שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תשלומי הורים בבתי הספר – מהפכות קורות גם אצלנו

חדשות

תשלומי הורים בבתי הספר – מהפכות קורות גם אצלנו, צילום: עו"ד עמרי כבירי
תשלומי הורים בבתי הספר – מהפכות קורות גם אצלנו
09/07/2013, עו"ד עמרי כבירי

בטיוטת חוזר המנכ"ל החדש שהפיץ משרד החינוך על תשלומי ההורים לבתי הספר השונים מופיעות סנקציות אכיפה מחמירות שיחסלו את החינוך המגוון והיצירתי, ביניהן שלילת תקצוב ואף שלילת רישיון

את שינוי התפיסה בעמדת משרד החינוך שהתחולל בחודש האחרון, אפשר לכנות באווירה בה אנו מצויים, כ'אביב' חדש בתחום החינוך בישראל. מה שהחל בעתירה לבג"ץ נגד הפחתת תשלומי ההורים לבתי הספר, הפך לסערה ציבורית שהגיעה לשיאה בעצומה של אלפי הורים. התוצאה: שינוי דרמטי בעמדת משרד החינוך בסוגיית גביית תשלומי ההורים.

מזה מספר שנים שנושא הזכות לגבות תשלומי הורים, כמו גם גובה תשלומי ההורים, עומד בליבו של אחד הדיונים הציבוריים הסוערים בתחום החינוך, כאשר במשך כל השנים התווה משרד החינוך מדיניות ברורה נגד תשלומי ההורים לבתי הספר.

עמדת משרד החינוך הייתה כי יש לבטל את התשלומים כדי לאפשר שוויון הזדמנויות מלא במערכת החינוך. מאידך, נטען כי תשלומי ההורים אינם אלא תוצאה של מחסור חמור בתקציבים במערכת החינוך ומדובר במימוש בסיסי של הזכות לחינוך.

למוסדות חינוך המחנכים למצוינות, ולעמותות הורים המעוניינות לשפר את רמת החינוך בבתי הספר, אין כל ברירה אלא להשתמש בכספי הורים למימון תכניות חינוכיות. הדיון המרתק התפתח גם לתחומים נוספים, דוגמת זכותם של הורים לבחור את זרם החינוך של ילדיהם והיתרונות הרבים של שיטות חינוך ייחודיות, שאת עלותן הגבוהה, משרד החינוך אינו מממן. 

החלטה שרירותית

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם בשנת 2012 הצביע על העדר אכיפת המגבלות המוטלות על תשלומי הורים כמו גם על אפליה בין החינוך הממלכתי-דתי (בו מותרת גביית תשלומי הורים גבוהים) לבין שאר מוסדות החינוך. פרסומו הפומבי של הדו"ח אילץ את משרד החינוך לקבוע עמדה ברורה ומנומקת בסוגיה. ואכן, בעקבות פרסום דו"ח מבקר המדינה, הורתה מנכ"לית משרד החינוך לבתי הספר הייחודיים במחוז ירושלים על איסור גביית תשלומי הורים. במסגרת זו הורתה המנכ"לית על הפחתה הדרגתית של התשלומים כך שבתום ארבע שנים לא ייגבו תשלומי הורים כלל. עמותות ההורים בבתי הספר הייחודיים בירושלים עתרו לבג"צ נגד ההחלטה האמורה באמצעות מחלקת החינוך של משרדנו (בג"ץ 8849/12).

במסגרת העתירה טענו העותרים כי הם מופלים לרעה למול החינוך הממלכתי דתי וכי החלטת המנכ"לית נקבעה באופן שרירותי. העותרים הוסיפו וטענו, ולמעשה הזהירו, כי ללא תשלומי הורים יעמדו בפני ההורים ובתי הספר שתי ברירות – לסגור את שערי בתי הספר או להופכם לבתי ספר רגילים שאינם ייחודיים. כך או כך משמעות הדבר היא הרס בתי הספר.

הסעד אותו ביקשו ההורים בעתירתם הוא כי משרד החינוך יגבש הסדר כולל בנושא תשלומי הורים אשר יאפשר את המשך קיומם של בתי הספר הייחודיים בירושלים ובכלל.

