שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רשויות ההגנה ברחבי העולם בפנייה לגוגל: "גוגל גלאס" פוגע בפרטיות

חדשות

רשויות ההגנה ברחבי העולם בפנייה לגוגל: "גוגל גלאס" פוגע בפרטיות , צילום: צילום: ויקיפדיה
רשויות ההגנה ברחבי העולם בפנייה לגוגל: "גוגל גלאס" פוגע בפרטיות
19/06/2013, עו"ד אורי ישראל פז

מספר מדינות בעולם התאגדו בדרישתן לקבל הבהרות מגוגל: "גוגל גלאס" מאתגר את סוגית הפרטיות של התנהגות בני האדם, פוגע באנונימיות ברחוב ובתקשורת החופשית עם הסביבה. מומחה: "השימוש במכשיר לא מדאיג יותר מהשימוש בעשרות מצלמות מעקב שיש בכל קרן רחוב"

מנוע החיפוש "גוגל" נדרש על ידי מספר רשויות הגנת הפרטיות ברחבי העולם להסדיר את היבטי הפרטיות במכשיר החדשני "גוגל גלאס".

על רקע הפרסומים על התקדמות גרסאות הניסוי של מכשיר ה"גוגל גלאס" ושיתופי הפעולה של גוגל עם מפתחי אפליקציות, פנו לגוגל הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים הישראלי, יחד עם רשויות הגנת הפרטיות של קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד, מקסיקו, שוויץ, וכל רשויות הפרטיות של האיחוד האירופי, בבקשה לקבל מידע על היבטי הפרטיות של המכשיר ועל אופן ההתמודדות בעיצוב המכשיר עם אתגרים אלה לפרטיות.

"המהלך משקף את התובנה של רשויות הפרטיות כי נדרש שיתוף פעולה לצורך התמודדות עם איומי הפרטיות באמצעי זה", נמסר בהודעת משרד המשפטים.

"גוגל גלאס" הוא מחשב המשולב על מסגרת משקפיים. למכשיר יש מצלמה, מיקרופון, ותצוגה עילית. הדור הראשון של המכשיר מסוגל להקליט קול, צילומים, ווידאו. המצלמה "רואה" את מה ש"רואה" המשתמש. המכשיר מתחבר גם ל-gps ולשירותי מיקום. המכשיר מסוגל להתחבר לטלפון חכם כדי לבצע שיחות טלפון, משלוח הודעות סמס, ולקרוא הודעות דואר אלקטרוני. המכשיר מסוגל להתחבר לאינטרנט ישירות דרך wifi, או באמצעות טלפון חכם. המכשיר מופעל על ידי המשתמש באמצעות הקול שלו ובאמצעות תנועות וכל המידע המוקלט בידי המכשיר נשמר על שרתים של גוגל.

לטענת רשויות הגנת הפרטיות, מכשירי מחשוב הניתנים ללבישה הם בעלי פוטנציאל רב למשתמשים, אבל יש בהם אתגרי פרטיות חדשים, כי מדובר במכשור הנמצא באופן קבוע על הפנים ואין סימון מתי הוא בפעולה. מכשיר מסוג זה יוצר אתגרי פרטיות חדשים משום שהוא מאפשר איסוף מידע רב מאוד, הן על ידי גוגל והן על ידי צדדים שלישים הכותבים אפליקציות למכשיר. לטענתם, המכשיר גם מייצר אתגרים לסובבים את עונד המכשיר, משום שהם מוצאים עצמם מתועדים בידי המכשיר ללא ידיעתם. המכשיר אף מייצר לטענת הרשויות אתגרים חדשים להתנהגות המקובלת בין בני החברה, לציפיות על היכולת להתנהל באנונימיות במרחב הציבורי ולנהל תקשורת חופשית (לא מתועדת ולא מנוטרת) עם הסביבה.

"התובנה המקובלת בתחום הפרטיות היא כי ניטור משנה התנהגות – העין הצופה משפיעה על האופן בו אדם מתנהג מול המצלמה", נכתב במכתב למנכ"ל גוגל. "הידיעה שאדם נתון לפוטנציאל מעקב על ידי כל מי שסובב לו מטרידה, ומשנה התנהגות, באופן הפוגע באוטונומיה של הפרט".

עד עתה ידוע כי גוגל הדריכה מפתחים לשילוב פרסומות ולאי-שילוב יכולות זיהוי פנים. אולם לטענת רשויות הפרטיות נותרו סדרה ארוכה של שאלות הקשורות בהיבטי איסוף ועיבוד המידע בידי המכשיר ובין היתר: כיצד המכשיר עומד בדרישות דיני הפרטיות? מהן הגנות הפרטיות שנכללו במכשיר? איזה מידע אוספת גוגל באמצעות המכשיר, ואיזה מידע משותף עם צדדים שלישים? כיצד מתכוונת גוגל להשתמש במידע זה? כיצד מתכוונת גוגל להתמודד בעתיד עם יכולות זיהוי פנים? האם גוגל נערכת להתמודד עם ההיבטים החברתיים והאתיים הרחבים יותר של הפצת המכשיר? האם גוגל ערכה סקר השפעה על הפרטיות לבדיקת היבטי הפרטיות של המכשיר? האם גוגל תהא מוכנה להדגים את המכשיר במשרדי רשויות הפרטיות או למסור אותו לבדיקה של רשויות הפרטיות? במכתב שנשלח לגוגל דורשות רשויות הפרטיות להשיב על שאלות אלה, ולהיפגש עם רשויות הפרטיות כדי לדון בנושא.

מעקב בכל קרן רחוב

"מבחינה טכנולוגית, גוגל גלאס מהווה בעיה של פרטיות מכמה כיוונים", מסביר ל'תקדין' עו"ד יהונתן קלינגר, מומחה לדיני פרטיות בעידן הטכנולוגי, "הבעיה הראשונה היא המידע שגוגל גלאס שומרת על המשתמש שלה. כלומר, האם היא מפעילה מצלמה כל הזמן ומעתיקה את כל המידע בצורה שוטפת. הבעיה השנייה היא הציפייה של האזרחים סביב אותו אדם לפרטיות. בתי המשפט בישראל ובארצות הברית כבר פסקו כי בכל הנוגע לפרטיות 'הכמות עושה איכות', ורצף של מידע שמאפשר מעקב מתמיד בעקבות חיבור של פרטי מידע רבים שהיו ציבוריים, יכול בעצמו לפגוע בפרטיות".

לדברי עוה"ד קלינגר, "השימוש בגוגל גלאס אינו מדאיג יותר מאשר שימוש בעשרות מצלמות מעקב הקיימות בכל קרן רחוב. אני מקווה שהרשות למשפט וטכנולוגיה, שהביעה כבר את דאגתה ממצלמות מעקב במרחב הציבורי, תיישם את אותו הדין גם כאן".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:22
קומיט וכל טופס במתנה