקבל סיוע בנוגע לזכויותיהם כניצולי שואה. בהצעת החוק מוצע כי כל אדם יהיה זכאי לקבלת ייעוץ ראשוני בקשר לזכויותיו להטבה בשל רדיפות הנאצים ועוזריהם, כך גם לגבי הטבות מכוחם של חוקים ונהלים שאינם בהכרח של מדינת ישראל.

בהמלצת הייעוץ המשפטי של ועדת החוקה בכנסת, הוועדה הוסיפה להצעת החוק גם סיוע משפטי כסיוע המוענק על ידי החברה לאיתור והשבת נכסים של נספי שואה. נציג משרד המשפטים, עו"ד שי סומך, אמר בדיוני ועדת החוקה כי הצעת החוק היא יוזמת החברה לאיתור והשבת נכסי השואה, שבעצם ביקשה להעניק סיוע משפטי חינם לאנשים המבקשים לתבוע אותם.

יו"ר הוועדה, ח"כ דודו רותם, אמר בדיון כי "הגיע הזמן לסייע לניצולי השואה, לאחר שמדינת ישראל קיבלה במשך שנים כספים רבים, כספי סיוע לניצולים".

לדברי יוזמת התיקון לחוק, שרת המשפטים ציפי לבני, "מטרת התיקון היא להביא למיצוי מרבי של זכויות ניצולי השואה, וזאת באמצעות מתן סיוע משפטי לניצולים בחינם. אין סיבה שניצולי שואה יעברו מסכת ביורוקרטיה מייגעת וייפגשו עם 'מאכערים' למיניהם – החוק יסייע לניצולי השואה לברר למצות את זכויותיהם ויקל, ולו במעט, על הקשיים עמם הם מתמודדים".

בהתאם למתווה החדש, יינתן לניצולים סיוע משפטי בשני מישורים: ייעוץ משפטי ראשוני וסיוע בהכנת הבקשה לתגמולים, שייעשה במסגרת מנגנון מיקור חוץ. וכן סיוע לניצולים שיקבלו דחייה, חלקית או מלאה, בהגשת ערר או ערעור על ההחלטה.

המפקחת הארצית על ניצולי השואה במשרד הרווחה, תמי מרוז, אמרה בדיון כי משרדה ינגיש את השירות לניצולי השואה בכל הארץ.

ועדת החוקה אישרה כאמור את הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית, וזו תועלה להצבעה במליאת הכנסת.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:208
קומיט וכל טופס במתנה