שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שנת מאסר לרמאי שהוציא 150 אלף שקלים מהקרן לחיילים משוחררים

חדשות

שנת מאסר לרמאי שהוציא 150 אלף שקלים מהקרן לחיילים משוחררים, צילום: חיילים. החמרת הנטל הביורוקרטי על חיילים נשואים
שנת מאסר לרמאי שהוציא 150 אלף שקלים מהקרן לחיילים משוחררים
18/07/2013, עו"ד לילך דניאל

צעיר שזייף תעודות זהות והציג עצמו כחייל משוחרר שהתחתן, שלשל לכיסו מעל 150 אלף שקלים בתוך חצי שנה. השופט אברהם הימן הביע סלידה מהרמאי והחמיר בעונשו בשל החמרת הנטל הביורוקרטי על חיילים נשואים למימוש פיקדונותיהם

בית משפט השלום בראשון לציון גזר היום שנת מאסר בפועל על יוהד כהן, לאחר שהודה והורשע על שיטה להוצאת כספים במרמה מהקרן לחיילים משוחררים. כהן גם חויב לפצות את הקרן הציבורית בסך של 134,365 אלף שקלים, וירשמו לחובתו שבעה חודשי מאסר על תנאי כדי שלא יחזור על מעלליו.

לפי חוק קליטת חיילים משוחררים, "חיילים משוחררים" משירות בצה"ל זכאים לקבל כספי פיקדון גם כאשר הם מתחתנים. השיטה שבה פעל כהן היתה זיוף תעודות זהות ונספחיהן, בהם נרשם כי בעל התעודה התחתן. כך הציג כהן את עצמו כחייל משוחרר בפני הקרן, וקיבל את כספי הפיקדונות בסך כולל של 158,973 שקלים. המעשים ביצע כהן במשך כחצי שנה, כמעט מדי חודש בחודשו.

הכבדת הנטל הביורוקרטי על החיילים

השופט אברהם הימן קבע בגזר הדין כי מסכת המעשים שאותם ביצע כהן היו חמורים ביותר ומעוררים סלידה, כמו כל עבירות המרמה במסגרתן משטה אדם באחרים. במקרה זה מצא בית המשפט חומרה יתרה בעובדה שדובר בהוצאת כספי ציבור במרמה, שכן אין צורך להכביר במילים שהקופה הציבורית היא דלילה, בייחוד בכל הנוגע לכספים המיועדים לאוכלוסיות שאותן רואה המדינה כבעלות-הגנה, דוגמת החיילים המשוחררים.

בית המשפט הדגיש כי בעוד בני גילם במקומות אחרים עושים למען עצמם רבות בגילאים אלו, ומתחילים לבנות קריירה מקצועית, השכלתית, חברתית או עסקית – החיילים המשוחררים בישראל משקיעים מזמנם, מרצם וכוחם למען החברה והמדינה, ומכאן הגמול הכספי שמצאה זו לנכון להעניק להם על שירותם בצה"ל.

פגיעה נוספת ממעשיו של כהן מצא השופט הימן מהאפשרות כי הדבר יוביל להכבדת הנטל הביורוקרטי שיוטל על החיילים המשוחררים שמבקשים לממש את זכאותם לכספים, כפועל יוצא מהצורך למנוע מרמאים מסוגו של כהן להתל במערכת. כך לדוגמה, יכול והמבקש לקבל מענק בשל נישואיו יידרש על ידי הרשות להתייצב עם אשתו, לעמוד בחקירות צולבות ובדרישות אינסופיות כדי להוכיח שהוא אכן חייל משוחרר שנישא נישואי אמת.

תחכום רב

בפרשה זו הדגיש השופט הימן כי מדובר במקרה החמור בהרבה לעומת מקרים דומים אחרים שנדונו בעבר, לאור ריבוי העבירות וסכומי הכסף שהוצאו במרמה, כמו גם התחכום הרב שבו נקט כהן כדי לממש את זממו. עם זאת, הבהיר השופט הימן כי אינו מתעלם מהנסיבות המקלות בפרשה זו, מעובדת היותו של כהן אדם צעיר וחסר הרשעות קודמות, אולם למרות זאת ולמרות ההזדהות עם עדותה של אימו כי מדובר ב"ילד טוב" שהסתבך – רף הענישה והאינטרס הציבורי מחייבים החמרה בעונש.

עוד התחשב בית המשפט לטובתו של כהן בהודאתו, שיש בה כדי להצביע על הפנמת המעשה האסור ועל חרטה, וכן לעובדה שכהן היה עצור תקופה מסוימת בפנמה.

 

(ת"פ 24877-06-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:134
קומיט וכל טופס במתנה