שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > יחידת ביקורת חדשה במשרד המשפטים תפקח גם על היועמ"ש ופרקליט המדינה

חדשות

יחידת ביקורת חדשה במשרד המשפטים תפקח גם על היועמ"ש ופרקליט המדינה, צילום: צילום:דוברות הכנסת
יחידת ביקורת חדשה במשרד המשפטים תפקח גם על היועמ"ש ופרקליט המדינה
08/07/2013, עו"ד אורי ישראל פז

כך נחשף היום בוועדה לביקורת המדינה בכנסת. לאחר סחבת של שנים, נכנעה הפרקליטות והסירה את התנגדותה. יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן: "מדובר בבשורה של ממש, סוף סוף לציבור יש כתובת לתלונות על המערכת"

לאחר אינספור דיונים טעונים ומתישים, שבע ישיבות של הוועדה לביקורת המדינה ומשא ומתן מייגע עם הפרקליטות, הודיעה היום שרת המשפטים ציפי לבני בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה בכנסת כי יחידת ביקורת חדשה תוקם במשרד המשפטים כבר בחודשים הקרובים, ומרגע הקמתה היא תטפל גם בתלונות שיתקבלו מקרב הציבור על פרקליטי המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. בתוך חצי שנה היא תבקר גם את פעילות התובעים המשטרתיים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), הדגיש כי "מדובר בבשורה של ממש. סוף סוף לציבור יש כתובת לתלונות על המערכת. הפרקליטים הם אנשים איכותיים, אך גם הם יכולים לטעות, ומי שטעה – עלול להכתים את כולם. לפרקליטות יש סמכויות אדירות וביקורת עליה רק תחזק אותה". חה"כ כהן ציין כי גם נגד המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) יצאו בזמנו עוררין, והבטיח כי הוועדה תעקוב כבר לאחר חגי תשרי כדי לוודא שאכן היחידה החדשה הוקמה, וכיצד היא מתפקדת.

שרת המשפטים הדגישה שהיחידה החדשה היא "פתרון מאוזן בין השבת אמון הציבור לבין יעילות בקרת המערכת", והבטיחה ש"לא תהיה בדיקת-משפט בעיצומו, אלא בנסיבות מיוחדות, והיחידה לא תהיה כפופה למשרד המשפטים אלא מבחינה מינהלית וכספית". לדבריה, ראש היחידה יוכל להמליץ גם על האמצעים נגד הפרקליטים שפעלו שלא-כדין, דו"חות הביקורת יועברו לשר המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה, וייתכן כי בעתיד תעוגן היחידה גם בחוק שתחוקק הכנסת.

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, הוסיף כי תמך בהקמת היחידה מתחילת כהונתו, אך הדגיש כי "שיקול הדעת המקצועי של הפרקליט לא יעמוד ואסור שיעמוד לביקורת, כי רק כך נוכל לשמור על שלטון החוק במדינה". וינשטיין הודה כי קיבל את הטענות שהועלו נגדו: "איך אתה מבקש את אמון הציבור – אם תמנע ממנו להגיש תלונות?".

פרקליט המדינה, עו"ד משה לדור, שהתנגד להקמת היחידה כל העת, טען כי "אנו מבקשים כבר שנים את הביקורת עלינו, אך לא נכון שהיחידה תעסוק בשיקול הדעת של הפרקליטים, אלא רק בהתנהלות שלהם".

ראש לשכת עוה"ד, דורון ברזילי, בירך על הצהרתה של השרה לבני שתוך חצי שנה גוף הביקורת על הפרקליטות שיבקר גם את התביעה המשטרתית, שמחזיקה ב-90% מהתיקים הפליליים במדינת ישראל. "אני סבור כי לשכת עורכי הדין חייבת ליטול חלק ולהשתמש בכלים הרבים שיש לה בגיבוש המתווה להקמת גוף ביקורת על הפרקליטות", הוא הציע בישיבת הוועדה. "אני מצטרף לברכות על ההסכמות שהוצגו כאן כרגע. הנושא הזה נדון רבות בלשכת עורכי הדין מתוך תפיסה שחייבת להיות ביקורת אך שחייב גם להיות איזון. אני שמח לשמוע שמסתמן שיינתנו לגוף הזה סמכויות אמת, סמכויות משמעותיות, זה מה שאמור להיות. עם זאת, אני רוצה לחדד שהלשכה חייבת להיות חלק מהגוף הזה בצורה כלשהי, אם בשלבי המינוי ואם בבקרה על הגוף באמצעות הגורמים המקצועיים ונציגי הפורומים הפועלים במסגרתה".

"שיקול דעתם טוב משל נבחרי העם"

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) הדגישה בדיוני הוועדה כי פרקליט המדינה חידד מה חסר בהצעת שרת המשפטים, כביקורת על שיקול הדעת של הפרקליטים, ולא רק על ההתנהלות שלהם, וכי הביקורת צריכה להתמקד דווקא בבכירי המערכת ולא רק בזוטרים שבהם. לדבריה, "לא-פעם הפרקליטים סוברים ששיקול דעתם טוב מזה של נבחרי העם. מנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות, עו"ד אסנת מנדל, טוענת במאמר שפרסמה כי היא מייצגת את האינטרס הציבורי ולא את הממשלה שנבחרה על ידי העם". חה"כ סטרוק הדגישה כי הכנסת היא נציגת הציבור האמתית, ולכן הקמת היחידה חייבת להיות מעוגנת בחקיקה.

שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, הזהיר כי בהיעדר חוק לא תהיה לכנסת אפשרות לפקח על פעילות היחידה וסמכויותיה. פרופ' פרידמן ציין כי יש לוודא מה יהיו תוצאות הביקורת, שכן עד היום פרקליט שנמתחה ביקורת על עבודתו – הפרקליטות דווקא קידמה אותו. לדבריו, לא ייתכן שהיועץ המשפטי לממשלה ישתתף בוועדת האיתור, כי הוא-עצמו יבוקר על יד הנבחר לעמוד בראש הגוף המבקר, וכי על ועדת האיתור להציג מספר מועמדים המתאימים לתפקיד החשוב.

ח"כ באסל גאטס (בל"ד) הזהיר כי "מי שרוצה ביקורת על הפרקליטות הם גורמים עבריינים או כאלה שחוששים מהכוח העודף שלה", אך הדגיש כי עדיף שהקמת היחידה תיעשה על ידי הכנסת, כדי להגן על מעמדה ועל השקיפות שלה.

יחידה לא עצמאית

עו"ד אלי זוהר, סנגורו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, הזהיר כי חובה על היחידה החדשה להיות עצמאית ולא תלויה במשרד המשפטים. ואילו עו"ד שמחה רוטמן, מהתנועה למשילות ודמוקרטיה, ציין כי הביקורת הקיימת של בתי המשפט על הפרקליטות נעשית כיום רק על מי שהועמד לדין פלילי, אך השופטים אינם יכולים לבקר את מי שהפרקליטות בחרה שלא להעמיד לדין.

בפורום המשפטי למען ארץ ישראל בירכו את השרה לבני על הקמת גוף הביקורת על הפרקליטות, בבחינת "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא". נחי אייל, מנכ"ל הפורום המשפטי, אמר כי "אנחנו מקווים שהתחמקויות בנות שנים של משרד המשפטים הסתיימו, וכעת ניתן יהיה לשקם את אמון הציבור בפרקליטות".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:39
קומיט וכל טופס במתנה