שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ראש עיריית טירה לשעבר חליל קאסם הורשע במספר פרשיות שוחד וביצוע מעשה מגונה

חדשות

ראש עיריית טירה לשעבר חליל קאסם הורשע במספר פרשיות שוחד וביצוע מעשה מגונה, צילום: צילום:istock
ראש עיריית טירה לשעבר חליל קאסם הורשע במספר פרשיות שוחד וביצוע מעשה מגונה
09/07/2013, עו"ד אנה נודל

השופט מיכאל קרשן: "התנהגותו על דוכן העדים לא עוררה בי אמון. הנאשם שינה גרסתו בהתאם לצרכיו המשתנים, הסתבך בסתירות אינספור, ומסר דברים שעמדו בסתירה לראיות אובייקטיביות"

בית משפט השלום בכפר סבא הרשיע אתמול (ב') את חליל קאסם, ראש עיריית טירה לשעבר במספר פרשיות שוחד. קאסם שימש כראש עיריית טירה בשתי קדנציות רצופות בין השנים 1998 ל-2008. 

השופט מיכאל קרשן הרשיע את קאסם בפסק דין, המשתרע על פני 156 עמודים, בעבירות של בקשת שוחד, לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, עבירות על חוק התכנון והבניה וכן בביצוע מעשה מגונה. 

לפי האישום הראשון, קאסם ביקש שוחד מקבלן החשמל פואד בלעום שביצע עבודות עבור עיריית טירה. הקבלן התקשה לגבות מעיריית טירה את התשלום בגין העבודות שביצע. לטענת הפרקליטות, קאסם נפגש עם בלעום בבית קפה בכפר סבא ובמעמד תשלום החוב של העירייה ביקש מהקבלן "לסדר לו" 20 אלף שקלים. בנוסף, קאסם הציע לקבלן חוזה לתחזוקה שוטפת של מאור הרחובות בעירייה תמורת שכר חודשי של 20 אלף שקלים וביקש מבלעום להפריש לו 5,000 שקלים מהסכום הזה.

בית המשפט קיבל את הגרסאות של עדי התביעה והרשיע את קאסם במסגרת אישום זה בעבירה של בקשת שוחד. במסגרת אישום אחר, קאסם הורשע בכך שביקש לקבל שוחד מיזמי הפאואר סנטר בטירה בתמורה לקידום אישור התוכניות. 

אישום נוסף ייחס לקאסם מעשי שוחד והפרת אמונים בקשר עם שרשרת עסקאות למכר מקרקעין של חברת 'מהדרין'. מדובר בקרקע בכניסה דרומית ל טירה המתחלקת לשני חלקים, קטן וגדול. מהכרעת הדין עולה כי קאסם ויזם הנדל"ן רוני יעקב דאגו להפחית את המחיר לדונם של השטח הקטן, כך שההנחה הועמסה על המחיר לדונם של השטח הגדול. השטח הקטן נרכש על-ידי גיסו של ראש העיר. בתמורה לקבלת ההנחה דאג קאסם לקדם את שינוי ייעוד הקרקע, במסגרת תפקידו כיו"ר הועדה המקומית לתכנון ובניה טירה. בית המשפט הרשיע את קאסם במסגרת אישום זה בעבירות של קבלת שוחד, מרמה, הפרת אמונים ועבירות תכנון.

לפי אישום נוסף, ראש עיריית טירה הציע שוחד למנהל אגף תאום ובקרה במשרד ראש הממשלה כדי שיסייע בהסרת חסמים בירוקרטיים בנושא תשתיות ובינוי. מהכרעת הדין עולה כי קאסם פנה למנהל האגף ואמר לו "תן לנו לתת לך תמורה בעד הסיוע שאתה נותן לעיר". במסגרת אישום זה בית המשפט הרשיע את קאסם בעבירת הצעת שוחד.  

עוד עולה מהכרעת הדין כי קאסם סייע לעופרה לבנה ששימשה כמנהלת האגף לתוכניות מתאר ארציות במנהל התכנון במשרד הפנים להתמנות לתפקיד מתכננת המחוז. ראש עיריית טירה התקשר לכמה גורמים פוליטיים כדי לקדם את מועמדותה במכרז לתפקיד. לאחר מינויה, קאסם העניק לה שעון יד כמתנה על טיפולה בעיר טירה. בית המשפט הרשיע את קאסם במתן שוחד, אך זיכה אותו מעבירות מרמה והפרת אמונים.

לצד האישומים בשוחד, קאסם גם הורשע בביצוע מעשה מגונה באחת העובדות במשרדו של רוני יעקב, יזם נדל"ן שהיה יד ימינו של ראש העיר. בית המשפט זיכה את קאסם מעבירה של הטרדת עד שיוחסה לו. 

השופט קרשן כתב בהחלטתו כי "התנהגות הנאשם על דוכן העדים לא עוררה בי אמון. הנאשם שינה גרסתו בהתאם לצרכיו המשתנים, הסתבך בסתירות אינספור, ומסר דברים שעמדו בסתירה לראיות אובייקטיביות. ככלל לא נתתי אמון בגרסאות שמסר הנאשם". 

עוד ציין השופט קרשן כי קאסם לא שיתף פעולה עם המשטרה במהלך החקירה, ודחה את הסבריו לסיבה בעטיה הוא בחר שלא לשתף פעולה בחקירה. "כתוצאה מהתנהגותו בחקירה לא נשמעה גרסת הנאשם בסוגיות רבות העומדות על הפרק, והיא נותרה 'גרסה כבושה'. כיוון שלא ניתן הסבר סביר לכבישת גרסת הנאשם, ראוי להתייחס בחשדנות לגרסאות שבחר להציג לראשונה בבית המשפט ולקבוע כי משקלן מועט", כתב השופט קרשן בפסק דינו.

 

(ת"פ 30737-09-10)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:172
קומיט וכל טופס במתנה