שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצית פיצרייה שבה עבד – יכלא לשנתיים וחצי ויפצה הנפגעים ב-8,000 שקלים

חדשות

הצית פיצרייה שבה עבד – יכלא לשנתיים וחצי ויפצה הנפגעים ב-8,000 שקלים, צילום: פיצות נאפות, צילום: Claus Ableiter
הצית פיצרייה שבה עבד – יכלא לשנתיים וחצי ויפצה הנפגעים ב-8,000 שקלים
16/07/2013, עו"ד לילך דניאל

דניאל עון נטל את החוק לידיו כשהצית את "ד"ר פיצה" בחיפה לאחר שהסתכסך עם מעסיקיו בפיצרייה. השופט אמיר טובי קבע: "מדובר בנסיבות חמורות, ורק בנס לא אירעו פגיעות בנפש"

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר 30 חודשי מאסר בפועל על דניאל עון, בן 43 ואב לשני ילדים, שעבד בפיצרייה בחיפה, לאחר שהודה והורשע בכך שהצית את העסק לאחר שעבודתו שם הסתיימה על רקע סכסוך עם מעסיקיו. ההצתה אירעה עת שהו במקום בעל העסק ושלושה עובדים. בית המשפט קבע כי מדובר בנסיבות חמורות, וכי רק בנס לא אירעו פגיעות בנפש. נוסף לעונש המאסר בפועל, נגזרו על הנאשם מאסר על תנאי והוא חויב לפצות את ארבעת המתלוננים בסך 2,000 ₪ לכל אחד.

עון עבד בפיצרייה בשם "ד"ר פיצה" בחיפה במשך שנתיים, אולם עבודתו הסתיימה על רקע סכסוך שנתגלע בינו לבין מעסיקיו. בהמשך לכך, גמלה בליבו של עון ההחלטה להצית את בית העסק, בכוונה לפגוע בעובדי המקום ולגרום נזק. הוא הצטייד בשלושה בקבוקים שהכילו דלק, ובאחד הבקרים נכנס לבית העסק שעה שנכחו במקום בעל בית העסק ומספר עובדים. עון שפך את תוכן הבקבוקים על הדלפק ולכיוונם של המתלוננים שעמדו מאחוריו תוך שהוא מאיים כי ישרוף ויהרוג אותם. לאחר מכן הצית את הדלק בעזרת המצת ונמלט מהמקום בעוד השריפה מתפשטת בבית העסק.

השופט אמיר טובי ציין בגזר הדין כי העבירה שבה הורשע עון היא מהחמורות שבספר החוקים, כפי שמעיד גם העונש הקבוע בצידה – 20 שנות מאסר. בגזר הדין הובהר כי חומרת עבירת ההצתה נובעת לא רק מהסכנה האינהרנטית הטבועה בה, אלא גם בשל המסר העברייני האלים העולה ממנה, שיש בו כדי להטיל אימה ולפגוע בתחושת הביטחון האישי של הציבור. לפיכך, על פי רוב תגרור עבירת ההצתה ענישה מוחשית של מאסר מאחורי סורג ובריח, גם מקום בו מדובר בנאשמים צעירים חסרי עבר פלילי. לדעת השופט טובי, למרות שהיו מקרים שבהם סטה בית המשפט ממדיניות ענישה זו, היה מדובר בנסיבות מיוחדות שאינן מתקיימות במקרה דנן.

לא זו אף זו, אף קיימות נסיבות המצדיקות החמרה יתרה עם עון לאור התכנון המוקדם להצתה כאשר הצטייד בבקבוקי דלק, כמות הדלק ששפך, ובעיקר העובדה שהצית את בית העסק כשבמקום שהו עובדים, ועוד שפך את החומר הדליק ממש בקרבתם. השופט טובי ציין כי המרחק בין הנזק לרכוש שנגרם בפועל לבין פגיעה בחיי אדם היה קטן עד מאוד, ורק בדרך נס לא נפגע איש מהעובדים.

כמו כן, נקבע כי העובדה שעון ראה להצית את המקום בקרבת חבריו לעבודה תוך התעלמות מהפוטנציאל הפוגעני החמור שבמעשיו, מחייבת ענישה מחמירה. בהתחשב בנסיבות החמורות של ביצוע העבירה, ובשים לב למדיניות הענישה הנהוגה בפסיקה, קבע בית המשפט כי מתחם הענישה הראוי עומד על בין שנתיים לארבע שנות מאסר בפועל. בקביעת העונש בתוך מתחם זה, התחשב בית המשפט לחומרה בתסקיר שירות המבחן ממנו עלה חוסר מודעותו של עון לבעייתיות שבהתנהלותו, וכן את ההערכה כי המסוכנות הנשקפת ממנו להישנות מעשים דומים בעתיד היא במדרג בינוני.

לטובת הנאשם ראה בית המשפט למנות את הודייתו בשלב מוקדם של הדיון ובטרם נשמעו הראיות בתיק, אשר הביאה לחסכון בזמן שיפוטי וגילמה בחובה גם נטילת אחריות, חרטה וצער על המעשים. עוד הביא השופט טובי בחשבון את העובדה שעברו של עון אינו מכביד, וכי עד היום שמר למעשה על אורח חיים נורמטיבי. לכן השית בית המשפט על מצית הפיצרייה מאסר בפועל למשך 30 חודשים, שנה וחצי מאסר על תנאי ופיצוי בסך 2,000 שקלים לכל אחד מארבעת המתלוננים ששהו בבית העסק במהלך הצתתו (8,000 שקלים). בהתחשב במצבו הכלכלי הדחוק של עון ונסיבותיו, לא ראה בית המשפט לנכון להשית עליו קנס.

 

(ת"פ 48430-01-13)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:166
קומיט וכל טופס במתנה