שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עו"ד גיא גיסין: "דנקנר מנסה למשוך זמן. אי.די.בי צריכה לעבור לידי הנושים"

חדשות

עו"ד גיא גיסין: "דנקנר מנסה למשוך זמן. אי.די.בי צריכה לעבור לידי הנושים", צילום: צילום: בוצ'צ'ו
עו"ד גיא גיסין: "דנקנר מנסה למשוך זמן. אי.די.בי צריכה לעבור לידי הנושים"
06/06/2013, מירון ארונוביץ

הדיון בעניין אי.די.בי הסתיים וההכרעה צפויה להתקבל ביום ראשון. עו"ד חגי אולמן: "גיליתי באי.די.בי משטר תאגידי פגום וניהול צנטרליסטי. מצד שני ראיתי נושים שמהלכיהם גרמו יותר נזק מתועלת"

הדיון בבקשת בעלי האג"ח לכפות תוכנית הבראה על אי.די.בי הסתיים היום בצהריים, והשופט איתן אורנשטיין הודיע כי ההחלטה תתקבל ביום ראשון הקרוב. "יש פה שתי חברות ולפני בית המשפט יש מספר הסדרים", אמר השופט.

מחזיקי איגרות החוב של אי.די.בי פיתוח ואי.די.בי אחזקות מקווים שהשופט אורנשטיין יגיע למסקנה שאי.די.בי פיתוח היא חדלת פירעון, דבר שיגרום לאיבוד השליטה של נוחי דנקנר בקבוצה.

עו"ד צורי לביא ממשדר ליפא מאיר, המייצג את אי.די.בי, אמר כי "לחברה יש נכסים סחירים וכסף בקופה, היא אינה חדלת פירעון. דו"ח המומחה הוא המסמר האחרון בארון המתים של ההליך הזה". השופט אורנשטיין השיב לו כי "אם תוך חודשים ספורים החברה לא תצליח למכור את האחזקות בכלל ביטוח, יש עילה לחוסר סולבנטיות. כלומר, זה לא מצב של 'קליר קאט'. אתם לא יכולים לומר שחוות דעת המומחה שומטת את הקרקע מתחת לבקשת נציגות האג"ח". השופט הוסיף כי "גם הבנקים אומרים בעצמם שהם חושבים שצריך לעשות הסדר, אז איך זה מסתדר עם הטענה שלכם?".

עו"ד פיני רובין, המייצג את בנק הפועלים, אמר בדיון כי "צריך הסדר חוב כי הוודאות של כושר הפירעון אינה מלאה. אנחנו רוצים לסייע לחברה להתחזק. נגיש לבית משפט בקשה שבה נציע הסדר משלנו שירווח את אפשרות החברה לפרוע חובותיה, ונקבל פיצוי מהחברה עבור הזמן שניתן לה". השופט אורנשטיין הזכיר שלבנקים יש ניגודי עניינים (הלוו לדנקנר גם באופן פרטי), ואולי רמז לכך שקולם עלול להתבטל בהצבעה על ההסדר.

המשקיף עו"ד חגי אולמן אמר בדיון כי "גיליתי משטר תאגידי פגום, דירקטורים חופפים. פגישות דירקטוריון חופפות וניהול צנטרליסטי. מצד שני ראיתי נושים שראו את הנולד והתריעו למרות שלעתים ננקטו מהלכים שחוצים את הרף וגורמים יותר נזק מתועלת".

ביציאה מבית המשפט נוחי דנקנר לא ענה לשאלות העיתונאים אבל רבים מעורכי הדין המעורבים בסאגה המורכבת מיהרו להגיב. עו"ד רם כספי המייצג את קבוצת אי.די.בי אמר כי "השופט חכם מאוד ולדעתי הוא ייתן צ'אנס לשלום. אני מקווה שתתקבל הצעתי ושהמשקיף, עו"ד חגי אולמן, ימונה להוביל הסדר מוסכם בין הצדדים. זה עדיף על המשך החיכוך וההתכתשות".

לדברי עו"ד גיא גיסין, המייצג את נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פיתוח, "אני מאוד מקווה שביום ראשון יגיע השופט להכרעה. הגיע הזמן לשינוי ואני מקווה שבית המשפט יראה את מי שמייצג את הנושים. בעל השליטה הנוכחי ממשיך לנסות ולהפריד בין הנושים על מנת למשוך זמן וליצור בלבול. החברות צריכות לעבור לידי הנושים, כפי שמקובל בכל מקום בעולם שבו בעל השליטה לא מצליח לשרת את חובו".

עו"ד חגי אולמן, המשקיף שמונה על ידי בית המשפט, אמר כי "רק בית המשפט הוא שיחליט ביחס לשליטה בחברה. הבקשה של הנושים להכריז על החברה כחדלת פירעון היא דרמטית מדי לטעמי, אך אם החברה לא תפעל במהירות לשינוי מצבה הכספי היא באמת עלולה למצוא את עצמה תוך מספר חודשים במצב שלא יאפשר לה לפרוע את חובותיה. החברה צריכה תקופה של שקט, שבמהלכה עליה לפעול במהירות ובנחישות לשיפור מצבה הכספי על ידי מכירת מחצית מאחזקתה בכלל ביטוח או על ידי גיוס הון חיצוני".

עו"ד אולמן הוסיף כי "בחוות הדעת שהגשתי לשופט הצעתי לקיים משא ומתן מהיר בין הצדדים ולצורך כך צריך מישהו שינהל את כל המקהלה הגדולה והקולנית הזו. החברה צריכה לדעת, דה פאקטו או דה יורה, שאי עמידה באמות המידה עלול להוביל להשלכות משמעותיות. בכל תרחיש רלוונטי החברה חייבת למכור מחצית מאחזקותיה בכלל ביטוח תוך שנה. גיוס הון כמובן יכול לדחות את ביצוע העסקה הזו. לנגד עיני עומד הרעיון שלנושים עדיף לקבל 100% מכספם, ובפיתוח זה מה שהם צריכים לקבל".

אתמול ציין איל גבאי, המומחה להסדר מטעם בית המשפט, בחוות הדעת שלו כי "יתרת המזומנים בקופת אי.די.בי פיתוח מאפשרת לחברה לפרוע את חובה עד סוף שנת 2013 באחת משתי אפשרויות העומדות לפניה". האפשרות הראשונה לדברי גבאי היא עלי ידי מכירת מגרש בלאס וגאס, והשנייה היא על ידי מכירת נתח מאחזקות החברה בכלל ביטוח.

השופט איתן אורנשטיין יצטרך בכל מקרה להכריע בשאלה הגורלית האם אי.די.בי פיתוח היא חדלת פירעון, ואז ככל הנראה יקבל את ההסכם שגיבשו בעלי החוב, או שהיא סולבנטית ותישאר בידיו של נוחי דנקנר.

 

כתבות נוספות בנושא:

דיון סוער בעניין אי.די.בי – המשקיף עו"ד חגי אולמן: "התנהלות הצדדים סוריאליסטית"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:96
קומיט וכל טופס במתנה