שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "המיידוף הישראלי": 12 שנות מאסר ועשרות מיליוני שקלים לפיצוי המשקיעים

חדשות

"המיידוף הישראלי": 12 שנות מאסר ועשרות מיליוני שקלים לפיצוי המשקיעים , צילום: צילום: istock
"המיידוף הישראלי": 12 שנות מאסר ועשרות מיליוני שקלים לפיצוי המשקיעים
04/07/2013, מערכת תקדין

השופט צבי גורפינקל הזהיר את "הציבור התמים" מפני "השקעות מהירות המניבות רווח רב ללא סיכון בצידן", וקצב את עונשו של ערן מזרחי, הברוקר שגנב 36 מיליון שקל ממשקיעים כשהבטיח תשואות גבוהות ונקלע למערבולת הפסדים

12 שנות מאסר, שנה וחצי מאסר על תנאי וקנס של 300 אלף שקל נגזרו כעת על ערן מזרחי, מי שכונה "המיידוף הישראלי", בבית המשפט המחוזי בתל אביב. השופט צבי גורפינקל גם חייב את מזרחי לפצות את המתלוננים השונים כמפורט בכתב אישום זה בסכום כספי הגניבה שכ"א מסר בתנאי שסכום זה אינו עולה על 258 אלף שקל, שזה הסכום המקסימלי שבית המשפט מוסמך לפסוק כפיצוי, ובסכום של 258 אלף שקל לכל נפגע שנגנב ממנו סכום העולה על סכום זה.

מזרחי, בן 40 ואב לארבעה ילדים המצוי כיום בהליכי גירושין, הורשע בכך שבין השנים 2007-2012 רימה אנשים רבים כדי לקבל מהם היתרים לפעול בכספם ולגנוב מהם סכומי כסף. מזרחי היה בעלים של חברת השקעות שלימים שינה את שמה לשם אחר, וריכז את פעולותיו בחשבונות בנק פרטיים בבנקים רבים בארץ ובחו"ל.

 מזרחי הציג את עצמו בפני הנפגעים כבעלים של חברת השקעות מצליחה המתמחה בהשקעות במט"ח ובליווי תיקי לקוחות בשוק המטבעות באמצעות בנקים מובילים בשווייץ ובארץ. הוא הציג בפניהם מצג כי ישיג תשואות גבוהות בהשקעה סולידית, תוך הבטחה כי הכספים יושקעו במט"ח בבנקים בשוויץ ובארץ, רכש את אמונם של הנפגעים, לאחר שהציג עצמו בפניהם כמי שמתמחה בתחום השקעות במט"ח ומצליח להשיג תשואות גבוהות, ונהג ברכב יוקרתי, התגורר בווילת יוקרה והזמין את חלק מהנפגעים למסעדות, כדי להפגין את עושרו.

 מזרחי הציע למשקיעים פוטנציאליים להשקיע באמצעותו סכומי כסף גבוהים, החתים את רובם על הסכם השקעה שבו התחייב להשקיע את הכספים בהשקעות מט"ח, הכספים יופקדו תחילה בחשבון נאמנות מיוחד בארץ, ומזרחי יעביר את הכספים לחו"ל לצורך השקעתם שם. עוד נקבע כי הכספים יושקעו באמצעות חשבון שיפתח על שם הנפגעים בבנק בשוויץ, יתחייב לפעול ב"נאמנות עיוורת" בכספם בלי שלנפגעים תהיה יכולת להתערב בשיקול דעתו, רווחיו יהיו בשיעור 20% מגובה התשואה, כי לא יחשוף את סכום ההשקעה לסיכון שמעבר ל-5-7%, וכי הנפגעים יוכלו לקבל בחזרה את כספם בכל עת שידרשו.

