שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ייצוגית: משכתם מזומן מהבנקט וגבו מכם 4 שקלים? מגיע לכם החזר כספי

חדשות

ייצוגית: משכתם מזומן מהבנקט וגבו מכם 4 שקלים? מגיע לכם החזר כספי, צילום: צילום: יעקב
ייצוגית: משכתם מזומן מהבנקט וגבו מכם 4 שקלים? מגיע לכם החזר כספי
18/07/2013, עו"ד אנה נודל

תובענה ייצוגית ב-47 מיליון שקל הוגשה נגד ארבעה בנקים מהגדולים במדינה המתעשרים מגביית עמלה מהלקוחות בניגוד לדין על משיכות מזומנים בבנקטים אוטומטיים של חברת שב"א, שנמצאת בבעלותם

בבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית בסך כ-47.3 מיליון שקלים נגד חברת שירותי בנק אוטומטיים (שב"א) והבנקים הפועלים, לאומי, הבינלאומי הראשון ודיסקונט. חברת שירותי בנק אוטומטיים מפעילה בנקטים ברחבי הארץ וגובה בגין משיכת כספים עמלה בסך 4 שקלים.

החוק מחייב את הבנקים לשמור על תקרת עמלת משיכה בבנקטים המצויים בתוך הסניף או במרחק של עד 500 מטרים מסניפי הבנק, ומגביל את גובה עמלת המשיכה בבנקטים אלה עד למקסימום של 1.85 שקלים בלבד.

התובעים טוענים, באמצעות עורכי הדין דניאלה אברמוביץ ושראל כהן, כי ארבעת הבנקים הנתבעים "מסתירים מלקוחותיהם את העובדה כי הם בעלי המניות בחברת שירותי בנק אוטומטיים, וכי הם למעשה גוף אחד הנהנה מרווחים גבוהים ביותר". הבנקים הגדולים הם בעלי השליטה והרוח החיה והפועלת בחברת שב"א: בנק הפועלים מחזיק ב-34.5% מחברת שב"א, בנק לאומי מחזיק ב-42.2%, הבינלאומי ב-42.2% ודיסקונט ב-3.3% מהחברה.

עמלות בסכומי עתק

חלק מהבנקטים של חברת שב"א נמצאים במרחק של עד 500 מטרים מאחד הסניפים של הבנקים, ועדיין הלקוחות נאלצים לשלם עמלה של 4 שקלים בגין משיכת כספים. התובעים טוענים שהבנקים עושים שימוש פסול בשב"א "לשם גביית עמלה גבוהה מלקוחותיה ובניגוד לכל דין ובסכומים המגיעים לכדי סכומי עתק".

כך למשל, במגדלי עזריאלי קיים בנקט המופעל על-ידי שב"א במרחק 70 מטרים מסניף בנק הפועלים. הבנקט של שב"א במרכז ויצמן שבתל אביב נמצא במרחקים שונים של בין 150 ל-400 מטרים ממספר סניפי ארבעת הבנקים. בנקטים של שב"א נמצאים במרחק הקטן מ-500 מטרים מסניפי הבנקים במקומות נוספים בתל אביב, ראשון לציון, אשדוד, הרצליה, נתניה, כפר סבא ופתח תקווה.

התובעים טוענים שהבנקים "מטעים במכוון את לקוחותיהם, מסווים את זהותם האמיתית תוך שימוש בלתי סביר ובלתי הולם, בלשון המעטה, בהתאגדות שירותי בנק אוטומטיים כתאגיד נפרד ועצמאי".

בכתב התביעה נכתב כי ארבעת הבנקים הנתבעים אשר מחזיקים במלוא המניות בחברת שב"א "עוקפים באופן פסול את הוראות החוק החלות עליהם", וגובים "עמלה גבוהה באופן ניכר מזו המותרת להם על-פי דין".

כ-285 בנקטים – שליש מהם קרובים לבנקים

התובעים טוענים עוד כי "הכספים נגבים מהציבור תוך הפרת הוראות דין, הפרת הסכמים, הפרת הוראות חקוקות, בהטעיה מכוונת ותוך הסתרת פרטים מהותיים מהצרכן, בחוסר תום לב קיצוני ומעשי הבנקים עולים כדי עושק, גזל, תרמית ועשיית עושר ולא במשפט".

ארבעת התובעים שהם לקוחות של הבנקים הנתבעים – מאיר נוסבאום, אורי צור, דניאל אומנסקי, מיטל הלפרן – מבקשים לייצג בתובענה קבוצה של "כלל הלקוחות שהשתמשו במכשירי בנק אוטומטיים המופעלים על ידי שירותי בנק אוטומטיים ושחויבו בידיה בעמלה הגבוהה מהעמלה המותרת לגבותה על-ידי הבנקים".

להערכת התובעים, חברת שב"א מפעילה כ-285 בנקטים מתוכם 74 בנקטים ממוקמים במרחק שאינו עולה על 500 מטרים מסניפי הבנקים. התובעים מאמידים את הנזק שנגרם לקבוצה בסך כ-47.3 מיליון שקלים, שכן לפי חישובם במכשירים האוטומטיים למשיכת מזומנים שמפעילה חברת שב"א מתבצעות כ-3,000 משיכות בחודש, ובשנה אחת בסך הכול 36 אלף משיכות ממכשיר אוטומטי למשיכת מזומנים אחד. כך שבכל המכשירים האוטומטיים מתבצעות כ-10 מיליון ו-260 אלף משיכות כספים בשנה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:225
קומיט וכל טופס במתנה