שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מדד הביורוקרטיה: בתי המשפט שוב במקום האחרון בשירות

חדשות

מדד הביורוקרטיה: בתי המשפט שוב במקום האחרון בשירות, צילום: בית המשפט העליון, צילום: שפרה לויתן
מדד הביורוקרטיה: בתי המשפט שוב במקום האחרון בשירות
14/07/2013, מערכת תקדין

מדד איגוד לשכות המסחר: כ-47% מבעלי העסקים מלינים על הביורוקרטיה במערכת בתי המשפט הפוגעת במידה רבה מאוד בעסקיהם ברבעון השני ל-2013, לעומת 41% ברבעון הקודם

קרוב ל-38% מבעלי העסקים בישראל סבורים כי הביורוקרטיה במשרדי הממשלה פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם. מדובר בעלייה בשיעור של כ-3% בדיווח, שחלה ברבעון השני לשנת 2013. הבירוקרטיה במערכת בתי המשפט ובמשרדי הבריאות והפנים הכי פוגעת בעסקים, ונתונים אלו עקביים עם נתוני הרבעון הקודם. כך עולה מסיכום הרבעון השני לשנת 2013 של מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ "השביל שלך להצלחה" וקבוצת גיאוקרטוגרפיה.

לפי נתוני המדד, כ-47% מבעלי העסקים סבורים כי הביורוקרטיה במערכת בתי המשפט פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם (לעומת 41% ברבעון הקודם), 43% סבורים כי הביורוקרטיה במשרד הבריאות פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם (לעומת 40% ברבעון הקודם), 40% סבורים כי הביורוקרטיה במשרד הפנים פוגעת בהם (לעומת 37% ברבעון קודם).

36% מאנשי העסקים הלינו על משרד האוצר (מדובר בירידה של 2% לעומת הרבעון הקודם), 33% מבעלי העסקים טענו לפגיעה על ידי משרד התמ"ת/כלכלה (לעומת 30% רבעון קודם), 33% מבעלי העסקים בישראל סבורים כי הבירוקרטיה בבטל"א פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם (בדומה לרבעון קודם), ו-30% מבעלי העסקים בישראל הלינו נגד משרד התחבורה (לעומת 27% ברבעון הקודם).

לדברי שי חיון, מנכ"ל SQ "מדד הביורוקרטיה שמודד את השירות שמספקים משרדי הממשלה לעסקים נושק לציון 7, אחרי שנים שהוא חג  סביב ציון המדד 6.5. זהו אכן שיפור מעודד אך עדיין ארוכה הדרך להגיע לרמה המצופה, הרמה שאותם עסקים שפונים לקבלת שירות במשרדי הממשלה מספקים ללקוחות שלהם". חיון הוסיף כי "מבדיקות SQ שנערכו בעשרות חברות מובילות במרבית הענפים במגזר העסקי עולה כי מדד השירות המשוקלל (מקביל למדד הביורוקרטיה) עמד ב- 2012 על 8.44. נתון זה משקף שיפור משמעותי לעומת ציון של 8.2 בשנת 2008, אך משקף ירידה לעומת השיא של 8.6 שאפיין את 2011".

מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים – הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר (רשות המסים), הכלכלה (התמ"ת), המוסד לביטוח לאומי ומערכת בתי המשפט. המדד מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים, כמו: הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.

מי המשרד הכי ביורוקרטי? 

1.   במקום הראשון, הגוף הממשלתי הנוח ביותר למגזר העסקי הוא משרד התחבורה (7.23) תחת המנכ"ל עוזי יצחקי. המשרד שומר על התואר "המשרד הנוח לעסקים" שנה שלמה ברציפות, החל מהרבעון השני ב-2012. לאורך זמן נראה כי משרד זה הפנים את ביקורתו של המגזר העסקי ופועל להשגת שיפור. ברבעון הראשון של 2013 המשרד הציג ציון מדד מרשים 7.44 והיה בפער מהמקום השני (משרד הכלכלה עם ציון 7.17), ברבעון זה הפער הצטמצם.

2.   במקום השני נמצא משרד הכלכלה, תחת המנכ"ל עמית לנג (7.20), ששומר על יציבות בציון המדד ובמדרוג המשרדים (ברבעון קודם דורג במקום שני עם ציון מדד 7.17). ברבעונים הראשונים של 2013 המשרד מציג שיפור זאת לאחר שבמחצית השנייה של 2012 הציג ירידה בשירות מתחת לציון 7 שאפיין אותו. יש לקוות כי המשרד ישכיל לשמר ואף לשפר את השירות לעסקים.

