שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בית המשפט העליון שם קץ לישראבלוף של עיריית תל אביב

חדשות

בית המשפט העליון שם קץ לישראבלוף של עיריית תל אביב, צילום: צילום:  דוד שי
בית המשפט העליון שם קץ לישראבלוף של עיריית תל אביב
25/06/2013, עו"ד אורי ישראל פז

לאחר סאגה בת 5 שנים, בית המשפט העליון חייב את העירייה לסגור את סניפי הסופרמרקטים הפתוחים בשבת ונענה לערעור של בעלי המכולות הקטנים שפרנסתם נפגעה קשות

בית המשפט העליון קיבל היום את הערעור של בעלי המכולות בתל אביב והורה לעיריית תל אביב לסגור את הסופרמרקטים הפתוחים בשבת. בכך ביטל בית המשפט העליון את פסק דינה של השופטת המחוזית אסתר קובו מבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב שלא להורות על סגירת עסקים הפתוחים בשבת.

העירייה נהגה להטיל מדי שבוע קנסות בסך 660 שקל על בעלי החנויות הפתוחות שלא כדין ביום שבת, והשאלה שעמדה להכרעה בערעור היא האם לחייב את עיריית תל אביב להפעיל אמצעי אכיפה נוספים שבסמכותה להפעיל, אבל היא נמנעת מלהפעיל אותם. בית המשפט העליון קבע שעל העירייה לאכוף את חוק העזר העירוני לסגירת עסקים בשבת, שכן בהתנהלותה הנוכחית העירייה מאפשרת בפועל את הפרתו המתמשכת של החוק הזה. מה גם שיש חשש כי נוח לעיריית תל אביב שלא לעמוד על קיומו של החוק, נוכח רווחיה הכלכליים מהטלת קנסות.

בפסק הדין, שניתן על ידי המשנָה לנשיא מרים נאור, בהסכמת הנשיא אשר גרוניס והשופט אליקים רובינשטיין, נקבע כי עיריית תל אביב ורשתות הסופמרקטים "אי.אם.פי.אם" ו"טיב טעם" מפרות את חוק העזר העירוני. בית המשפט העליון פסק כי לאור התכלית הסוציאלית-חברתית והתכלית הדתית-לאומית של יום המנוחה השבועי, השגת תכלית חוק העזר משמעה שבתי העסק יהיו סגורים ביום שבת, ולא שעסקים הרוצים לפתוח את דלתותיהם בשבת יוכלו לעשות זאת בתנאי שיהיו מוכנים לשלם את הקנס הכרוך בכך. לכן בית המשפט העליון קבע שעל העירייה לסגור את רשתות הסופרמרקטים הפתוחים בשבתות ברחבי העיר תל אביב.

השופטים הדגישו כי הדבר אינו נובע מהשקפה "דתית" או "חילונית", אלא מההשקפה כי את החוק, לרבות חוק העזר, יש לקיים. אם לדעת העירייה אופייה של העיר תל אביב מחייב פתיחת סופרמרקטים בשבת, ניתן לשנות את חוק העזר, אך כל עוד החוק לא שוּנה, יש לקיימו. אולם, אם העירייה סבורה שראוי לאפשר פתיחת חנויות ביום המנוחה, הטלת קנסות אינה מענה ראוי: אין הצדקה אם כך לחייב את בעלי החנויות לשלם קנסות כדי לנהל עסקים בשבת. לעומת זאת, אם יש הצדקה לסגירת החנויות ביום המנוחה, על העירייה לפנות לבית המשפט לעניינים מקומיים כדי לקבל צו איסור פתיחה של הסופרמרקטים, שכן הטלת קנסות בלבד אינה משיגה את מטרת החוק.

עוד נקבע כי בהתנהלותה הנוכחית העירייה מאפשרת בפועל את הפרתו המתמשכת של חוק העזר, ובכך נפגע שלטון החוק. בית המשפט העליון גם ציין כי הקושי שבמדיניות האכיפה של העירייה מחריף נוכח החשש שנוח לעירייה – לאור רווחיה הכלכליים מהטלת הקנסות – שלא לעמוד על קיום חוק העזר.

