שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תיקון לחוק יקצר תהליכים בתכנון ובנייה: "לא צריך לחכות 3 שנים כדי לסגור מרפסת"

חדשות

תיקון לחוק יקצר תהליכים בתכנון ובנייה: "לא צריך לחכות 3 שנים כדי לסגור מרפסת", צילום: צילום: istock
תיקון לחוק יקצר תהליכים בתכנון ובנייה: "לא צריך לחכות 3 שנים כדי לסגור מרפסת"
17/06/2013, ליאור שדמי שפיצר

שר הפנים גדעון סער הפיץ תזכיר חוק שמטרתו לצמצם את הבירוקרטיה בבנייה ולסייע להגדלה משמעותית של מלאי יחידות הדיור. בין הצעדים שיינקטו: הליך רישוי מקוצר לתוספות בנייה, מעליות וממ"ד 

שר הפנים גדעון סער הפיץ אתמול תזכיר חוק הכולל תיקוני חקיקה בתחום התכנון והבנייה, שמטרתה להפחית את הריכוזיות, לשפר את השירות לאזרח, לצמצם את הבירוקרטיה בתחום ולהביא להגדלה משמעותית של מלאי יחידות הדיור.

במסגרת תיקוני החקיקה מוצעים צעדים חדשים העוסקים בפרקי האישור והרישוי בחוק התכנון והבנייה, בהם בין היתר ביטול הצורך בהיתר לשינוי בנייה כדוגמת דודי שמש וקולטנים, מחסן ופרגולה, ואישור הליך רישוי מקוצר להוספת מרחב מוגן למבנה קיים, סגירת מרפסת, הוספת בנייה של עד 25 מ"ר, הוספת מעליות למבנה קיים ועוד.

בנוסף, ייקבע לראשונה לוח זמנים מרבי לאישור תוכנית מיום הגשתה, ויוקמו מכוני רישוי שירכזו תחת קורת גג אחת את הענקת האישורים הנדרשים מכל הגורמים הממשלתיים – מכבי אש, פיקוד העורף, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה. מערכת רישוי ממוחשבת תאפשר לאזרחים להגיש בקשות בדרך מקוונת, והמידע הרלוונטי יוצג באתר אינטרנט ייעודי לרווחת הציבור.

לדברי סער, "תיקון החוק הוא שלב ראשון בשינויים שיש לבצע בתחום התכנון והבנייה. מערכת התכנון בישראל צריכה להתמודד עם אתגרים רבים ועליה לתת מענה יעיל, מהיר ואיכותי לאזרחים לצד מענה לצרכי המדינה המשתנים, בדגש על הפחתת הריכוזיות במערכת התכנון וקיצור לוחות הזמנים. התיקון מציע שינויים בכיוונים האלה".

כיום יש שש ועדות מחוזיות הנותנות שירות תכנוני לכ-2.5 מיליון משקי בית, כשלרוב מדובר בתוכניות קטנות. בכל רגע נתון מצויות כ-4,000 תוכניות בשלבים שונים, אך ל-120 ועדות מקומיות אין כמעט סמכויות תכנון ואין להן יכולת להקל על העומס. על פי השינוי המוצע, הוועדות המחוזיות יתמקדו בתוכניות גדולות ובפיתוח תשתיות ומתחמי תעסוקה ומסחר, בעוד שהוועדות המקומיות ייתנו מענה לצרכי התושבים ולתוכניות נקודתיות.

שר הפנים התייחס למצב הקיים ואמר כי "לא כל מי שמעוניין לבנות פרגולה צריך לבקש היתר ולא כל מי שרוצה לסגור מרפסת צריך להמתין שלוש שנים. מערכת התכנון חייבת לשנות את פניה ולצורך כך יש לבצע שינויים הכרחיים – העיסוק של ועדות מחוזיות בתכניות נקודתיות מעכב את היכולת ליצור מלאי תכנוני משמעותי, שייתן מענה לביקושים. העברת הסמכויות לוועדות מקומיות תשחרר את צוואר הבקבוק ותאפשר לוועדות מחוזיות לעסוק בתכניות משמעותיות. במובן הזה הפירמידה צריכה להתהפך".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:116
קומיט וכל טופס במתנה