בעקבות הגשת העתירה הורה שר החינוך דאז, גדעון סער, על הקמת ועדה אשר תבחן את נושא תשלומי הורים בבתי הספר הייחודיים. הדיון בהמלצות הוועדה נדחה בשל כניסתו לתפקיד של הרב שי פירון.

העותרים לא המתינו בשקט ובמקביל למאבק המשפטי ניהלו ההורים בבתי הספר הייחודיים בירושלים (הניסויי, קשת, תל"י, הדו-לשוני ואדם) מאבק ציבורי עיקש במסגרתו חתמו כ-3,000 איש ברחבי הארץ על עצומת תמיכה במאבק בתי הספר הייחודיים בירושלים. מדי יום פנו מאות הורים ותלמידים בנושא לשר החינוך.

בהופעתו בפני ועדת החינוך של הכנסת ביום 17.6.2013, הצהיר שר החינוך לראשונה כי הוא עתיד לפרסם חוזר מנכ"ל חדש אשר יסדיר את גביית התשלומים בבתי הספר הייחודיים, בחינוך המוכר שאינו רשמי, במוסדות הפטור ובחטיבות העליונות.

ב-30.6.13 התפרסמה טיוטת חוזר המנכ"ל החדש לתגובות הציבור. החוזר עוסק בארבעת התחומים האמורים ומאפשר לראשונה גביית תשלומים נוספת במוסדות חינוך אלו. מדובר בפעם הראשונה בה הכיר משרד החינוך בכך שיש למוסדות חינוך שונים צרכים תקציביים מיוחדים, אשר בהיעדר מקור תקציבי אחר, אין ברירה אלא לממנם על ידי גבייה מפוקחת ומוסדרת של תשלומי הורים.

בטיוטת חוזר המנכ"ל החדש אף מופיעות סנקציות אכיפה מחמירות במיוחד, ביניהן שלילת תקצוב ואף שלילת רישיון ממוסדות חינוך.

מענה חלקי לבעיה התקצוב

על אף ההכרה החשובה בצרכי מוסדות החינוך השונים, חוזר המנכ"ל החדש נותן מענה חלקי בלבד למוסדות החינוך ובמידה ולא ישונה, עודנו מאיים על המשך קיומם. כך למשל במוסדות החינוך המוכרים שאינם רשמיים מאפשר החוזר גבייה של הפער בין תקצוב שעות ההוראה במוסדות אלו (55-75%) לבין תקצוב שעות ההוראה במוסדות חינוך רשמיים (המתוקצבים ב- 100%). אלא שלמוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים ישנן הוצאות רבות מעבר לשעות ההוראה, דוגמת שכירת מבנה, אחזקתו, עלויות מעסיק שונות ועוד. בצד היותו חוזר מחולל שינוי, הרי שגם לאחר פרסום חוזר המנכ"ל החדש, ייוותרו מוסדות החינוך ללא מקור תקציבי לצרכים בלתי נמנעים אלו.

יתרה מכך, חוזר המנכ"ל מותיר בעינו את האפליה למול החינוך הממלכתי-דתי שכן הוא קובע מנגנון ביורוקרטי סבוך לבתי הספר הייחודיים שבסופו יוכלו לגבות סכום נמוך מזה הנגבה בחינוך הממלכתי-דתי, כאשר המשמעות הישירה הינה הפחתת תכנים ותוכניות.

לאור פרסום חוזר המנכ"ל לתגובות הציבור החליט בג"ץ לדחות את הדיון בעתירת ההורים עד לתום תהליך ניסוח חוזר המנכ"ל החדש.

פרק זמן זה מנוצל במשרדנו כהיערכות להגשת ניירות עמדה בסוגיה בשם מוסדות חינוך רבים. הניסיון, ולא רק במקרה זה, מלמד כי הגשת החומרים בצורה סדורה ומנומקת למשרד החינוך, מביאה גם לתוצאות.

במשרדנו לא מתכוונים לנוח על זרי הדפנה. כדי להשלים את המלאכה, יסייע המשרד למשרד החינוך לגבש נוסחה אשר תביא סוף סוף לפתרון ראוי לבעיית תקצוב מוסדות החינוך בישראל והפעלת תוכניות לימודים נוספות במערכת החינוך.

 

עו"ד עמרי כבירי, שותף מייסד ומנהל חטיבת חינוך במשרד עו"ד כבירי-נבו-קידר

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:127
קומיט וכל טופס במתנה