שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ארגון נפגעי טרור דורש מהמדינה לחשוף את הליכי הבוררות מול איראן

חדשות

ארגון נפגעי טרור דורש מהמדינה לחשוף את הליכי הבוררות מול איראן, צילום: צילום: עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר
ארגון נפגעי טרור דורש מהמדינה לחשוף את הליכי הבוררות מול איראן
19/06/2013, עו"ד אורי ישראל פז

ישראל ואיראן מנהלים ביניהם מספר הליכי בוררות בינלאומיים, שישראל מתעקשת שלא לחשוף לידיעת הציבור ומונעת מנפגעי הטרור לתבוע את איראן על נזקיהם בתחומי הארץ

איזה אינטרס יש למדינת ישראל להסתיר מהציבור את המידע על הליכי בוררות המתקיימים בין ממשלת ישראל לבין ממשלת איראן? מעתירה מנהלית שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד משרד החוץ ומשרד המשפטים עולה כי בין ישראל לבין איראן מתנהלים מאז שנת 1985 מספר הליכי בוררות בינלאומיים, שהמדינה מתעקשת שלא לחשוף לידיעת הציבור הרחב, אבל מונעת מנפגעי טרור המבקשים לתבוע את איראן על נזקיהם לנהל את ההליכים המשפטיים בתחומי ישראל.

בעתירה, שהגישו עוה"ד ניצנה דרשן-לייטנר ורועי כוכבי מארגון "שורת הדין", בית המשפט לעניינים מנהליים מתבקש לחייב את רשויות המדינה לגלות האם מתקיימים כיום הליכי בוררות בין מדינת ישראל לבין ממשלת איראן, היכן הם מתנהלים, ומי הגוף המטפל בהליכי הבוררות מטעם ממשלת ישראל. משרד החוץ ומשרד המשפטים דחו את בקשתה של עוה"ד דרשן-לייטנר לגלות את המידע המבוקש לפי חוק חופש המידע, מבלי לנמק את סירובם.

ארגון "שורת הדין" נדרש למידע כמייצג קורבנות טרור בהליכים משפטיים נגד ממשלת איראן, ולאחרונה החל הארגון באכיפת פסקי דין שבידיו כנגד איראן. אלא שהניסיונות לנהל הליכים משפטיים מול איראן במדינת ישראל נתקלו בסירוב מוחלט של משרד החוץ להמציא את כתבי התביעות לאיראן או לאפשר לארגון למסור את התביעות בדרך חלופית.

לטענת משרד החוץ, לישראל אין יחסים דיפלומטיים עם איראן, ולכן לא יאפשרו כל ניהול הליך משפטי נגד איראן במדינת ישראל. התוצאה האבסודרית היא שנפגעי טרור שקיבלו פסקי דין בחוץ-לארץ נגד איראן, נמנע מהם לאכוף בישראל את פסקי הדין שניתנו לטובתם.

העתירה המנהלית, שהוגשה לפי חוק חופש המידע, נחוצה כעת לנפגעי הטרור כדי להוכיח רשמית את הידוע מזמן: בין ישראל לבין איראן מתנהלים מאז שנת 1985 מספר הליכי בוררות בינלאומיים, ולמדינה אין שום קושי למסור את מסמכי בית המשפט של קורבנות הטרור לנציגי איראן במסגרת הליכי הבוררות האלה.

תשובות מתחמקות

תשובת משרד המשפטים ומשרד החוץ לבקשה לחוק חופש המידע היתה לאקונית, והפנתה לסייג הכללי בחוק, המאפשר לרשות ציבורית לסרב לגלות מידע לרבות מטעמים של חשש לפגיעה בביטחון המדינה, פגיעה ביחסי החוץ של המדינה או מסירת מידע בנושאים ששר הביטחון אסר את גילויים בצו. בתשובת משרדי הממשלה לא צוין איזה מהנימוקים הביא לדחיית בקשת הארגון בפרשה.

לטענת העותרת, תשובה מתחמקת זו איננה עומדת בדרישות החוק הדורש לנמק את הסירוב לבקשה, ולהוכיח שמתקיימת עילה לסירוב לבקשה. בעתירה נטען כי התשובה משוללת כל בסיס עובדתי והיא חלק מהמאמצים שנוקטים הגורמים הממשלתיים המעורבים בבוררויות נגד איראן להסתיר את הנושא מעיני הציבור ולהמשיך לפעול כאילו מדובר בעסק פרטי ולא בנכסים השייכים לאזרחי ישראל.

"לקורבנות הטרור שזכו בדין נגד איראן, יש זכות לממש את פסקי הדין שלהם נגד נכסים איראניים המוחזקים בישראל", אומרת עוה"ד דרשן-לייטנר. "ידוע לכל שישראל מנהלת בוררויות מול איראן על המיזם של איראן בדרום ישראל להעביר דלקים מים סוף לים התיכון (קצא"א) ובעסקאות הנפט שהיו לאיראן עם ישראל טרם נותקו היחסים ביניהם ב-1978. לאחרונה אף נודע כי התקבל פסק דין המחייב את ישראל לשלם לאיראנים מיליוני דולרים. תמוה ביותר שישראל מעדיפה לשלם את הכספים שחויבה בהם לאיראנים, ובמקביל – למנוע מקורבנות הטרור לקבל את המגיע להם. בית המשפט יתבקש להסיר את מעטה הסודיות המלאכותי הזה מעל כל עניין הבוררויות, אחת ולתמיד, ובכך יאפשר לקורבנות הטרור לממש את פסקי הדין שלהם נגד איראן".

עו"ד רועי כוכבי מוסיף כי "הגורמים הממשלתיים המעורבים בבוררויות בין ישראל ואיראן (משרדי החוץ, המשפטים והאוצר) מתנהגים לאורך שנים ארוכות כאילו המידע הנוגע לבוררויות הוא רכושם הפרטי. אין כל הצדקה או בסיס חוקי לסירוב למסור מידע שנוגע להליך אזרחי-מסחרי ולרכוש המדינה, שהוא רכושם של אזרחי ישראל. מדובר במידע שאין לו שום קשר לביטחון המדינה, הוא ידוע במלואו לצד האיראני, ולפי חוק חופש המידע חובה על משרדי הממשלה המעורבים בנושא למסור אותו לכל אזרח או תושב ישראלי שמבקש לקבלו. הסירוב למסור את המידע מעורר חשש כבד שלגורמים המעורבים בעניין יש מה להסתיר מאזרחי המדינה, ושהם רוצים להמשיך לעשות בנכסי הציבור ככל העולה על רוחם. אנו מקווים שבית המשפט יאכוף את החוק ויזכיר למשרדי הממשלה הרלוונטיים, שהם אינם עומדים מעל החוק ושתפקידם לשרת את האזרח, ולא להפך".

תגובות

ממשרד החוץ נמסר בתגובה ל"תקדין" כי "העתירה טרם התקבלה. אם תתקבל, נלמד אותה לעומק ונגיב בערוצים המקובלים".

דובר משרד המשפטים מסר בתגובה ל"תקדין" בשם פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי) כי "העתירה אכן התקבלה. היא תיבחן ונשיב עליה כמקובל בבית המשפט".

 

(עת"מ 38240-06-03)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:42
קומיט וכל טופס במתנה