שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הורים גרושים עתרו לחייב את הרשויות המקומיות לשלוח דואר נוסף לילדים

חדשות

הורים גרושים עתרו לחייב את הרשויות המקומיות לשלוח דואר נוסף לילדים, צילום: צילום: ori
הורים גרושים עתרו לחייב את הרשויות המקומיות לשלוח דואר נוסף לילדים
18/06/2013, עו"ד אורי ישראל פז

לאחר שהכניעו את עיריית הרצליה, מאות הורים פרודים וגרושים הפעילים בעמותת "הורות משותפת=טובת הילד" עתרו לבית משפט נגד 23 עיריות מהמרכז בדרישה לקבל מכתבים הנוגעים לילדיהם לכתובות של שני ההורים

עשרות הורים גרושים ממרכז הארץ הגישו עתירה מנהלית נגד 23 רשויות מקומיות בדרישה לצוות עליהם להסדיר את קבלת המכתבים הנוגעים לילדיהם לכתובות של שני ההורים, כמתחייב מהוראות החוק שחוקק לפני שנה. עמותת "הורות משותפת=טובת הילד", שעתרה בשם ההורים הפרודים והגרושים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובלוד, מבקשת לחייב את העיריות לספק "מידע שוטף" לכל ההורים שעדכנו את כתובתם הנוספת במרשם האוכלוסין שבמשרד הפנים לקבלת מידע הנוגע לילדיהם.

בשתי עתירות מנהליות נפרדות נדרשות הרשויות המקומיות גם לדאוג למערכת מיחשוב שתתמוך ברישום פרטי שני ההורים ובשליחת כל המידע הנוגע לקטין לשני הוריו, בהתאם לחובת הרשויות לפי חוק כתובת נוספת למשלוח דואר לקטין (תיקוני חקיקה), התשע"ב-2012. החוק האמור מורה כי מי שכתובתו לא רשומה ככתובת הילד, יוכל לגשת למשרד הפנים ולהוסיף את כתובת מגוריו ככתובת שנייה למשלוח דואר. החוק גם מחייב ארבעה גופים לשלוח להורים הללו את כל המידע הנוגע לילדיהם באופן אוטומטי על פי הכתובות שסופקו להם. מדובר בגופים שונים, כמו: עירייה והרשות המקומית, המוסד לביטוח לאומי, רשות המסים ומשרד התחבורה.

לטענת העותרים, "מטרת החוק להביא מזור לחסרונם הרב של הורים רבים בישראל החיים בנפרד מהורהו האחר של ילדם. מכוח הנוהג הקודם לחוק זה, נמסר המידע להורה אחד בלבד, בעוד שההורה האחר, כהורה לכל דבר ועניין לאותו הילד, נשללה ממנו הזכות או האפשרות לקבלו".

עוד נטען בעתירה המנהלית כי "למידע הנמסר מהרשויות חשיבות מכרעת לצורך גידולו של הילד והטיפול בו. בעיקר מדובר כיום על שליחת טפסי רישום ושיבוץ לגנים, אך ייתכן שקיים מידע נוסף הנשלח כיום או יישלח בעתיד. מניעת המידע מההורה המבקש זאת, מעבר להיותו הפרה ברגל גסה ובריש גלי של הוראות החוק, מהווה פגיעה קשה ביכולתו ההורית של אותו הורה, בזכותו לשוויון בכל הקשור להורותו את הילד ולאפוטרפסותו עליו לפי דין, הגורמת לו נחיתות בלתי מוצדקת מול ההורה האחר, מבטיחה את הנצחת נחיתות זו, ואף פוגעת בטובת הילד ובאיכות ההורות לה הילד זוכה".

ניצחון מול עיריית הרצליה

בתחילת השנה הגישה העמותה עתירה זהה נגד עיריית הרצליה, והביאה לכך שכיום העירייה מקיימת את הוראות החוק. העתירה המנהלית החדשה הוגשה היום נגד 23 ערים, ביניהן: תל-אביב, חולון, בני-ברק, רמת-גן, בת-ים, גבעתיים, רמת-השרון, אור-יהודה, קריית-אונו, פתח-תקווה, רחובות, כפר-סבא, מודיעין, לוד, רעננה, רמלה, הוד-השרון, נס-ציונה, ראש-העין, אלעד, יבנה, יהוד וגבעת-שמואל.

מהעתירה עולה כי מכתב מפורט מטעם מרכז השלטון המקומי לגבי החוק המופר נשלח עוד במרץ 2012 לכל היועצים המשפטיים, מנכ"לים, ומנהלי מחלקות החינוך ברחבי הארץ כולה, כדי שהרשויות יודעו מבעוד מועד על חובתם להתארגן לקיים את הוראות החוק שנכנס לתוקפו ביוני 2012. אולם, מתשובת הממונה על חוק חופש המידע במרשם האוכלוסין לעותרים עולה כי אף אחת מבין 23 הערים הנתבעות לא פנו עד היום לקבלת המידע כנדרש מהם בחוק.

"למרות שהחוק אושר כבר לפני שנה, מרבית העיריות עדיין לא נערכו ליישומו", מסביר גיא רוה, יו"ר עמותת 'הורות משותפת=טובת הילד', "אצל רובן אין כלל 'שדה' לרישום פרטי האב ואף אחת מהן לא דאגה לקבל ממרשם האוכלוסין את פרטי ההורים שבהתאם לחוק פנו למשרד הפנים ורשמו את כתובתם ככתובת שנייה לקבלת המידע הנוגע לילדם. בשלב זה, הוגשו עתירות נגד עיריות במחוז תל אביב ומחוז מרכז. במידה ויתר הערים ברחבי הארץ לא תפעלנה לעמוד בלשון החוק, תוגשנה עתירות מנהליות גם כנגדן".

לדברי רותי דניאל, חברת העמותה, "אין כל סיבה שהאימא תשמש כ'מזכירה' של האב ותהיה אחראית להעביר לו את המידע, ואין כל סיבה שהאב יהיה תלוי בנכונותה של האֵם לשתף ולהעביר לו את כל המידע הנוגע לילדו שלו".

 

(עת"מ 27311-06-13 במחוז מרכז)

(עת"מ 17151-06-13 במחוז תל אביב)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:59
קומיט וכל טופס במתנה