שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פלאפון יצאה בזול: תתרום רק 291 אלף שקלים לעמותות במקום 28 מיליון שקל ללקוחות

חדשות

פלאפון יצאה בזול: תתרום רק 291 אלף שקלים לעמותות במקום 28 מיליון שקל ללקוחות, צילום: צילום: Ori
פלאפון יצאה בזול: תתרום רק 291 אלף שקלים לעמותות במקום 28 מיליון שקל ללקוחות
17/07/2013, עו"ד אנה נודל

חברת הסלולר הגיעה להסדר פשרה חלקי בתובענה ייצוגית בסך של 28 מיליון שקלים שהוגשה נגדה על פרסומת "שיר בהמתנה" שהשמיעה ללא הסכמת הלקוחות. ב"כ התובעת לתקדין: נערער על אלמנט העושר

בית המשפט המחוזי מרכז בלוד אישר את הסדר הפשרה בתביעה ייצוגית שנוהלה נגד חברת הסלולר פלאפון בפרשת השירות "שיר בהמתנה". במסגרת ההסדר, פלאפון תתרום רק 291 אלף שקלים לשורה של עמותות שעוסקות במטרות ציבוריות: "לתת", "צימאון", "בית השנטי", "פעמונים", ובית החולים "שערי צדק" בירושלים (מחלקת הפריה חוץ-גופית).

השירות "שיר בהמתנה" מחליף את צליל החיוג הרגיל ששומע המתקשר בשיר או מלל שנבחר על-ידי הלקוח. פלאפון גבתה עבור השירות דמי שימוש חודשיים, בסך 6.93 שקלים.

התובעת הייצוגית, מיכל גלזר, טענה כי החל מאפריל 2008 פלאפון התחילה להשמיע למתקשרים בנוסף לצליל ההמתנה את ההודעה הבאה, בעברית ובערבית: "אוהבים את השיר? לחצו פעמיים על מקש כוכבית והוא אצלכם בפלאפון. השירות בתשלום". לטענת גלזר, באמצעות עו"ד אסף שילה, השמעת ההודעה השיווקית מפקיעה חלק מזמן השירות של שיר בהמתנה ללא הסכמת המנויים.

"פלאפון עשתה עושר ולא במשפט בכך שגייסה מנויים נוספים לשירות על-ידי הפרסומת שהושמעה על חשבון המנויים המוקדמים", נכתב בבקשה לאישור תובענה ייצוגית. התובעת ביקשה לפצות את הלקוחות עבור הפרת ההסכם עמם, ולקבל את רווחי החברה שהתקבלו מהשמעת ההודעה, בסך הנאמד על כ-28 מיליון שקלים.

פלאפון טענה בתגובה כי ההודעה הושמעה ב-1% מכלל השיחות הנכנסות למנויי השירות, וכי הנזק המקסימלי שנגרם ללקוחות עומד על כ-153 אלף שקלים בלבד. עם זאת, לקוחות שהצטרפו לשירות בעקבות שמיעת ההודעה אינם זכאים לפיצוי, והוסכם בין הצדדים כי אלו מהווים 30% מחברי הקבוצה הרלוונטית.

השופטת אסתר שטמר אישרה את ניהול התובענה הייצוגית נגד פלאפון, לאחר שמצאה כי לפי הנתונים שהובאו מספר המנויים שהצטרפו לשירות בעקבות ההודעה הוא 57,355.2, בעוד שמספר המנויים כולם עמד על חצי מיליון לקוחות. השופטת שטמר קבעה כי "המנויים רשאים היו לצפות ולקבל תמורה מלאה לכספם וניתן להניח כי לא ציפו לשמש מקור למימון הפרסומים של פלאפון". בהחלטתה לאשר את הסדר הפשרה, פסקה השופטת שטמר כי "בהתחשב בכך שפלאפון חדלה ממשלוח ההודעה רק לאחר שאושרה בקשת האישור ובכך שההסדר מניב תועלת לציבור בדרך של מתן תרומה – מצאתי לנכון לאשרם".

באשר להיקף הנזק שנגרם לציבור פסק בית המשפט כי "הנזק שנגרם לחברי הקבוצה אכן אינו גדול, כפי שהסכימו הצדדים, וקיים קושי לייחס את סכומי הנזק לכל אחד ואחד מן המנויים על השירות. ההסדר מאפשר פיצוי לציבור בדרך של מתן תרומה, מבלי צורך להיזקק לבחינת זהות הנפגע ושווי הפגיעה".

בשלב זה של ההתדיינות המשפטית, הגיעו הצדדים להסדר פשרה, במסגרתו פלאפון תתרום רק 291 אלף שקלים לשורה של עמותות שעוסקות במטרות ציבוריות: "צימאון", "בית השנטי", "פעמונים", ביה"ח שערי צדק בירושלים – מחלקת הפריה חוץ-גופית ולעמותת "לתת".

לתובעת הייצוגית גלזר נפסק גמול של 20 אלף שקלים, ושכר טרחת עו"ד בסך 60 אלף שקלים.

עוה"ד שילה: נערער על התעשרות פלאפון

לדברי ב"כ התובעת, עו"ד אסף שילה, בשיחה עם תקדין, "בכוונתנו לערער על החלטת האישור של בית המשפט המחוזי בסוגיית אלמנט העושר במסגרת העילה שאושרה שהיא עשיית עושר ולא במשפט. טענתנו היא שאלמנט העושר כולל לא רק את הזמן שנגזל מהלקוחות אלא גם את המכירות שביצעה פלאפון כתוצאה מאותה הודעה פסולה שהושמעה במהלך השמעת השיר".  

 

(ת"צ 34556-04-10)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:212
קומיט וכל טופס במתנה