3.   במקום השלישי משרד הבריאות שמנכ"לו רוני גמזו עם ציון מדד של 7.15. המשרד מציג עליה בשירות לאחר תקופה של מגמה מעורבת בה לא הצליח לשפר את השירות. המשרד עשה את השיפור המשמעותי ביותר ברבעון הנוכחי (עלה מ-6.78 ברבעון קודם) וקפץ מהמקום החמישי למקום השלישי.

4.   במקום הרביעי משרד הפנים שמנכ"לו יגאל צרפתי (7.07) – ברבעונים האחרונים המשרד מציג עליה הדרגתית בשירות, לראשונה מאז רבעון 1 2011 ציון המדד של המשרד חוצה את רף ה-7.

5.   במקום החמישי ובצמוד למקום הרביעי נמצא הביטוח הלאומי שמנכ"לו שלמה מור יוסף עם ציון מדד של 7.06. לאורך שנת 2012 המשרד הציג ירידה הדרגתית מתמשכת, נראה כי שנת 2013 נפתחת בכיוונים של שיפור.

6.   במקום השישי נמצא משרד האוצר שמנ"כליתו היא יעל אנדורן, עם ציון מדד של 6.72. בשנת 2012 המשרד הציג מגמה מעורבת בשירות ונע סביב הממוצע הכללי של המדד. במחצית הראשונה של 2013 יציבות בשירות שמעניק המשרד לעסקים.

7.   במקום השביעי והאחרון נמצאת מערכת בתי המשפט, שמנהלה כיום הוא השופט בדימוס מיכאל שפיצר, עם ציון מדד של 6.34. הבירוקרטיה במערכת בתי המשפט ממשיכה להטריד את בעלי העסקים והם אינם מרוצים מהשירות במשרד. מערכת בתי המשפט נכנסה למדד בתחילת 2011 וזה הרבעון העשירי של מדידה.

יצוין כי ברבעון השני לשנת 2013 בעלי העסקים ממשיכים להלין על זמני תהליכי הטיפול בפניותיהם וזמינות נותני השירות במשרדי הממשלה. בביטוח לאומי, משרד האוצר ומשרד הפנים זמינות נציגי המשרד מהווה את הפרמטר המעכב של המשרד. במשרד הבריאות, התחבורה, הכלכלה (התמ"ת) ומערכת בתי המשפט חוסר שביעות הרצון בולט בזמני התהליכים. בולטת לטובה שביעות הרצון מזמינות נציגי משרד התחבורה.

בזבוז זמן כרוני

"מדד הביורוקרטיה" של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ, מגלה כי נושא הסחבת וזמן הטיפול הם גורם הביורוקרטיה העיקרי. להערכת העסקים - הזמן הסביר הממוצע לטיפול בפנייה הינו כשלושה שבועות וחצי (3.64), בעוד שזמן הטיפול בפועל עומד על כעשרה שבועות (10.4). נתוני המדד מעלים כי לאורך זמן הגורם המתהדר בתואר מבזבז הזמן הגבוה ביותר הינה מערכת בתי המשפט עם זמן שיא של כמעט 27 שבועות (מעל חצי שנה) לטיפול בעסקים הפונים אליה. לשם השוואה, במגזר העסקי סבורים כי זמן הטיפול בעסקים צריך לארוך פחות משלושה חודשים (עד 11 שבועות).

לעומת זאת, בפניה למוסד לביטוח הלאומי דווקא רואים שיפור בזמני התהליכים. ברבעון הקודם נראה הפער הגדול ביותר בין זמן הטיפול בפועל לזמן הסביר, פער של פי 7.24 שבועות. ואילו ברבעון הנוכחי, בעלי העסקים מדווחים על זמני טיפול האורכים כחודשיים (7.88 שבועות), בעוד הזמן הסביר בעיניהם עומד על כשבועיים וחצי (2.59  שבועות).

"צמצום הבירוקרטיה תתרום לצמיחה"

"אין ספק שחל שינוי במודעותן של רשויות השלטון במדינה", אומר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. "ההכרה שצמצום הבירוקרטיה תתרום לצמיחה ללא תוספת תקציבית ואף תחסוך כספי מדינה, מחלחלת בחשיבה של מקבלי ההחלטות והחלטת הממשלה לייעול המגזר הציבורי מעידה על כך. יחד עם זאת אני סבור כי יש להטיל אחריות אישית וישירה על המנכ"לים של כל משרדי הממשלה על שיפור המערכת הבירוקרטית במשרדם. אחריות זו תעניק תנופה להישגים נוספים".

עוה"ד לין מוסיף כי "אחריות זו צריכה להיות מובנית במהות התפקיד של המנכ"לים ואת הישגיהם יש לשפוט במידה רבה על פי מבחן זה. בעוד שהשרים אמורים לעצב את המדיניות, המנכ"לים צריכים לעסוק בייעול המנהל והאפקטיביות שלו. הורדת מפלס הבירוקרטיה היא מהיעדים החשובים של כל משרד בישראל".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:4
קומיט וכל טופס במתנה