להסכמי ההשקעה צורף בחלק מהמקרים עלון מידע, שפירט את הצלחות החברה ואת אפיקי ההשקעה הסולידים בהם משקיעה את כספי הנפגעים והתשואה המובטחת. מזרחי הציג בפני הנפגעים מסמכים בהם פירט נתונים כוזבים לפיהם הכספים שהתקבלו הושקעו והניבו תשואה, כתוצאה מההשקעה בהם, הציג לפני חלק מהנפגעים מסמכים הנחזים להיות מסמכי בנק בשוויץ בהם הוצג מצג כי הכסף הושקע בחשבון ונושא תשואה, אולם בפועל זייף מזרחי את המסמכים ע"מ שיחזו להראות כמסמכי בנק, וכך נתנו 48 נפגעים למזרחי יפוי כוח לעשות בכספים פעולות להשקעה. הנפגעים העבירו לחשבון החברה של מזרחי סכומי כסף המגיעים לסך של 47 מיליון שקל.

כמו כן, מזרחי קיבל מ-17 נפגעים נוספים סכום נוסף של כ-10 מיליון שקל, והחזיר לנפגעים אלה כספים מעבר לסכום הקרן שהשקיעו, בהציגו אותם כרווחים שהשיג על השקעתם. בפועל מזרחי לא השקיע את כספי הנפגעים באפיקים כפי שהוסכם עליהם בהסכם ההשקעה, ועשה בכספים שימוש לצרכים אישיים לצורך המשך קיום מצגי השווא. לבקשת הנפגעים החזיר מזרחי באופן מזדמן סכומי כסף, שנחזו להיות פרי ההשקעה. ובפועל הפקיד מזרחי, בחשבונם של הנפגעים כספים של נפגעים אחרים והחזיר סכום של 10 מיליון שקל, שהם 23% מתוך הסכום שקיבל מנפגעי העבירה.

המנהל המיוחד שמונה על נכסיו של מזרחי, העיד כי הוגשו הוכחות חוב בסך 76 מיליון שקל, שטרם נבדקו, אולם מזרחי לא הגיש דו"ח מפורט בניגוד לחוק, לא שיתף פעולה עם המנהל המיוחד – החושש כי היתה כאן העלמת רכוש, כאשר החקירה העלתה ניהול רמת חיים גבוהה מאוד ובזבזנית על ידי מזרחי ומשפחתו.

קשיי יום שנותרו בחוסר כל

בנוסף לעדויותיהם של נפגעי העבירה הוגשו לבית המשפט המחוזי 30 הצהרות בכתב של נפגעים נוספים ממי שכאמור כונה "המיידוף הישראלי", שתיארו את מצבם לאחר שנעקצו על ידו. "מדובר באנשים שהשקיעו את הכספים היחידים שהיו ברשותם בידיו של מזרחי כדי להפיק רווחים גדולים יותר", אפיין השופט גורפינקל בגזר הדין. "כך מדובר באם חד-הורית שירשה כספים מאימה והיא עצמה חולה, נפגעת אחרת תיארה את המצב הנפשי הקשה אליו נקלעה לאחר שהוברר לה שאיבדה את כל השקעתה, נפגעים אחרים תיארו כי מסרו כספים שנלקחו ממשכנתאות ומקרנות השתלמות, ונקלעו למצב של דיכאון קשה בעקבות התפוצצות הפרשה. חלק מהאנשים הם קשיי יום שנותרו בחוסר כל כתוצאה מאובדן השקעתם".

מזרחי עצמו תיאר בבית המשפט כיצד נהנה מהכספים הרבים שקיבל לצורך השקעה, כי בין השנים 2007-2011 היה בחופשות בחו"ל במשך 216 ימים, כאשר לרוב חופשותיו הצטרפו בני משפחתו. הוא הוציא באמצעות כרטיסי אשראי בגין חופשות, נסיעות, שהייה בבתי מלון ואכילה המסעדות, סכום של מיליון שקל. סכום ההוצאות האישיות האחרות בכרטיסי האשראי הגיע לחמישה מיליון שקל, והוא רכש לו ולקרוביו מכוניות יוקרה בעלות של ארבעה מיליון שקל. את הווילה בסביון שקנה רכש תמורת שישה מיליון שקל, כאשר חלק מסכום הרכישה נבע מכספים שקיבל ממכירת ביתו בגני תקווה, וארבעה מיליון שקל ממשכנתא שלקח שתשלומיה נבעו גם הם מכספי המשקיעים.

