שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש דחה תביעת זכויות יוצרים בשיר ששודר בתוכנית פרפר נחמד מ-1982

חדשות

ביהמ"ש דחה תביעת זכויות יוצרים בשיר ששודר בתוכנית פרפר נחמד מ-1982, צילום: צילום: הטלוויזיה החינוכית
ביהמ"ש דחה תביעת זכויות יוצרים בשיר ששודר בתוכנית פרפר נחמד מ-1982
10/06/2013, ליאור שדמי שפיצר

31 שנה לאחר ששודרה התוכנית "פרפר נחמד - חגי תשרי" דחה בית המשפט תביעה שהגישו יורשיו של יואל שתיל להפרת זכות היוצרים שלו בשיר "לשנה טובה" שקטע ממנו שודר בתוכנית

השיר "לשנה טובה" שפורסם ב-1960 ושודר בתוכנית "פרפר נחמד – חגי תשרי" שהופקה ב-1982, מצא את עצמו לאחר שנים רבות במרכז המחלוקת בין יורשיו של יואל אלעזר שתיל ז"ל לבין הטלוויזיה החינוכית הישראלית בתביעה להפרת זכויות יוצרים. בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את תביעת ילדיו של שתיל, שטענו כי אביהם לא רק הלחין את השיר אלא גם כתב את מילותיו, וכי הטלוויזיה החינוכית עשתה שימוש בקטעים מתוך השיר ללא הסכמתו ומבלי לשלם לו תמלוגים. 

השיר "לשנה טובה" פורסם לראשונה בחוברת "זמר חן" שיצא לאור על ידי אקו"ם ב-1960, ומספר שורות מתוך השיר שולבו בתוכנית "פרפר נחמד – חגי תשרי" שהופקה ב-1982, בביצועו של הזמר ניסים גרמה. בשני המקרים הופיע שמו של שתיל כמי שהלחין את השיר, כשהמקום המיועד לציון שמו של המשורר נותר ריק.

בית המשפט דחה את התביעה שהגישו יורשיו של שתיל נגד הטלוויזיה החינוכית ונגד חברת אן.אם.סי יונייטד אינטרטיינמנט" שהפיצה את קלטת התוכנית למכירה, וקבע כי לא הוכח ששתיל כתב את המילים לשיר.

השופט הבכיר יהודה פרגו ציין כי שתיל, שנפטר בשנת 1996, היה איש חינוך משכיל המודע לקיומן של זכויות יוצרים וידע על השימוש שנעשה בשירו. עוד נקבע כי הטלוויזיה החינוכית שילמה לאקו"ם תמורת השימוש בזכויות היוצרים של המלחינים והמחברים שיצירותיהם שודרו בתוכניות שהפיקה, ואקו"ם דאגה להעביר את התמלוגים ליוצרים. העובדה כי עד לפניה הראשונה בעניין זה לטלוויזיה החינוכית, בדצמבר 2009, לא נשמעה כל טענה מצד שתיל או יורשיו להפרת זכות היוצרים שלו בשיר מעידה, לדברי השופט, על כך שזכויות היוצרים שלו כובדו במלואן.

"גם אם לא קיבל המנוח שתיל ז"ל בחייו את התמלוגים, דבר שאיני משוכנע כלל וכלל, אין להוציא מכלל אפשרות כי הוא ויתר ומחל על כך, כך גם בני משפחתו ויורשיו, בשל שמחתם כי שיר זה, גם אם חלק קטן ממנו בלבד, הגיע לנחלת הכלל, לאחר שחלפו 32 שנים מאז שהולחן לראשונה בשנת 1950", כתב השופט בפסק הדין.

 

(ת"א 35665-01-10)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:6
קומיט וכל טופס במתנה