השופט רובינשטיין הוסיף שכדי לאכוף את חוק העזר העירוני כנגד תופעת פתיחת חנויות בימי המנוחה גובה עיריית תל אביב מעסקים המבקשים להציע את מרכולתם לעוברים ושבים ביום המנוחה, "מס שבת" מדי שבוע – "שעה שבידי הסוחרים הקטנים, כמו חנויות מכולת, אין אפשרות לשכור כוח אדם למכביר שיעבוד במשמרות, וכאבותיהם ואבות אבותיהם שובתים הם בשבת – בעבור המרכולים הגדולים אין הקנס אלא שבריר מהכנסתם, כאדווה קלה על פני המים; ובא למרכול גואל ולעירייה שלום על ישראל, ובינתיים דלת המכולת תינעל, והעיקר – השבת תיגעל".

השופטים נאור ורובינשטיין הדגישו כי לאור הצרכים הסוציאליים והדתיים הטמונים ביסוד קיומו של יום מנוחה, נועד חוק העזר להבטיח כי בתי העסק יהיו אכן סגורים ביום זה, ולא כי ברצותם ייסגרו העסקים וברצותם ייפתחו, ובלבד שייאותו לשלם את הקנס הכרוך בכך. "אין זו אלא שהעירייה אוכפת את חוק העזר למראית עין בלבד, 'כאילו', כפתרון של 'ישראבלוף' ברשות התורה, משל היו כל המתבוננים שוטים שבעולם, הואיל וברי כי אין 'כופר כסף' מניא את המרכולים מפתיחה רצידיביסטית של עסקם בשבת, ואין ה'אכיפה' משיגה את תכלית החוק".

השופט רובינשטיין הוסיף כי "אף שדימויה של העיר תל אביב כיום הוא 'עיר ללא הפסקה' עם ביטויי כל תרבות העכשיו, והעיניים והאוזניים אינן אטומות כלפיהם, אין היא נמצאת בארץ אחרת, וגם בה יש ציבורים המעוניינים בצביון משמעותי של השבת. כגורם ציבורי מהמעלה הראשונה, אמורה העירייה לשרת את כלל תושביה ולהבטיח את קיום חוק העזר. יש לפרשו על כלל הרקעים – הדתי, הלאומי והחברתי, תוך האיזונים הראויים".

השופטים הביעו תקווה כי יימצא פתרון אכיפה שיכבד את החוק, את השבת ואת תושבי תל אביב ההגונים, ביטלו כאמור את פסק הדין של השופטת קובו והחזירו את הסוגיה לפתחה של העירייה כדי שתפעיל שיקול דעת ותחליט כיצד להפעיל את הסמכויות המוקנות לאכיפת חוק העזר העירוני.

 

עוה"ד דוד שוב ועברי פיינגולד, המייצגים את בעלי המכולות, מסרו בתגובה לתקדין כי "פסק הדין הוא 'צדק חברתי' אמיתי. בית המשפט העליון קבע כי המצב הקיים בעולם המסחר בתל אביב הוא בלתי מתקבל על הדעת והוא נובע בראש וראשונה מחדלונה המוחלט של עירית תל אביב באכיפת חוקים שהיא עצמה חוקקה. במציאות שאותה כינה בית המשפט 'ישראבלוף ברשות התורה' הנהיגה עירית תל אביב מעין 'מס שבת', כך שמי שהפרוטה בכיסו יכול לשלמה ולהפר במחירה את החוק. בניגוד למה שניתן לחשוב, לא מדובר בפסק דין תקדימי, אלא בפסק דין בסיסי ומתחייב. לא מדובר בשאלה דתית או חילונית, כי אם בקביעה פשוטה שצריכה להיות מובנת מאליה: במדינת חוק יש לאכוף את החוק. בשורה התחתונה קובע פסק הדין שגם סוחרים קטנים יכולים להתפרנס בכבוד ואפילו לנוח או לבלות יום אחד בשבוע".

 

(עע"ם 2469/12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:238
קומיט וכל טופס במתנה