הפרקליטות, שדרשה מבית המשפט לגזור על מזרחי 15 שנות מאסר, דימתה את מעשיו של מזרחי בגדר הונאת "פונזי" שבה מובטח למרומים שאם ישקיעו את כספם אצל הרמאי, יקבלו ריבית גבוהה על השקעתם אולם בפועל אותם כספים שהושקעו משולמים למשקיעים אחרים, כך שהמשקיעים מזינים את עצמם בלא שבפועל הושקעו כספים על ידי הרמאי. לטענתה, נסיבה נוספת לחומרה היא המניע לגניבת הכסף שהוא בצע כסף כדי שמזרחי יוכל להתגורר בווילה מפוארת, לרכוש רכבי פאר, לבלות תקופות ממושכות בחו"ל עם בני משפחתו בבתי מלון יקרים, תוך ש מזרחי מבזבז לצורך חיי הפאר שלו ושל משפחתו סכום של כחמישה מיליון שקל רק מתוך משיכה בכרטיסי אשראי.

סנגוריו העלו מנגד להגנתו של מזרחי את לקיחת האחריות, הבעת החרטה והחיסכון בזמן השיפוטי כשנחסכה עוגמת נפש מהנפגעים מהצורך להעיד באולם בית המשפט. לטענת סנגוריו של מזרחי, הוא לא התכוון מלכתחילה לרמות איש, אלא נקלע למערבולת של הפסדים עקב חוסר ידע וחוסר ניסיון. סנגוריו ביקשו לתחום את עונשו בין ארבע לעשר שנות מאסר לכל היותר.

נשארו ברשותו מספר מיליוני שקלים

"אין חולק שחובה להתחשב בנסיבותיו האישיות של מזרחי", קבע השופט גורפינקל בגזר הדין, "ובעיקר בהודאתו באשמה. הודאה זו נעשתה עוד בטרם הסנגורים קיבלו לעיון את חומר החקירה וכבר אז הנחה אותם מזרחי כי בכוונתו לקחת אחריות על מעשיו, להודות באשמות ולא להטריד את הנפגעים בצורך להעיד על הנסיבות. קיים ספק אם אכן לא נשאר בידי מזרחי כסף מכספי הנפגעים שנשאר לו, כאשר על פי חישוב התביעה לאור משיכות המזומנים ביצע מזרחי בלא אישורים על הפקדת סכומי ההוצאה לטובת הנפגעים, נשארו ברשותו מספר מיליוני שקלים".

השופט גורפינקל אפיין את חומרת מעשיו של מזרחי וכתב כי "מדובר במרמה רבת היקף ומרובת שנים, מדובר בסכומי עתק ש מזרחי קיבל מנפגעים שונים, תוך ידיעה שחלקם מוסר לו את כספם האחרון, חלק מהכספים נועדו לעת זיקנה ולעת צרה, חלק מהכספים נוצרו כתוצאה ממכירת דירות כאשר הנפגעים התפתו להשקיע אצל מזרחי. מטרת גזר הדין היא להרתיע את ציבור הרמאים למינו ולהבהיר לו כי העבירות של מרמה וגניבה מסוג של הונאת לקוחות תוך פיתויים להשקיע כספים והבטחה להשקיעם, לא יעברו לסדר היום והגמול בגין זאת יהיה בצורת ענישה חמורה ומכאיבה.

"עוד מסר יש להסיק מתיק זה אינו רק הרתעת רמאים למיניהם כאמור, אלא גם להבהיר לציבור התמים כי אין השקעות מהירות המניבות רווח רב, ללא סיכון בצידן. מוטב לוותר על אחוזי ריבית גבוהים, שספק אם ישולמו מאשר לסכן כספים של משקיעים שנועדו לעת צרה, ואין מדובר בכספים פנויים אלא כספים שנועדו לצורך מחייה שוטפת, ואף כספים שנוצרו כתוצאה ממכירת נכסי מקרקעין".

סנגוריו של מזרחי, עוה"ד מיכה פטמן ומנחם רובינשטיין, מסרו בתגובה כי "המסר העיקרי שיוצא מכאן הינו לציבור המשקיעים. המשותף בין ערן מזרחי למשקיעים הוא שכולם תאבי-בצע, ואין רווחים קלים".

בכוונת מזרחי לערער על העונש לבית המשפט העליון.

 

 

(ת"פ 44540-06-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:188
קומיט וכל טופס במתנה