שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ראש מח"ש: מתוך 2,000 תלונות נגד שוטרים ב-2012 – רק 100 הועמדו לדין

חדשות

ראש מח"ש: מתוך 2,000 תלונות נגד שוטרים ב-2012 – רק 100 הועמדו לדין , צילום: צילום: דוברות הכנסת
ראש מח"ש: מתוך 2,000 תלונות נגד שוטרים ב-2012 – רק 100 הועמדו לדין
10/07/2013, עו"ד אורי ישראל פז

כך נחשף בדיון שנערך בוועדת חוקה בכנסת בשל הנחיית פרקליט המדינה משה לדור המסרסת את הליכי העמדה לדין של שוטרים אלימים. כ-80% מהתיקים נסגרו מהעילות השונות, ביניהן העילה המוזרה של "חוסר עניין לציבור". לדור מתגונן: "אין מערכת שאין בה תקלות"

בשנת 2012 נחקרו באזהרה מעל 1,000 שוטרים במשטרת ישראל, מתוך כ-2,000 תלונות שהוגשו למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). כך עולה מהנתונים שהציג אתמול ראש המחלקה לחקירות שוטרים, עו"ד אורי כרמל, בדיון טעון שנערך בוועדת החוקה בכנסת. רק 100 שוטרים, המהווים 20% מכלל התלונות, הועמדו לדין פלילי או משמעתי, וכ-80% מהתיקים נסגרו, מהם: 21% מהתיקים נסגרו בעילה של "חוסר אשמה", 15% נסגרו בעילה של "חוסר עניין ציבורי", ואילו 42% מהתיקים נסגרו מ"חוסר ראיות".

"מיעד שהצבנו לעצמנו של 58%, הגענו ל-56% של מיצוי חקירה-הגעה לחקר האמת", הצהיר עוה"ד כרמל בדיון בוועדת החוקה, שהתכנסה במיוחד כיד לדון בהנחיית פרקליט המדינה עו"ד משה לדור בנוגע למדיניות הפרקליטות בתיקי חקירה שבהם חשוד בביצוע עבירה כלפי שוטר, מתלונן נגד השוטר על שימוש בכוח לרעה מצד השוטר. 

הנחיית פרקליט המדינה נועדה ביסודה לאפשר תיאום בין רשויות האכיפה, כדי למנוע התנהלות של שני הליכי חקירה מקבילים ברשויות אכיפה שונות – דבר שעלול להביא להחלטות שיפוטיות סותרות. וכן למנוע שימוש לרעה בהליכי הגשת תלונה נגד שוטרים למחלקה לחקירת שוטרים.

הדיון בוועדה נערך לבקשת חברי הכנסת אורית סטרוק, יריב לוין ואורי מקלב. לדברי חברי הכנסת, ההנחיה מתעדפת באופן ברור ומפלה את תלונת השוטר על פני תלונת האזרח, מתוך מגמה ברורה וכתובה "למנוע שימוש לרעה בהליכי חקירת מח"ש נגד שוטרים", ומבלי להתייחס כלל לצורך ההפוך: למנוע שימוש לרעה בהליכי מעצר והעמדה לדין כנגד אזרחים".

החצר האחורית של המשטרה

עוד טוענים חברי הכנסת, כי "בפועל, ההנחיה סוללת עבור השוטר מסלול מהיר ובטוח להתחמק מאימת הדין באמצעות מעצרו של האזרח והגשת כתב אישום נגדו בהליך מהיר".

"חקירת השוטרים נעשית על בסיס עדויות חבריו השוטרים בלבד", אמרה בדיון ח"כ סטרוק. "יש סיכוי סביר שהמשטרה תתפור תיק לאזרח". ואילו חה"כ מקלב הוסיף ואמר כי "במקום לפעול נגד 'העשבים השוטים', המשטרה מגנה ומכסה על פשעי השוטרים האלימים. בהפגנות שנערכות בשבת אין תיעוד, והשוטרים מרשים לעצמם להפעיל אלימות". לדבריו, "נחשפה פה החצר האחורית של המשטרה".

חה"כ יריב לוין הלין בדיון: "אינני מבין את הקשר בין שתי החקירות, של האזרח ושל השוטר. למה אין אפשרות לנהל הליך מקביל ומהיר?". ואילו חה"כ מירב מיכאלי אמרה ש"לא בכדי, מסקר שפורסם לאחרונה עולה כי רמת אימון הציבור במשטרה, נמוכה במיוחד".

לדור מתגונן: "אין מערכת שאין בה תקלות"

פרקליט המדינה, עו"ד משה לדור, אמר מנגד כי "אלימות השוטרים פחתה, בין השאר כתוצאה מהפעילות שלנו. מח"ש בתהליך התאזרחות באופן שבקרוב לא יכהנו בה שוטרים". לדבריו, "אין מערכת שאין בה תקלות". עם זאת, לדור הודה כי במרבית מדינות העולם, אין הנחיה דומה להנחיה הבעייתית שהוציא מתחת ידיו.

אולם לדור סבור כי ההנחיה דווקא מקנה עדיפות לתלונת אזרח על פני תלונת השוטר. ח"כ עדי קול ביקשה מלדור להתייחס לפרשת האסיר החשאי Y, כפי שנחשף מהיתר פרסום הפרוטוקולים של הדיונים המשפטיים שנערכו בפני נשיאת בית משפט השלום בראשון-לציון, השופטת דפנה בלטמן-קדראי, בפרשת האסיר X ׁ (בן זיגייר ז"ל), אולם פרקליט המדינה סירב להגיב.

"אנחנו מכירים תופעות של אלימות שוטרים ותופעת אי-אמירת אמת של שוטרים", הודה בדיון ראש מח"ש עוה"ד כרמל. "אנחנו לא מהססים לבצע האזנות סתר כשיש צורך". עם זאת אמר כרמל כי "אנחנו עיוורים לשאלה מי נופל קורבן לאלימות שוטרים. הפעלת כוח יתר שלנו, עלולה בקלות לסרס את המשטרה". במענה לשאלת חה"כ מקלב בדיון, אמר עוה"ד כרמל כי "לאור התגברות התלונות, התחלנו בפעילות סמויה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:31
קומיט וכל טופס במתנה