שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לראשונה שר הפנים פסל גיור שהוכר בידי בית דין רבני ממלכתי בישראל

חדשות

לראשונה שר הפנים פסל גיור שהוכר בידי בית דין רבני ממלכתי בישראל, צילום: צילום: Creatas; Getty images Israel;
לראשונה שר הפנים פסל גיור שהוכר בידי בית דין רבני ממלכתי בישראל
01/07/2013, עו"ד אורי ישראל פז

בג"ץ ידון בסירוב של משרד הפנים להעניק למתתיהו וולשטיין מעמד עולה, בטענה של "אי-הכרה בכנות הגיור", למרות שדיינים בירושלים הכירו בגיורו הנערך מזה עשור. הפורום המשפטי למען א"י: לא יתכן שרשות אחת של המדינה תכשיר את גיורו ורשות אחרת תפסול את גיורו

מתתיהו (מיקולה) וולשטיין, יהודי שעבר תהליך גיור, והפורום המשפטי למען ארץ ישראל עתרו לבג"ץ נגד שר הפנים גדעון סער על ששלל את בקשתו לקבל הכרה כעולה חדש.

וולשטיין עותר למתן צו על תנאי שיחייב את השר סער לנמק מדוע שלל את בקשתו לקבלת מעמד עולה חדש, למרות שהתגייר בבית דין אורתודוקסי מוכר בקייב שבאוקראינה, וגיורו הוכר בבית הדין של הרבנות הראשית בירושלים.

משרד הפנים סירב ב-10 לאפריל 2013 להעניק לוולשטיין מעמד עולה בטענה של "אי הכרה בכנות הגיור". על ההשגה שהגיש וולשטיין הוחלט במשרד הפנים כחודשיים לאחר מכן כי בקשתו הראשונה לקבלת המעמד עוד בטרם גיורו, לפני עשור שנים, לוותה ב"הצגת מסמכים מזויפים ומידע כוזב שמסר" ולכן סורבה.

"אסור למשרד הפנים למנוע את רישומו של וולשטיין כיהודי במרשם האוכלוסין לעניין חוק השבות וממילא לעניין מעמדו בישראל והזכויות הנובעות מכך", טוען בעתירה עו"ד שלמה אסרף מכפר סבא, ב"כ הפורום המשפטי. לדבריו, מדובר בגיור אורתודוקסי שנערך בבית הדין של הקהילה היהודית בקייב שבאוקראינה והוכר כתקף על ידי בית הדין האזורי בירושלים שעל יד הרבנות הראשית לישראל שהוא בית דין ממלכתי של מדינת ישראל.

עוה"ד אסרף מוסיף כי "משרד הפנים חרג מסמכותו כשהחליט לפסול את גיורו של וולשטיין שאושרה על ידי בתי הדין בקייב ובירושלים שהכשירוהו לבוא בקהל ישראל ופעולתו מנוגדת לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית וגורמת פגיעה בלתי מידתית בעותר בכבודו ובחירותו, בעיקרון השוויון, בחופש התנועה ובזכויותיו".

בעתירה מתבקשים שופטי בג"ץ לקבוע כי אין זה בסמכותו של שר הפנים לקבוע מיהו "גר צדק" ומי אינו, בעת שבית דין רבני ממלכתי של מדינת ישראל שעניינו בכך קבע אחרת. העותרים תובעים גם מתן צו ביניים שיאסור על שר הפנים לסלק את וולשטיין מתחומי הארץ.

וולשטיין בן ה-34 נולד למשפחה לא יהודית בברית המועצות לשעבר. כבחור צעיר חיפש את דרכו הרוחנית והתעניין ביהדות. לאחר שניסה ללמוד לבד הוא התקבל ללימודים בישיבת חב"ד בחרסון והשתמש בתעודה מזויפת המאשרת כי סבתו היתה יהודייה. לאחר שנתיים של לימודי יהדות באוקראינה, הגיע וולשטיין לארץ לפני כעשור שנים באשרת תייר ובהמשך קיבל אשרת לימודים כדי ללמוד תורה בישיבת "תומכי תמימים" במגדל העמק.

לאחר שניסיונו לקבל מעמד עולה באמצעות תעודת לידה מזויפת של סבתו כיהודית סורבה על ידי משרד הפנים, הוא חזר ללימודים בישיבות חב"ד ו"אש התורה" באוקראינה. בסיומו של מסלול לימודים אינטנסיבי התגייר כדת וכדין בשנת 2006 בבית הדין הרבני בקייב, בראשות הרב ברוביקר, הנחשב למחמיר וקפדן בענייני גיור.

ב-2008 הוא אף התחתן כדת משה, בחתונה שנערכה בחצר בית הכנסת המרכזי בקייב, ונולדה להם בת. ב-2012 הוא הגיע שוב לישראל עם אשרת לימודים לשנה ומאז הוא לומד בישיבת "מכון מאיר" בירושלים. הפעם ביקש וולשטיין ממשרד הפנים לקבל מעמד של עולה, בהיותו יהודי וגר שהתגייר. הוא הביע חרטה על הצגת המסמך המזויף לפני כעשור, אך נשלח למעצר למספר ימים ושוחרר על ידי בית משפט שבחן את רצונו הכן והעז להצטרף לעם היהודי ולעלות לישראל. לכן גם פנה לבית הדין הרבני בירושלים בבקשה להכיר בהליך הגיור שעבר, והדיינים קבעו כי הוא "התגייר כדת משה וישראל באוקראינה". אבל ממשרד הפנים התקבלה דחיה לבקשתו החדשה לקבל מעמד של עולה, בנימוק כי "לא השתכנע בכנות הגיור".

"הייתכן כי רשות אחת של מדינת ישראל תכשיר את גיורו של העותר ורשות אחרת – משרד הפנים, תפסול גיור זה?!", תמה הפורום המשפטי בעתירה לבג"ץ. "היעלה על הדעת שפקיד רישום, נכבד ככל שיהיה, שכל תפקידו הוא רישום ותו לא, יבטל במחי יד ובהינף קולמוס פסקי דין והחלטות של בית דין רבני?!".

דוברת רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים, סבין חדד, מסרה בתגובה לתקדין כי "מר וולשטיין הגיש בקשה למעמד בישראל תוך הצגת מסמכים מזויפים ומסירת מידע כוזב. אי לכך, בקשתו למעמד (ולא גיורו) סורבה. ערעורו אף הוא סורב ולמעשה מר וולשטיין שוהה בישראל באופן לא חוקי מאז חודש אפריל 2013 על אף שנדרש לצאת מהארץ לאלתר. נבהיר כי רשות האוכלוסין וההגירה אינה אמונה על אישור או פסילת גיור והדיון בעניינו נסוב סביב מתן מעמד בלבד".

 

 (בג"ץ 4665/13)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:230
קומיט וכל טופס במתנה